Springen naar inhoud

Tijdwinst door vliegen loodrecht op rotatierichting aarde?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DIAtoNOS

    DIAtoNOS


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 07:56

Stel je zit een vliegtuig dat een intercontinentale vlucht maakt in een richting die op de heenweg precies tegengesteld is aan de richting waarin de aarde draait en op de terugweg precies gelijk is aan de draairichting van de aarde, zou je dan op de heenweg tijdwinst ten opzichte van de terugweg boeken enkel vanwege de draairichting van de aarde.

Zo nee, waarom niet?
Zo ja, is deze tijdwinst gelijk aan of slechts een miniem deel van de afstand die een bepaald deel van de aarde aflegt als gevolg van de rotatiesnelheid (1 omwenteling per 24 uur) gedurende de tijd dat je in de lucht bent (los van de aarde die onder je roteert)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 11:16

Zoals jij het stelt is het antwoord nee. De luchtlagen waar jouw vliegtuig in vliegt draaien net zo hard als de aarde zelf mee om de aardas. Netto geeft dat dus geen resultaat.

Er is echter wel een secundair effect. Het feit dat straalstromen of jetsreams bijna altijd van west naar oost lopen komt mede door het coriolus effect dat er is als gevolg van de draaiing van de aarde.

#3

DIAtoNOS

    DIAtoNOS


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 18:32

Bedankt voor het antwoord Shimmy :-D

Ik denk dat ik me nog eens even moet inlezen op dit onderwerp. Maar nu kan ik in ieder geval even vooruit :cool:

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 mei 2007 - 22:56

De aarde draait met een snelheid (op de evenaar)van ca.1600 km/u en alles gaat met die snelheid mee wat op aarde stil staat.Een vliegtuig dat met 1000 km/u vliegt,beweegt mee met die snelheid en heeft tov van het aardopp.dus een snelheid van 1000 km/u.Heeft te maken met de aantrekkingskracht van de aarde.Dat er verschil zit tussen de tijd van heen-en terug zittum dus idd in de straalstromen.Het enigste verschil dat je waarneemt is het tijdsverschil van een dag,de timelag door het met de zonopkomst mee en er tegen in vliegen.

#5

fatjohn

    fatjohn


  • >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 19:41

Wel in feite maak je wel tijdwinst, maar op de terugweg. Doordat je met de draaiing meevliegt aan duizend per uur wordt je totale snelheid 2600 per (op de evenaar) ipv 600 indien je in de andere richting vliegt. Hierdoor zal de zwaartekracht minder zijn hoe sneller je vliegt. Spaceshuttle vliegt 28000 per uur => zwaartekracht=0. Daardoor zal je ook minder lift moeten produceren waardoor je de vleugels meer in de vliegrichting van het vliegtuig kan draaien, waardoor minder luchtweerstand wordt gegenereert.

Veranderd door fatjohn, 24 mei 2007 - 19:43

Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

#6

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 20:08

Nee, de atmosfeer draait met een zelfde hoeksnelheid om de aardas als de aarde zelf. Simpel benadert, uitgaande van een windstille dag en een rechtlijnige vlucht met een vaste snelheid ten opzichte van de grond vlieg je ook met een vaste snelheid ten opzichte van de lucht om je heen, ongeacht je vlieg richting.

Hierdoor zal de zwaartekracht minder zijn hoe sneller je vliegt.

Hoe bedoel je?

Veranderd door shimmy, 24 mei 2007 - 20:10


#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2007 - 22:56

Doordat je met de draaiing meevliegt aan duizend per uur wordt je totale snelheid 2600 per (op de evenaar) ipv 600 indien je in de andere richting vliegt. Hierdoor zal de zwaartekracht minder zijn hoe sneller je vliegt.

Dit is een diepere doordenker dan het lijkt. Daar moet ik nog eens een nachtje over slapen. Met de aantrekkingskracht heeft het niks te maken overigens. De zwaartekracht zelf voel je nog ten volle. Mogelijk dus wl met het centrifugaaleffect daarin, en dat is slechts een fractie van het totaal.

Spaceshuttle vliegt 28000 per uur => zwaartekracht=0.

dit kan echter zomaar niet volgens mij. Als het eerstgenoemde kleine effect al bestaat, dan zal er een minimum zijn voor 1600 km/h tegen de draairichting van de aarde in, waardoor je stilhangt t.o.v. een lijn tussen de aardas en een verwegstaande ster.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 00:56

Dit is een diepere doordenker dan het lijkt. Daar moet ik nog eens een nachtje over slapen. Met de aantrekkingskracht heeft het niks te maken overigens. De zwaartekracht zelf voel je nog ten volle. Mogelijk dus wl met het centrifugaaleffect daarin, en dat is slechts een fractie van het totaal.


Aha, als dat de stelling is vind ik het wel een interessante al denk ik bij voorbaad dat de verhoud Fcentrifugaal/Fzwaartekracht niet heel groot zal zijn.
Verder, als het effect wel groot zou zijn zal het in de praktijk eerder resulateren in een lager brandstof gebruik dan in een korte vliegtijd. In een nul wind situatie vlieg je toch de invalshoek met de beste performance (bv 2,5 graden nose up) en dus zal bij minder vereiste lift de snelheid omlaag worden gedraaid zodat weer de oude neusstand kan worden aangenomen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures