Anatomie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Anatomie

Mogelijk voor de deskundigen op geneesk. gebied een simpele vraag ontstaan door berichtgeving over operaties aan lage rugwervels.

Ons zenuwstelsel wordt bestuurd vanuit de hersenen en dmv.ruggenmerg en zenuwbanen worden er opdrachten naar het te besturen orgaan(besturen organen,etc) geleid.

Bestaat het ruggenmerg uit zenuwbanen of is dat de een of andere "pap";ongeveer vergelijkbaar met de hersenvloeistof met neurotransmitters en ontspringen de zenuwbanen in de wervels zelf en gaan zo de weke delen in ?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Anatomie

To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.502

Re: Anatomie

Thx,wendyTje,dit verduidelijkt me veel!

Berichten: 55

Re: Anatomie

Het witte gedeelte van het ruggenmerg bestaat uit zenuwuitlopers: naar de hersenen voor de gevoelszenuwen, naar de spieren voor de motorische zenuwen. De grijze vlinderfiguur in 't midden bestaat uit zenuwcellen via dewelke deze informatie wordt overgebracht van de ene in de andere richting en binnen het ruggenmerg zelf.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 4.502

Re: Anatomie

Bedankt voor je reactie,Redox!

Berichten: 199

Re: Anatomie

Bovendien komt het ruggenmerg zelf niet helemaal tot aan de onderste ruggenwervels, maar ongeveer tot L2 als ik het goed heb. Een operatie aan de onderste ruggenwervels zal het ruggenmerg dus sowieso niet raken (ik neem althans aan dat daardoor je nieuwsgierigheid werdt opgewekt?), hoewel men natuurlijk nog wel voorzichtig moet zijn voor de vanuit het ruggenmerg lopende zenuwbanen die wél door en langs de onderste ruggenwervels lopen.

Berichten: 4.502

Re: Anatomie

Mijn nieuwsgierigheid werd idd.gewekt door een Tv-verhaal over een nieuwe operatie-methode voor de onderste 2 lendewervels en dan niet via de buikzijde maar vanaf de rugzijde.Zo te zien met een soort verende schroef (met afstandhouders?).Operatie ansich zou veel eenvoudiger zijn;niet alle ziekenhuizen passen dit systeem toe.Hangt natuurlijk af van de chirurgen hoe die zo'n systeem beoordelen.

Berichten: 55

Re: Anatomie

Bella Boares heeft het juist. Het ruggenmerg houdt op ter hoogte van de eerste lendenwervel. Daar gaat die over in de zogenaamde cauda equinae of paardenstaart, een aantal zenuwen die verder naar beneden lopen en takken geven tussen elke wervel tot tussen de staartbeenwerveltjes. Vandaar ook dat men voor een lumbale punctie (waarbij vocht dat rond het ruggenmerg en paardenstaart zit wordt opgezogen) altijd lager moet prikken dan de eerste lendenwervel, met name tussen de 3de en 4de of tussen de 4de en de 5de lendenwervel, omdat dan beschadiging van ruggenmerg uitgesloten is.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 199

Re: Anatomie

Nog even verder gedacht; uiterste voorzichtigheid blijft natuurlijk wel geboden omdat, zoals Redox al schrijft, de Cauda equina bestaat uit (vertakkingen van) ruggenmergszenuwen.

Beschadig je daar iets aan, dan loop je alsnog het risico gevoel en/of besturing vd benen kwijt te raken.

Ik heb geen snijzaal-ervaring; kun je die zenuwen als het ware gewoon 'opzij houden' of raken ze dan beschadigd?

Bij Bodies zag het er vrij stevig uit, maar dat is natuurlijk geprepareerd...

Berichten: 55

Re: Anatomie

[quote='bella boares' date='8 June 2007, 16:41' post='317542']

Ik heb geen snijzaal-ervaring; kun je die zenuwen als het ware gewoon 'opzij houden' of raken ze dan beschadigd?

Bij Bodies zag het er vrij stevig uit, maar dat is natuurlijk geprepareerd...

[/quote

Deze zenuwen kunnen bij chirurgische interventies wel 'opzij gehouden' worden. Daar bestaan dan ook specifieke instrumenten voor.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Reageer