Organisatiekunde

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 220

Organisatiekunde

Hoi

Ik weet niet of dit hier thuishoort maar vind geen ander forum over oranisatiekunde

(miss iemand die me kan helpen, toch dit zeer theoretisch is)

Ik ben me namelijk aan het verdiepen inzake de structuur van organisaties, op het gebied van organisch of mechanistische organisaties. Nu ben ik op het Competitive value framework van Cameron en Quinn gekomen. Nu is mijn vraag of dit model ook iets met structuur van een organisatie te maken heeft. Ik vind het een beetje verwarrend want Cameron en Quinn spreken van cultuur en ik niet weet of cultuur=structuur?

alvast bedankt

Doei

Berichten: 954

Re: Organisatiekunde

Ik weet niet precies wat je vraag is maar ik zal in ieder geval een aantal dingen proberen te antwoorden en zo hopen dat je een stapje verder komt.

Om te beginnen. Is cultuur hetzelfde als structuur? Het antwoord daarop is nee, en ja. Bij een organisatiestructuur denk je in eerste instantie aan de formele structuur van de organisatie, dat wil zeggen dat wijze waarop taken zijn verdeeld en vervolgens weer tot een geheel geintegreerd. Echter, organisaties kennen ook een informele structuur, dat is de structuur die ontstaat doordat organisatieleden met elkaar interacteren en relaties aangaan. Binnen deze informele structuur onstaan allerlei normen en gedragen die niet per se in overeenstemming hoeven te zijn met de formele structuur. Het is te gemakkelijk te veronderstellen dat de informele structuur gelijk is aan de organisatiecultuur, omdat hier ook de formele structuur een rol van betekenis speelt. Uiteindelijk is de cultuur de combinatie van informele interacties maar ook de waarden die de organisatie uitdraagt.

Over waarden gesproken. Het model van Cameron & Quinn richt zich op organisatiecultuur, met het idee dat bepaalde waarden een competitief voordeel kunnen opleveren voor organisaties. Oftewel, als organisaties hun cultuur voor elkaar hebben, zullen zij veel winst maken.

Dan over het onderscheid tussen organische en mechanische organisaties. Dit onderscheid is al redelijk oud en heeft betrekking op de formele structuur van de organisatie, namelijk de mate van formalisering, decentralisatie van besluitvorming, type coordinatiemechanismen, etcetera. Het is uitdrukkelijk niet het verschil tussen een formele en informele organisatie. Wel zou je kunnen zeggen dat in organische organisaties het besturen van cultuur nog belangrijker is als in een mechanistische.

Om kort te gaan, het model van C&Q zal zowel in mechanische en organische organisaties van belang moeten zijn.

Berichten: 991

Re: Organisatiekunde

phenomen schreef:Hoi

Ik weet niet of dit hier thuishoort maar vind geen ander forum over oranisatiekunde

(miss iemand die me kan helpen, toch dit zeer theoretisch is)

Ik ben me namelijk aan het verdiepen inzake de structuur van organisaties, op het gebied van organisch of mechanistische organisaties. Nu ben ik op het Competitive value framework van Cameron en Quinn gekomen. Nu is mijn vraag of dit model ook iets met structuur van een organisatie te maken heeft. Ik vind het een beetje verwarrend want Cameron en Quinn spreken van cultuur en ik niet weet of cultuur=structuur?

alvast bedankt

Doei
http://changingminds.org/explanations/cult...ting_values.htm

lijkt mij duidelijk

Reageer