Equivalentie arbeid en warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Equivalentie arbeid en warmte

Hoi

Ik ben even in mijn cursus aan het bladeren toen ik het volgende tegenkwam.

Er wordt in gepraat over de historische proef van Joule (in 1845) waarbij hij een massa via een katrol een schoepenrad aan liet drijven.

Zo ontdekte hij dat het verschil van potentiele Energie en kinetische Energie werd omgezet in Warmte

Oftewel

m*g*h - 1/2*m *v² = Q = c(in dat geval cw) * m * Δ T

Met andere woorden: (denk ik?)

Joule liet die massa vallen en stelde vast dat de Kinetische energie op het einde van de val niet compleet gelijk was aan de potentiele energie in het begin.

Het verschil is namelijk omgezet in warmte, dit door de wrijving...

Tot hier voor mij geen probleem.

Daaronder staat in mijn cursus echter het hoofdstukje "Bepalen van de soortelijke warmtecapaciteit van een vaste stof'.

(de klassieke proef waarbij men loodkorreltjes in een cilinder laat vallen)

Daar staat echter:

m*g*h = Q = cPb *m * Δ T

Waarom hier plots enkel Epot? Het is toch enkel het verschil van Epot en Ekin dat wordt omgezet in warmte?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Equivalentie arbeid en warmte

Waarom hier plots enkel Epot? Het is toch enkel het verschil van Epot en Ekin dat wordt omgezet in warmte?
De temperatuur van die loodkorreltjes meet je niet al vallende. Dan liggen ze inmiddels stil. En Ekin is dan..... :D juist, nul. :wink: (sleep muis tussen smiley's)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Equivalentie arbeid en warmte

Maar dat is dan toch ook zo bij de proef van Joule?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Equivalentie arbeid en warmte

Nee, daar valt dat gewicht tenslotte op de grond met een veel lagere snelheid dan het gehad zou hebben indien het vrij zou vallen. Want dat wordt onderweg continu afgeremd door dat rad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Equivalentie arbeid en warmte

Owkey, ik begin het te snappen.

Bij de proef met de loodkorreltjes wordt dus alle potentiele energie omgezet in warmte?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Equivalentie arbeid en warmte

Ja, en bij die proef met dat rad ook, alleen, een deel van de warmte komt in dat rad terecht, en de rest in dat gewicht als het uiteindelijk een keer de grond raakt. Mogelijk zit daar je verwarring?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Equivalentie arbeid en warmte

Inderdaad.

Het is me nu volledig duidelijk.

Bedankt!

Reageer