Multiple cores

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Multiple cores

Een vraagje over het volgende in de FAQ:
Prof. Folding schreef:1i. Ik heb een dual/multi-core computer. Hoe kan ik die optimaal benutten?

(...)Als je 2x F@H wilt draaien, is uitsluitend de zogenaamde text-only console geschikt
Aangezien ik die tekeningen wel leuk vind wil ik het toch nog even checken:

Werkt het niet om 1x de gewone client de draaien (die neem ik aan op de standaard machine id 1 draait), en de consoleversie te draaien op id 2?

[edit]

Hmm, volgens mij weet ik het antwoord al: nee, dat werkt niet.

Ik zat eens naar de CPU-load te kijken (moet er nog wel aan wennen hoor, 2 van die dingen), waarbij me opviel dat er in het "prestaties-scherm" (dat tabje wat je kan kiezen als je ctrl-alt-del hebt gedaan) dat beide processoren maar tot ongeveer de helft worden benut. Mijn aanname dat de gewone client dus maar 1 proc gebruikt is geloof ik niet helemaal juist. Al snap ik niet waarom hij doet wat hij doet, maar ok....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Multiple cores

Miels schreef:Een vraagje over het volgende in de FAQ:

Aangezien ik die tekeningen wel leuk vind wil ik het toch nog even checken:

Werkt het niet om 1x de gewone client de draaien (die neem ik aan op de standaard machine id 1 draait), en de consoleversie te draaien op id 2?
Heb je het uitgetest Miels ?

Ik zou graag beide cores benutten maar momenteel gebruik ik de grafische client, ik ben bang dat wanneer ik deze verwijder en 2 text-only's installeer dat ik de WU waar ik momenteel aan bezig ben kwijt ben.

Nog een klein vraagje:

Is het normaal dat ik langer vouw aan een p2542_dpdp-ii die bestaat uit 4000 frames dan aan een suppervillen die bestaat uit 5000 frames. Ik heb wel gemerkt dat ik voor de WU van 4000 frames een pak meer punten krijg dan voor de 5000.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Multiple cores

Ruben01 schreef:Heb je het uitgetest Miels ?

Ik zou graag beide cores benutten maar momenteel gebruik ik de grafische client, ik ben bang dat wanneer ik deze verwijder en 2 text-only's installeer dat ik de WU waar ik momenteel aan bezig ben kwijt ben.
Zie [snapback]303056' target='_self'>Folding FAQ 2j. Kan ik mijn reeds gevouwen frames opslaan zodat ik systeemherstel kan uitvoeren, formatteren, ...?</a>

Moet ook lukken als je van de grafische naar de console client gaat.
Ruben01 schreef:Nog een klein vraagje:

Is het normaal dat ik langer vouw aan een p2542_dpdp-ii die bestaat uit 4000 frames dan aan een suppervillen die bestaat uit 5000 frames. Ik heb wel gemerkt dat ik voor de WU van 4000 frames een pak meer punten krijg dan voor de 5000.
Het aantal frames staat geenszins in verhouding tot de tijd of het aantal punten. Als je wilt weten of je sneller of langzamer dan normaal vouwt kun je eens de <a href='/index.php?act=findpost&pid=303045' target='_self'>Folding FAQ 2e. Vouwt mijn computer snel of langzaam?[/url] nalezen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Multiple cores

Zie Folding FAQ 2j. Kan ik mijn reeds gevouwen frames opslaan zodat ik systeemherstel kan uitvoeren, formatteren, ...?

Moet ook lukken als je van de grafische naar de console client gaat.
Deze methode is mij al 1 keer gelukt maar ik ben ook al eens een 15000 frames kwijtgespeeld :( .
Het aantal frames staat geenszins in verhouding tot de tijd of het aantal punten. Als je wilt weten of je sneller of langzamer dan normaal vouwt kun je eens de Folding FAQ 2e. Vouwt mijn computer snel of langzaam? nalezen.
Ik heb momenteel een 912 seconden per punt dus dat lijk oké :( .

Bedankt voor de hulp Ger !!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Multiple cores

Tijd om de FAQ te updaten geloof ik: er is een Foldingversie voor meerdere cores! Deze editie staat bekend als de SMP-versie, voor Symmetric Multi-processing.

Zie ook http://folding.stanford.edu/FAQ-SMP.html

Let wel, het is nog een beta:
We strongly suggest people run this client on 4-core boxes. While it will run on 2-core boxes, we have noticed some potential problems (we are looking into these issues now).

(...)

The client will stop working after 2 months (this is a limited release beta -- new clients will be available before the current version ends its test period)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Multiple cores

Fijn! pi.gif

Alleen pas ik de FAQ nog niet meteen aan... Er zijn nogal wat problemen met "simpele dualcores". En da's toch het gros van de multicores volgens mij. Als die ook stabiel werkt, dan is het tijd om het aan te passen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Multiple cores

Nog even een ander vraagje. Ik heb een machine staan met 2 cpu's waarbij elke cpu weer over 4 cores beschikt. Op deze machine heb ik Linux draaien uiteraard. Folding staat wel te draaien, maar naar mijn idee veeeeeel te langzaam. Ik heb het idee dat er maar 1 core gebruikt wordt van de 8... beetje jammer.

Weet iemand hoe dit is aan te passen zodat folding de power van alle 8 de cores gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Multiple cores

Geen idee eigenlijk... Dit al geprobeerd, maar dan met 8 cores ipv 2?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Multiple cores

Geen idee eigenlijk... Dit al geprobeerd, maar dan met 8 cores ipv 2?
Ja maar je gaat wel al zeker de Linux console cliënt moeten gebruiken i.p.v. de windows versie.

http://www.stanford.edu/group/pandegroup/f...g/download.html

Deze cliënt kan zeker tot 8 cores benutten, als je doorklikt naar de FAQ kom je op een pagina waar je dan naar een handleiding op Wiki kan doorklikken. Moest de WSF handleiding niet volstaan voor Linux dan kan je daar misschien een oplossing in terugvinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Multiple cores

Inmiddels heb ik begrepen hoe met 4 cores te vouwen. Als ik het goed heb gelezen is dit tevens het maximum aantal cores wat de software ondersteunt, helaas maar waar. Dan nog gaat het vreemd genoeg niet bijzonder snel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Multiple cores

Inmiddels heb ik begrepen hoe met 4 cores te vouwen. Als ik het goed heb gelezen is dit tevens het maximum aantal cores wat de software ondersteunt, helaas maar waar. Dan nog gaat het vreemd genoeg niet bijzonder snel.
Dat is we raar, hier op de Folding site zetten ze het volgende:
We are also releasing another type of client: the Folding@Home SMP client. SMP means "Symmetric Multi-processing" and it is a term that generally refers to the situation where a computer has more than one processor core. Dual core CPU's are pretty common and even 4-core boxes (currently implemented as dual socket dual core computers, such as Apple's Mac Pro) are becoming common. With advances from Intel and AMD, quad core processors are on the horizon, with 8-core and even 16-core boxes soon to become common.
Ik weet niet hoe het juist in zijn werk gaat bij Folding met een Multiple core, het kan zijn dat hij niet sneller is doordat hij 8 WU's tegelijkertijd er doorhaald. Bij BOINC is dat zo het geval, bij een multiple core gaat hij niet met de volle rekenkracht aan 1 taak werken maar hij neemt er opeens meerdere tegelijk. Met een 8 core zou hij dus 8 WU's tegelijkertijd bereken.

Berichten: 131

Re: Multiple cores

Hoi,

Ik ben niet van het WSF team, maar toch help ik graag mijn nederlands collega's, mijn tip:

Heb je een multicore processor? Stap als de wiederweer over op de SMP client. Inderdaad, hij zit onder de bugs, vooral bij Windows Vista moet je wel wat handleidingen op internet doorlezen voordat hij het doet, en je moet wel elke dag controlleren of die niet even een restartje nodig heeft, maar als je dat allemaal doet haal je wel echt niet normaal veel meer punten dan als op de 5.03 versie of 2x/4x de 5.04 versie. Even een vergelijking:

Ik heb een E6600 (Intel Core 2 Duo 2,4 GHz) en ik haalde gemiddeld de volgende scores:

5.03 --> 400 punten per 20 uur

5.04 --> 800 punten per 20 uur

SMP --> 1700 punten per 22 uur

Oftewel, probeer de SMP versie uit, ik heb er 2 dagen aageklust en toen pas werkte die eindelijk, (bij sommige werkt die wel meteen perfect :D ), maar als die werkt is het ook meteen puntenkanon.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Multiple cores

kasper90 schreef:Ik ben niet van het WSF team, maar toch help ik graag mijn nederlands collega's, mijn tip:

Heb je een multicore processor? Stap als de wiederweer over op de SMP client. Inderdaad, hij zit onder de bugs, vooral bij Windows Vista moet je wel wat handleidingen op internet doorlezen voordat hij het doet, en je moet wel elke dag controlleren of die niet even een restartje nodig heeft, maar als je dat allemaal doet haal je wel echt niet normaal veel meer punten dan als op de 5.03 versie of 2x/4x de 5.04 versie. Even een vergelijking:
Jij spreekt over de bèta versie voor windows en dat kan ik goed geloven dat daar een pak bugs inzitten :D .

gmK draait zijn 8-core onder Linux dus moet hij de SMP versie voor Linux installeren.

@gmK, je hebt toch de juiste versie geïnstalleerd ?

Momenteel staat er op mijn pc geen Linux OS dus kan ik niet testen, misschien iemand anders ?

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Multiple cores

kasper90 schreef:Hoi,

Ik ben niet van het WSF team, maar toch help ik graag mijn nederlands collega's, mijn tip:

Heb je een multicore processor? Stap als de wiederweer over op de SMP client. Inderdaad, hij zit onder de bugs, vooral bij Windows Vista moet je wel wat handleidingen op internet doorlezen voordat hij het doet, en je moet wel elke dag controlleren of die niet even een restartje nodig heeft, maar als je dat allemaal doet haal je wel echt niet normaal veel meer punten dan als op de 5.03 versie of 2x/4x de 5.04 versie. Even een vergelijking:

Ik heb een E6600 (Intel Core 2 Duo 2,4 GHz) en ik haalde gemiddeld de volgende scores:

5.03 --> 400 punten per 20 uur

5.04 --> 800 punten per 20 uur

SMP --> 1700 punten per 22 uur

Oftewel, probeer de SMP versie uit, ik heb er 2 dagen aageklust en toen pas werkte die eindelijk, (bij sommige werkt die wel meteen perfect ;) ), maar als die werkt is het ook meteen puntenkanon.
Dan ga ik inderdaad maar is naar de SMP versie kijken, bedankt voor de tip.

EDIT: Ik heb hem in de lucht, ben benieuwd :D .
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Multiple cores

En bij deze meteen de eerste vraag van mij over de SMP versie.

Ik heb alles ingesteld en nu is die druk bezig, processor is 100% belast dus dat zit goed. Alleen, klopt het dat het programma nu één eiwit te gelijk doet met 2 cores?

In unitinfo.txt staat:

Name: Protein in POPC

Tag: -

Download time: January 25 15:36:04

Due time: January 29 15:36:04

En weet je toevallig ook hoeveel uur per ... dagen ik mijn computer minimaal aan moet hebben staan om deze SMP deadlines te halen met een dual core 2,60 Ghz?
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer