2 juni: open dag ecn te petten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

2 juni: open dag ecn te petten

Thema: 'Een duurzame toekomst hebben we zelf in de hand'

Volgens sommigen is het warme weer van de afgelopen tijd te wijten aan de verandering van ons klimaat. Wereldwijd praat men over de oorzaken van de klimaatveranderingen en probeert men de opwarming van de aarde te bestrijden. Een duurzame energievoorziening is hierbij van groot belang. Wat doen wij in Petten eraan en wat kunt ú zelf doen? Om deze vraag te beantwoorden organiseren het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Nuclear Research and consultancy Group (NRG) en het Europese onderzoeksinstituut GCO-IE op zaterdag 2 juni in Petten een groots opgezette Open Dag met het thema 'Een duurzame toekomst hebben we zelf in de hand'.

In de speciale Duurzaamheids- en Besparingspaviljoens laten de drie onderzoeksinstellingen alle aspecten van energie en techniek aan het publiek zien. Tussen 10.00 en 16.00 uur krijgen de bezoekers informatie over onderzoek naar o.a. biomassa, waterstof, windturbines, kernenergie, kernfusie en energiebesparing. Maar ook wordt antwoord gegeven op de vraag hoe nucleaire medicijnen voor (kanker) patiënten worden gemaakt en hoe straling wordt gemeten. Verder staan veel laboratoria, testopstellingen, werkplaatsen en andere installaties open ter bezichtiging. Een primeur deze Open Dag is de Kernfusie Roadshow waarbij op een spectaculaire manier kernfusie – ook wel de energiebron van de zon genoemd- wordt gepresenteerd. De medewerkers van de duinbedrijven staan voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. De Hoge Flux Reactor (HFR) kan worden bezocht door de winnaars van de 'OpenDagprijsvraag'. Meer informatie over deze prijsvraag is te vinden op www.nrg.eu.

Zelf zonnecellen maken met hibiscusthee

Op diverse locaties kunnen de kinderen ook zelf aan de slag met verschillende proefjes en experimenten, zo mogen ze met rode hibiscusthee zelf hun eigen zonnecellen maken. Verder is er een leerzame speurtocht uitgezet en ontvangen de kinderen bij binnenkomst een eigen Klimaat-paspoort. Bij genoeg wind is er voor jong en oud een fantastische vliegershow!

Vrij entree en gratis met de bus!

Wij adviseren bezoekers met het openbaar vervoer of per fiets naar de Open Dag te komen. Er is gratis busvervoer van en naar NS-station Alkmaar CS. Ons terrein is ook te bereiken vanaf Alkmaar of Julianadorp met de Connexxion-buslijn 151 (normaal tarief). Informatie over vertrektijden kunt u vinden via de website over openbaar vervoer reisinformatie www.ov9292.nl of www.connexxion.nl. Bij de centrale ingang staan voor bezoekers 100 fietsen klaar. Voor de bezoekers die met de auto komen is er parkeergelegenheid even buiten het onderzoeksterrein. Deze parkeerterreinen zijn met borden duidelijk aangegeven. Bezoekers moeten zich kunnen legitimeren (rijbewijs of paspoort) en bezoekers onder de 16 jaar mogen de Open Dag alleen onder begeleiding van een volwassene bezoeken.

Opmerking: de hoge flux reactor is niet toegankelijk voor mensen onder de 16 jaar. Mochten er nog vragen zijn, dan kun je in dit topic terecht of mij direct aanspreken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 2 juni: open dag ecn te petten

Lijkt me erg interessant! Ik ben alleen bang dat ik niet ga komen, want ik heb vrijdag een bruiloft die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot in de kleine uurtjes gaat duren. Ik moet dan die zaterdag om half acht vertrekken, terwijl ik dan misschien net in bed lig...

Helaas! Want duurzaamheid heeft toch wel enorm mijn interesse.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 2 juni: open dag ecn te petten

Dat is erg inderdaad erg jammer. Het belooft een leuke en interessante dag te gaan worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 2 juni: open dag ecn te petten

Geloof ik graag :(

Is het trouwens eenmalig of een terugkerend iets?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 2 juni: open dag ecn te petten

Het is iets wat een keer in de twee of drie jaar wordt gehouden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer