O2 versus co2 transport

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

O2 versus co2 transport

In mijn cursus fysiopathologie staat er bij de uitleg rond diffusie ter hoogte van de alveolen het volgende:

"Diffusie CO2 sneller dan O2

waardoor sneller Delta (Griekse hoofdletter delta, ik vermoed dat dit voor "verschil" staat) O2 transport."


Nu weet ik niet echt wat hiermee bedoeld wordt. Ik weet dat CO2 makkelijker diffundeert dan zuurstof, maar het vervolg snap ik nier volledig.

Kan iemand dit even uitklaren??

Merci d'avance!

Berichten: 55

Re: O2 versus co2 transport

Ik vermoed dat er verwezen wordt naar het verschil in O2 spanning tussen alveolen en bloed (alveolair 105 mmHg in bloed 95 mmHg) Het bloed is a.h.w. te snel weg opdat alle O2 zou kunnen diffunderen. Omdat CO2 20 keer gemakkelijker en dus sneller diffundeert is er geen spanningsverschil tussen de alveolaire pCO2 en deze in de venae pulmonales (beide 40 mmHg)
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 3

Re: O2 versus co2 transport

Zou je de context van die zin ook even willen geven? Nu is het een losse kreet waar ik niet zoveel mee kan.

Het is in ieder geval inderdaad zo dat CO2 sneller diffundeert dan O2, waardoor de gasspanning aan beide kanten van het diffusiemembraan sneller gelijk is, waarna de diffusie niet meer plaats zal vinden.

Naast het feit dat CO2 sneller het membraan passeert, wordt O2 ook nog eens gebonden aan Hemoglobine, waardoor de spanning in de vloeistof (bloed) van opgelost O2 laag blijft. Diffusie blijft dus optreden, aangezien de gasspanning van opgelost O2 in bloed lager blijft dan in de lucht van de alveoli.

Maar nogmaals, ik zou de context moeten weten, ik snap niet zo goed wat ze met deze bewering willen zeggen.

Reageer