[fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

[fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Hallo,

In mijn cursus fysica staan de begrippen potentiaal en potentiaalverschil nogal vaag uitgelegd. Ik geraak er niet zo wijs uit wat ze eigenlijk betekenen. Kan er mij soms iemand met klare taal uitleggen wat deze twee begrippen willen zeggen?

Bedankt op voorhand!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Het simpelste gezegd: de potentiaal is het potentiaalverschil t.o.v. een in het algemeen of door jou zelf gedefinieerd nulpunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Het simpelste gezegd: de potentiaal is het potentiaalverschil t.o.v. een in het algemeen of door jou zelf gedefinieerd nulpunt.

Ik snap het nog steeds niet hoor...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Dan maar weer de handleiding voor google erbij gehaald:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=52043

google define: potentiaalverschil
De elektrische spanning, ook wel voltage genoemd, is het potentiaalverschil (spanningsverschil) tussen twee punten in een elektrische kring. Het potentiaalverschil wordt gedefinieerd als de hoeveelheid arbeid die per ladingseenheid verricht moet worden om een elektrische lading van het tweede punt naar het eerste punt te verplaatsen. Een equivalente definitie is de hoeveelheid arbeid die een eenheidslading kan verrichten die van het eerste naar het tweede punt stroomt. ...
nl.wikipedia.org/wiki/Potentiaalverschil

en "de potentiaal" is dan dat potentiaalverschil t.o.v. een punt waar we die potentiaal nul noemen (waar dus geen arbeid meer verricht hoeft te worden om die elektrische lading daar te brengen, hetzij omdat je er al bent (af te leggen weg is 0) hetzij omdat je verder geen kracht meer hoeft uit te oefenen (kracht = 0)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Hey

Ok ik denk wel dat ik het nu snap. Bedankt voor het uit te leggen

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Potentiaal is de potentiële energie van een eenheidslading: een lading q=1C.

Het heeft dus dimensie J/C (Joule per Coulomb).

Zoals altijd, is potentiële energie gedefiniëerd TEN OPZICHTE VAN een nulpunt. Net zoals de mechanische formule voor potentiële energie U=mgh: daarbij kun je ook een willekeurig nulpunt definiëren (bijv. het aardoppervlak, maar ook ieder ander punt).

Potentiaalverschil wordt ook spanning genoemd. (Overigens wordt hier soms slordig mee omgegaan; zo wordt in sommige boeken spanning ook wel eens potentiaal genoemd.)

Het heeft dus ook dimensie J/C, maar vaker wordt de eenheid Volt gebruikt: 1 Volt = 1 Joule per Coulomb.

Een spanningsbron legt een potentiaalverschil aan: het ene aansluitpunt heeft een hogere potentiaal dan het andere.

Een spanningsbron van 12 V zorgt ervoor dat het ene punt een 12 Volt hogere potentiaal heeft dan het andere punt.

Elektronen in een elektrisch circuit 'vallen' als het ware van een hoge potentiaal naar een lage, net als water in een rivier. De elektrische kracht heeft in deze analogie detzelfde functie als de zwaartekracht.

Eenmaal aangekomen op het punt van de lage potentiaal, gaan de elektronen natuurlijk niet vanzelf naar het hoger gelegen punt. Dat is de functie van de spanningsbron: deze verricht arbeid om de ladingen 'omhoog te tillen', zodat ze weer verder kunnen. Net zoals een pomp in een fontein het water weer omhoog moet pompen, zodat het vervolgens omlaag kan vallen.

De hoeveelheid verrichte arbeid is gelijk aan (min) de verandering in potentiële energie (=potentiaal):

\(W=-\Delta U\).

Deze redenering gaat voor zowel een elektrisch veld als een zwaatekrachtsveld op, omdat ze beide conservatief zijn: de door de elektrische kracht/zwaartekracht verrichte arbeid is onafhankelijk van de afgelegde weg: het is alleen afhankelijk van de begin- en eindpunten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Hey

bedankt voor de uitleg. Het heeft mij zeker en vast goed geholpen
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 2

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Ik geraak er nog altijd niet uit ](*,) waarom elektronen van een hogere potentiaal naar een lagere potentiaal gaan?

(heeft het iets te maken met de wet dat alles in de natuur streeft naar de kleinst mogelijke energie ?)

Help mij alstublieft?

Dank bij voorbaat

Berichten: 398

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Een lading in de omgeving van een andere lading heeft een zekere potentiele energie, want hij bevindt zich in een (elektrostatisch) krachtveld.

Analoog: een steen die je in de lucht houdt heeft potentiele energie, want hij bevindt zich in het zwaartekrachtveld van de aarde. De potentiele energie van de steen is
\(E_{pot} = mgh\)
. (ik ga er even vanuit dat je daar bekend mee bent).

De zwaartekracht is naar de aarde gericht, dus die richting zal de steen in bewegen als hij de kans krijgt. Dat is dezelfde richting als richting 'lager wordende Epot'.

Bij ladingen vormt de Coulombkracht het krachtveld. Een lading zal dus bewegen naar de kant die dit krachtveld hem opdraagt. (Als de ladingen een gelijk teken hebben is de kracht afstotend)

De elektrische potentiaal is
\(V=\frac{kq}{r}\)
waarin k een constante is. De potentiele energie is van een lading is gelijk aan qV, de lading maal de potentiaal.

Stel: positieve V en positieve q. Dan verwacht je afstoting tussen de deeltjes (want de bron van V is dan ook een + lading). Afstoting betekent dat je verwacht dat het deeltje richting grotere r wil bewegen (van deeltje 1 af dus). Wederom is dit equivalent aan de dichting van 'kleiner wordende Epot'. (Immers V wordt kleiner op grotere r en dus qV wordt ook kleiner)

Hopelijk maakt dit een en ander duidelijk.

Berichten: 398

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Nog even ter verduidelijking:

Afbeelding
\(E_{pot}=\frac{kq_1q_2}{r}\)
k en r zijn altijd positief. Dan zijn er nog twee gevallen te onderscheiden:

Het product q1q2 is positief --> bovenste lijn in het plaatje --> er wordt naar gestreefd om r te vergroten (richting lagere energie, ze stoten elkaar af)

Ofwel is dat product negatief (tegengestelde ladingen), dan zit je op de onderste lijn --> ze trekken elkaar aan, dus r wil kleiner worden --> wederom richting lagere energie!

Berichten: 2

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

Bedankt voor de uitleg. Het heeft me zeker geholpen. ](*,)

Berichten: 48

Re: [fysica] de begrippen potentiaal en potentiaalverschil

ja, ladingen bewegen dus eigenlijk tot er netto geen kracht meer op inwerkt.

Bij een elektrische stroom, als het potentiaalverschil niet in stand wordt gehouden, bewegen ze tot ze een elektrisch veld opwekken dat tegengesteld is aan het externe veld, en zo heffen de krachten elkaar op, en zijn de elektronen in een stationair evenwicht. Met een batterij kan je dan het potentiaalverschil in stand houden, door een deel van die elektronen terug naar het beginpunt te 'pompen'

Reageer