Springen naar inhoud

Suikergehalte in drank

• Log in om te kunnen reageren

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 16:35

Is er een huis tuin en keuken manier (desnoods met spulletjes die je bij de drogisterij of elders vrij kunt kopen) om het suikergehalte in een drankje zoals fruitsap of frisdrank te bepalen? Ik weet dat zoiets op het etiket vermeld staat, maar ik had het graag eens eigenhandig bepaald.

Veranderd door HolyCow, 16 mei 2007 - 16:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 19:33

misschien staat het niet in het juiste subforum ik kon niet goed kiezen

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2007 - 19:56

Je kan proberen om met een pyknometer de dichtheid te bepalen. Als je dan tevens de dichtheid van verschillende waterige suikeroplossingen bepaald, zou je er uit moeten kunnen komen.

Anders kom je al snel op een kleur reagens uit. Hierbij zal je dan ook een fotospectrometer nodig hebben. Is iig lastiger en duurder om aan te komen dan een pyknometer.
"Meep meep meep." Beaker

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 20:11

ik had nog nooit van een pyknometer gehoord (middels opgezocht), maar waarom heb ik dat toestel nodig om de dichtheid te bepalen?

Er bestaan dus geen kant en klare stripjes die de klus voor me klaren?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2007 - 22:27

Voor zover ik weet bestaan er geen quatitatieve stripjes om suiker mee te bepalen (zeg maar zoals ph papier). Kwalitatief kan wel, maar DAT ergens suiker in zit is meestal wel evident.

De dichtheid bepalen lijkt me eigenlijk de beste aanpak, dat zal waarschijnlijk zeer goed werken voor vruchtensappen en dergelijke. Alleen werkt deze methode niet voor alcoholhoudende dranken, tenzij je compenseert voor een bekend alcoholpercentage. Ook voor dingen als melk en drinkyoghurts lijkt het me ivm het gesuspendeerde vet en eiwit daarin onbruikbaar.
Victory through technology

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2007 - 15:00

Je kan ook de dichtheid proberen te bepalen door het volume en het gewicht te bepalen, echter dit is bij lange na niet zo nauwkeurig als een pyknometer.
"Meep meep meep." Beaker

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2007 - 16:26

Over de preciese beredenering die me het suikergehalte bezorgt moet ik me toch nog eens bezinnen.

• Gast

Geplaatst op 22 mei 2007 - 21:02

Ik denk eigenlijk dat het vrij onmogelijk is om dit zeer nauwkeurig te bepalen... Misschien kun je een bepaalde hoeveelheid van de drank laten verdampen en dan het overblijvende gewicht bepalen. Hou er wel rekening mee dat je met deze methode de totale massa van alle deeltjes die erin zitten bepaald (buiten het water want dit is verdampt!) Als je dit met frisdranken zou doen dan zou het gewicht van de suiker waarschijnlijk de andere elementjes overtreffen. (er zit 1000 keer meer suiker in dan vb Ca2+)

keyzplayer

keyzplayer

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 07:58

Bij zaken (drogisterijen) waar men spullen verkoopt om wijn en/of bier te maken zijn meestal goedkope densimeters te koop waar de dichtheid direct op af te lezen is. Niet zo nauwkeurig als een pyknometer maar het voordeel is dat je geen analytische balans nodig die je bij een pyknometer wel nodig hebt.

Via tabellen is met de dichtheid het suikergehalte te achterhalen.

Veranderd door keyzplayer, 23 mei 2007 - 08:00

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2007 - 18:44

Densimeters zijn zo slecht nog niet... voor een suikeroplossing in water kun je het percetage met gemak op beter dan 1 procent bepalen, het probleem zit hem meer in eventueel andere opgeloste zaken. Zo'n ding aanschaffen bij een drogist die spullen verkoopt voor de wijnproductie is waarschijnlijk wel handig, met een beetje mazzel staat er al een aanduiding in procenten suiker op.
Victory through technology

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 20:26

bedankt voor de reacties nog ik ga zeker eens langs de drogist gaan

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures