Drinkwater (ph-correctie tot evenwichtsph)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Drinkwater (ph-correctie tot evenwichtsph)

Graag had ik wat uitleg vernomen over de bereiding van drinkwater uit oppervlaktewater.

Volgende stappen zijn aanwezig:

Fijnzeef > doseren van FeCl3 tot ph 6.3 > floculatie > flotatie > breekpuntschlorering en doseren van NaOH tot evenwichtspH 7.8 > filtratie over granulaire media > actief koolfiltratie > UV-desinfectie > Nachlorering

Mijn vraag:

1/ Waarom gebeurt er een breekpuntschlorering voor de filtratie?

2/ Ik heb begrepen dat het doseren van NaOH (of evt kalkmelk) gebeurt om het kalk-koolzuurevenwicht te herstellen.

Waarom gebeurt ook dit precies voor de filtratie?

3/ Verklaring= waarom ionenuitwisseling omgekeerd evenredig is met de evenwichtspH

4/ De evenwichtspH zou ook afhangen van de temperatuur. Wat is de relatie hiertussen?

Hopelijk kan iemand mij helpen!!

Berichten: 8.614

Re: Drinkwater (ph-correctie tot evenwichtsph)

De antwoorden op je vragen:

1) Breekpuntschlorering bestaat uit het continu toevoegen van chloor aan water, totdat aan de chloorvraag voldaan is en het in het water aanwezige ammoniak geoxideerd is, waardoor er vrij chloor overblijft. Ik denk (maar ik weet het niet zeker) dat dit voor de filtratie gebeurt om vervolgens (tijdens de filtratie) het chlooroverschor uit het water te filteren.

2) Het doseren van NaOH vóór de filtratie zou om dezelfde reden gebeuren (het eventuele teveel aan NaOH uit het water filteren).

3) Ik hoop dat deze link je vraag beantwoordt. Het gaat dan wel over bloed, maar misschien geldt dit ook voor water.

4) Hier heb ik niet direct een antwoord op.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Drinkwater (ph-correctie tot evenwichtsph)

Bedankt voor je antwoord!

Je hebt me zeker geholpen!!!

Ik dacht dat al dat die breekpuntschloring diende voor het ammoniak, maar wist het niet zeker... vond er niets over op internet... Weet jij toevallig welke reactie dit heeft na chlorering met NaOCl?

Ivm dosering van NaOH... lijkt me vreemd... en begrijp ik nog niet...

De dosering gebeurt tot het evenwichtspH (circa = 7.8, zou afhankelijk zijn van temp)...

Dosering met NaOH is nodig zodat het water niet kalkagressief zou zijn.. (drinkwater zou leidingen aantasten), vandaar dat men doseert tot aan het evenwichtsph (indien de pH hoger zou zijn zou het kalkafzettend zijn).

Vandaar dat men eigenlijk afraad (in België) om thuis een ontharder te plaatsen waardoor het kalk-koolzuurevenwicht verstoord zou worden en dus de leidingen zou aantasten (=kalkagressief water).

Eigenlijk zou ik ook graag weten welke factoren het evenwicht allemaal kunnen verschuiven... (temp (??) en ???)

moeilijk om hiervan iets te vinden op internet

Berichten: 8.614

Re: Drinkwater (ph-correctie tot evenwichtsph)

Hier vind je vanalles over natriumhypochloriet (NaOCl) en het gebruik ervan voor de desinfectie van water.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Drinkwater (ph-correctie tot evenwichtsph)

De stappen van de bereiding van drinkwater uit oppervlaktewater zijn ? :

Fijnzeef > doseren van FeCl3 tot ph 6.3 > floculatie > flotatie > breekpuntschlorering en doseren van NaOH tot evenwichtspH 7.8 > filtratie over granulaire media > actief koolfiltratie > UV-desinfectie > Nachlorering

Is dat het antwoord? sorry voor de herhaling , maar k'heb het nodig voor m'n examenvragen..

Reageer