Magneetveldlijnen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 413

Magneetveldlijnen

Als je op een vel karton in plaats van ijzervijlsel bijvoorbeeld lagerkogeltjes legt krijg je dan ook een "veldlijnenpatroon" zoals bij ijzervijlsel? En daarop volgende vraag: Waarom rangschikken ijzervijlseldeeltjes zich in de lengterichting van de veldlijnen of denken we alleen dat er veldlijnen zijn omdat ijzervijlsel zich op die manier richt in de buurt van een magneet?

In het laatste geval kun je eigenlijk niet zeggen dat ijzervijlsel zich naar de veldlijnen richt omdat die eigenlijk gewoon zijn nagetekend van deze richting. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat ijzervijlsel in de buurt van een magneet zich ahw haaks op de magnetische activiteit richt waardoor de lijnen verschijnen.

Berichten: 413

Re: Magneetveldlijnen

Nou ja die kogeltjes zullen wel naar de magneet toerollen (en niet langs de veldlijnen).

Het idee is in ieder geval is het niet een wat vreemde logica : dat er een suggestie van een lijnen patroon ontstaat door een zekere rangschikking (door verschil lengte en breedte van ijzervijlsel) en dat je dan zegt dat er veldlijnen zijn volgens welke het ijzervijlsel zich richt? Het idee dat we hebben van het bestaan van deze veldlijnen is een interpretatie aan de hand van deze rangschikking (en die van een kompasnaald) en kan dus niet - in een adem door - als oorzaak van die rangschikking worden aangevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneetveldlijnen

...Het idee dat we hebben van het bestaan van deze veldlijnen is een interpretatie aan de hand van deze rangschikking
Probeer er niet andere mensen bij te halen.

De ijzervijlsels worden gebruikt om veldlijnen aan te tonen, niet andersom. Veldlijnen zijn al 100den jaren geleden uitgevonden en dus geen verzinsel door naar ijzervijlsels te kijken.

Magnetisme kreeert een magnetisch veld in sommige metalen, bijvoorbeeld ijzervijlsel, dan is het gewoon een kwestie van + naar - en - naar + aantrekking. Daar komt maar weinig voodoo bij kijken.

Berichten: 413

Re: Magneetveldlijnen

Probeer er niet andere mensen bij te halen.
Wat ik bedoel is dat dit wel een algemeen gangbare uitleg is in ieder geval op middelbare school tot Hoger technisch onderwijs (verder ben ik nooit gekomen).

Dan zeg je dat ze enerzijds uitgevonden zijn (als denkconcept) en dan toch weer echt bestaan dat vat ik niet. Wat is precies het verschil tussen een verzinsel en een "uitvinding"?

Wat de voodoo betreft : Een gemagnetiseerd stukje ijzervijlsel verliest op den duur zijn magnetisme en wet van behoud energie zegt dan dat er een uitstraling moet zijn (van energie) naar de omgeving. Magnetiseurs en dergelijke (neem maar aan dat je daar op doelt met de term voodoo) zeggen dus op zich niets wat met de natuurkunde in strijd is (de fantastische helende effecten die er geclaimd worden ben ik niet minder kritisch op) als ze zeggen dat een magneet energie uitstraalt.

Berichten: 142

Re: Magneetveldlijnen

Magnetisme is eigelijk niet meer dan een vorm van zgn. Electromagnetische Golven. De veldlijnen zijn niet meer dan een interferentiepatroon tussen deze golven.
Don't try the above at home!

Berichten: 40

Re: Magneetveldlijnen

Magnetisme is eigelijk niet meer dan een vorm van zgn. Electromagnetische Golven. De veldlijnen zijn niet meer dan een interferentiepatroon tussen deze golven.


mag ik lachen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Magneetveldlijnen

mag ik lachen?
Liever niet. Ik heb liever dat je dan probeert duidelijk te maken wát het onzinnige precies is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 40

Re: Magneetveldlijnen

de photon-interactie staat in schril contrast tussen de magnetische energie wat in feite een relativistisch effect is van coulomb-interactie.

En als de magneetlijnen een interferentiepatroon is van photonen zouden deze op plaatsen elkaar versterken en op bepaalde plekken volledig wegvallen wat niet het geval is.

ter verduidelijking magneetlijnen zijn equipotentiale lijnen die dezelfde potentiele energie hebben, meestal worden er maar een paar getekend om het plaatje overzichtelijk te houden. Het wekt in feite een veld op die door het hele medium gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Magneetveldlijnen

de photon-interactie staat in schril contrast tussen de magnetische energie wat in feite een relativistisch effect is van coulomb-interactie.
dit is niet helemaal juist. het laatste deel wel, het eerste niet. De "fotoninteractie" zorgt namelijk voor het elektromagnetische veld, zie ook verder.
En als de magneetlijnen een interferentiepatroon is van photonen zouden deze op plaatsen elkaar versterken en op bepaalde plekken volledig wegvallen wat niet het geval is.
dit is juist
ter verduidelijking magneetlijnen zijn equipotentiale lijnen die dezelfde potentiele energie hebben, meestal worden er maar een paar getekend om het plaatje overzichtelijk te houden. Het wekt in feite een veld op die door het hele medium gaat.
dit niet. magneetlijnen zijn de vectorlijnen van
\(\vec{B}\)
. Deze staan in verband met een vectorpotentiaal
\(B=\vec{\nabla}\times\vec{A}\)
De magnetische energie (natuurlijke eenheden)
\(\frac{B^2}{2}\)
kan rustig variëren langsheen de magneetlijnen, net zoals de vectorpotentiaal rustig kan variëren. Wat wel juist is, en wat je allicht bedoelt, is dat als je een buis vormt van deze magneetlijnen, dat dan de flux van het magneetveld hierdoor constant is. Echt spreken van equipotentiaallijnen doe je beter bij de potentiaallijnen van het elektrostatische veld.

Tot slot, ik denk dat je beter niet lacht. Denk even aan fourier, en weet dan dat "elk" (als wiskundigen zich geroepen voelen, je mag gerust dieper ingaan op dit woord) veld te schrijven is als een reeks van vlakke golven (eigenlijk een oneigenlijke integraal van vlakke golven). Wat Boulemans schreef was dus niet eens zo verkeerd, hoewel de term interferentie wat ongebruikelijk is.

Berichten: 40

Re: Magneetveldlijnen

:(

je hebt gelijk, sorry voor de kinderachtige opmerking boulemans.

hoe de photoninteractie zorgt voor het em veld ben ik nog niet aanbeland zit nog maar 1 het eerstje jaartje van mijn studie dus dat komt hopelijk nog wel

Berichten: 74

Re: Magneetveldlijnen

Dan zal mijn uitleg op mijn website ook wel niet kloppen.....

Ik ben nieuw hier, en 13 jaar oud. Ik heb nu bijna 1 jaar natuurkundelessen gehad en ben dus nog niet zo ervaren als jullie.. Heeft iemand misschien suggesties voor de uitleg op mijn website over magneetvelden?

http://www.freewebs.com/scheikundige-exper...xperimenten.htm

klik op:

- natuurkunde experimenten

- magneetveld
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Magneetveldlijnen

Proficiat !! 13 jaar oud en webmaster van een wetenschapssite !!

Voor een correcte uitleg die niet TE moeilijk is kan je best eens kijken op Wikipedia denk ik.

Veel succes

Ruben 01

Berichten: 413

Re: Magneetveldlijnen

Een ander probleem met dergelijke veldlijnen getekend (of als voorstelling) is dat de lijnen hopeloos in de knoop raken (het lukt gewoon niet zoiets te tekenen) als je bijvoorbeeld ook dergelijke lijnen om de ijzervijlsel deeltjes gaat tekenen wat toch eigenlijk zou moeten wil je het veld tekenen. Met kleur en toon gradaties heb je dan meer kans.

Berichten: 74

Re: Magneetveldlijnen

Ruben01 schreef:Proficiat !! 13 jaar oud en webmaster van een wetenschapssite !!

Voor een correcte uitleg die niet TE moeilijk is kan je best eens kijken op Wikipedia denk ik.

Veel succes

Ruben 01
Bedankt!! :( Er komen nog niet zo veel mensen op mijn website kijken, maar ik ben blij dat iemand het mooi vindt. :-D

Ik zal eens op wikipedia kijken, en het eventueel aanpassen.
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Reageer