Leuk filmpje

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Leuk filmpje

Wat doet men in het volgende filmpje.

Ben ik juist als ik zeg dat men de sluitertijd van de camera synchroniseert met de rotatiefrequentie van de hoofdrotor ?

Ruben01

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Leuk filmpje

Even goed kijken naar de beschrijving. Men zegt daar:
The FPS on the video camera are exactly in sync with the rotation of the blades so it appears that they are not moving.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Leuk filmpje

Dat heb ik gelezen maar ik twijfelde een beetje aan die verklaring.

Wanneer de helikopter ter plaatse blijft hangen gaat het toerental niet veranderen dus is het makkelijk de camera te synchroniseren. Maar in het filmpje stijgt en daalt de helikopter, gaat het rotortoerental dan niet veranderen. Of gaat men enkel de hoek van de rotor aanpassen voor deze bewegingen ?

Berichten: 175

Re: Leuk filmpje

Neerstorten misschien?

Misschien wat manipulatie, enkel die frames waarin de roters zo staan, alhouwel je dan wel een high speed camera nodig moet hebben gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Leuk filmpje

Ruben01 schreef:Dat heb ik gelezen maar ik twijfelde een beetje aan die verklaring.

Wanneer de helikopter ter plaatse blijft hangen gaat het toerental niet veranderen dus is het makkelijk de camera te synchroniseren. Maar in het filmpje stijgt en daalt de helikopter, gaat het rotortoerental dan niet veranderen. Of gaat men enkel de hoek van de rotor aanpassen voor deze bewegingen ?
Volgens mij hoef je niet te twijfelen. Wat je zegt klopt namelijk.

De rotorbladen van een helikopter werken optimaal bij een bepaald toerental. Meer of minder lift wordt daarom meestal verkregen door het veranderen van de invalshoek. Door hierbij het motorvermogen te verhogen wordt het toerental constant gehouden. Bij sommige helikopters moet dit manueel door de vlieger gebeuren maar bij een met gasturbines aangedreven heli zoals in je filmpje gebeurt dit normaal gesproken automatisch.

Je ziet ook dat de staartrotor een ander toerental heeft want deze draait wel in het filmpje.

Reageer