Springen naar inhoud

Absurde tijd

• Log in om te kunnen reageren

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 20:20

De volgende uitspraak is legitiem: ik kan niet alles. Niet al haar aspecten, en het alles zelf ook niet. Wat heeft dit met tijd te maken? Stel dat ik elk object (lees: alles) een keer kan beleven. Wat zeggen de verschijningen dan overzichzelf? Beleef ik elke tik van de klok een keer? Of beleef ik een keer een tik en is dat het?
Hoe beleef ik dan alles? Beleef ik alles als het einde van een reeks belevingen? En beleef ik aan het einde van alles alles nog een keer om "alles" te kunnen beleven?

Stel dat ik alles tegelijk beleef. Hoe lang duurt alles dan? En wat zegt dat alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 10:28

Stel dat ik alles tegelijk beleef. Hoe lang duurt alles dan? En wat zegt dat alles?

Je kan niet alles tegelijk beleven, de afstand scheidt ons van de gelijktijdigheid van "het moment waar alles tegelijk gebeurt".

In het "moment" gebeurt alles tegelijk, alles duurt even lang, de tijd scheidt ons van dat "moment" door de ruimte die het creëert: ruimte-tijd!

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2007 - 15:38

Het zit hem in het woord ALLES, alles begrijpen is een moment van begrip waarin tijd niet bestaat, dat bevestigd mijn vermoeden dat tijd niet relevant is in deze. Als je alles in één blik zou waarnemen/zien en begrijpen is dat in één beleving waarin er geen ruimte is voor tijd. Als we er vanuit gaan dat tijd een vertrekpunt heeft dan is er ook een eindpunt, het universum is vertrokken vanaf een punt, maar zal eindeloos zijn weg vervolgen. Tijd kan je omschrijven als een lichtpunt van een zaklantaarn in een pikdonkere omgeving, waarin het lichtpunt van de zaklantaarn zichtbaar is, de plek van licht is `tijd` NU… HET ZIJN… jouw beleving. Als het lichtpunt zich verplaatst veranderd er niets aan `tijd`. Dat wat je niet ziet (donker onbelicht) is verleden en toekomst, niet relevant, alleen het lichtpunt is het zijn, `tijd` in een omgeving van het universum waarin het waarneming van NU op dat moment ALLES is, voor jou…een ieder, dat beleven we immers allemaal op het zelfde moment.

Gr. Sign

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2007 - 00:37

Als we er vanuit gaan dat tijd een vertrekpunt heeft...

Wanneer is tijd begonnen dan?
Gisteren?
Vandaag?
Morgen?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2007 - 09:32

De mens heeft het fenomeen tijd bedacht……………gisteren bestaat niet, is slechts een geestelijke herinnering…….morgen is fictie, er is geen morgen….vandaag valt onder gisteren……het is ZIJN en dat is NU, dat is de lichtplek van de zaklantaarn die ik boven omschrijf, dat is onze dimensie, al het anderen is niet relevant in de dimensie waarin wij ons bevinden, in het aardse waar wij onderdeel van zijn. Als we met de snelheid van het licht zouden kunnen reizen, kom/begeef je in een andere dimensie waarin aardse ``tijd`` stil staat, het gaat er dus om in welke dimensie een entiteit zich begeeft, daarin is voor ``tijd``geen ruimte en niet relevant. Als we er vanuit gaan dat er nog vele dimensies zijn gebeurt/beleeft elke entiteit binnen die dimensie het NU en is het ZIJN. Om het duidelijk te maken; wij in europa s`stappen avonds in bed terwijl de Amerikaan wakker wordt en zijn bed uitstapt….maar wel ALLES op het zelfde moment, NU in het zijn, wij alleen beleven op het zelfde moment, ook als je in een andere dimensie begeeft is het NU…..heeft niets te maken met ``tijd``.

Gr. Sign

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2007 - 11:17

De mens heeft het fenomeen tijd bedacht

De mens heeft het fenomeen tijd waargenomen?

Je kunt naar mijn mening niet zomaar stellen dat tijd een bedenksel van de mens is.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2007 - 12:14

De mens heeft zijn OMGEVING waargenomen, dat is correct, maar om het te begrijpen een naam gegeven zoals de mens alles benoemd heeft. Het is mijn mening dat tijd in het universum niet bestaat, het universum heeft ons geen tijd opgelegd, de mens heeft tijd aangebracht.
Het totale universum is NU en alles wat er zich op dit moment afspeelt gebeurt gelijktijdig met wat wij op dit moment beleven, dat zegt alles over NU en niets over tijd.

Geef is een definitie van…tijd waarnemen zoals jij (HERODOTUS) het stelt……en dan mag je de volgende woorden niet gebruiken; zonsondergang, klok, seconden, minuten, uren, dagtelling, week, maand, jaar, maandstand, afmetingen, snelheid, kilometers, lichtjaren, lichtsnelheid, vertrekpunt ….dus beschrijf tijd zonder deze genoemde woorden

Gr. Sign

Don Quichot

Don Quichot

• >250 berichten
  • 504 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 juli 2007 - 21:32

Tijd is een van de twee benodigdheden voor causaliteit. Als er iets bestaat wat een gevolg van iets is, dan stel je tegelijkertijd dat er een oorzaak bestond en daarmee is het noodzakelijk dat tijd ook bestaat.

Overignes wil ik in alle redelijkheid gezegd hebben dat het niet zeker is dat er ook maar iets is wat een gevolg is van iets anders. Misschien lijkt dat alleen maar zo door ons waarnemingsvermogen. Dit leidt ons weer tot de gedachte dat causalitiet (en daarmee tijd) slechts in ons denken bestaat.

Maar laten we niet in deze thread over dit uiterst interessante onderwerp discussieëren.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2007 - 22:03

De mens heeft zijn OMGEVING waargenomen

Mee eens, maar: met je ogen waarnemen kost tijd. Licht heeft een snelheid, hoe marginaal ook.
Waarneming is meer dan alleen ogen? Klinkt best logisch toch?
Neus
Oren
Ogen
Huid
etc.

Ow ja, defenitie: tijd is.

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2007 - 22:04

Dus als ik het goed begrijp, is er voor een foton , die zich met lichtsnelheid beweegt door onze Ruimte-Tijd, geen ruimte voor tijd ? :D
( Even een geintje tussendoor )
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2007 - 22:12

Ligt eraan hoeveel haast 'ie heeft :D

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2007 - 22:13

Overignes wil ik in alle redelijkheid gezegd hebben dat het niet zeker is dat er ook maar iets is wat een gevolg is van iets anders.

Oh, nee ? Wat dacht je dan van jouw post en mijn reactie daarop ? Maar, hierover meer in een ander uiterst interessant stukje.
Maar waarom eigenlijk niet hier ? De bewering die zegt dat tijd alleen in ons denken bestaat, hoort het toch wel hier ? ( Ik ben ooit op vakantie geweest in Overignes , euh, denk ik misschien alleen maar )

Veranderd door Paul_1968, 23 juli 2007 - 22:14

Paul_1968

Paul_1968

• >250 berichten
  • 603 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2007 - 22:39

Ligt eraan hoeveel haast 'ie heeft :D

Dat is nu juist een van de vreemdste regels van onze tijd : Al die fotonen hebben altijd exact evenveel haast ! En mensen die beweren dat dat komt doordat iets ze tegenhoudt, worden voor gek verklaard !

Veranderd door Paul_1968, 23 juli 2007 - 22:39

sander071

sander071

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2007 - 07:38

Tijd verzonnen door mensen? Kolder!

Hoe laat is het nu?
08:06 uur
Nou, daar is het bewijs van tijd! Het is overal 08:06!
Uuuhm, nou het is hier 08:06, maar op andere plekken kan een andere tijd zijn...
Pardon? Er zijn meerdere tijden???
Ja, in Sidney is het nu bijvoorbeeld veel later dan hier.
En in Amerika is het veel vroeger dan hier.
Er zijn dus meerdere tijden, intressant... Hoeveel tijden zijn er dan eigenlijk?
De aarde is verdeeld in 24 tijdszones.
Ja ja, ik begrijp het, en dat dan zeker netjes verdeeld, zoals bij een taart, over de aarde?
Uhm, nee, dat is nogal grillig gevormd.
Grillig gevormd? Dat is maf... wie heeft dat verzonnen?
Uhm, de mensen, omdat die grillige indeling handiger is.
Oh, ok, ik begrijp er niet veel van maar ja.
Is de datum wel overal hetzelfde?
Nee, er is een datum grens, die over de aarde opschuift, de tijdzones die daar naast elkaar liggen verschillen elke dag 1x van dag
De datum is dus ook niet overal hetzelfde... ingewikkeld...
Ik neem aan dat de hele natuur zich hieraan houdt?
Uhm, nou, niet echt... eigenlijk alleen de mensen houden zich eraan. Voor de natuur is het onbelangrijk...
Wat nu als een persoon, zeg maar uit dat Sydney zich naar hier verplaatst, blijft hij dan wel in zijn tijd?
Uhm nee, niet echt.
Wat?? Dus jullie doen aan tijdreizen! Het kan dus echt?!?
Uuhm, ja, nee, ik bedoel... aaaargh!
Ik weet het niet meer!
Wie heeft me dit allemaal wijsgemaakt?

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2007 - 09:06

Prachtig die antwoorden hier boven, anders denken geeft vreemde reacties......Ik ga nog een stap verder.

Ik vindt het woord tijdreizen ook niet correct, het is eigenlijk dimensiereizen, je vertrekt naar een andere dimensie, heeft niets met tijd te maken. Alles is NU in het ZIJN zoals ik het boven heb omschreven met de zaklantaarn die in het pikkedonker lichtplek laat zien, de lichtplek is NU, binnen deze lichtplek zijn nog vele dimensies die wij nog niet kunnen waarnemen. Binnen de lichtplek gebeurt alles gelijktijdig tot in de verste uithoek van het universum gebeurt het NU, als er leven is in het universum beleven we allemaal op het zelfde moment, heeft niets met tijd te maken. Ook als een aard bewoner zich zou kunnen bewegen verplaatsen met de snelheid van het licht, gebeurt de beweging NU binnen een andere dimensie die niet waarneembaar is voor de aard bewoner, binnen de lichtplek. De theorie van Einstein geeft aan dat deeluitmakend van de snelheid van licht de aardse ``tijd`` stil staat, of is het zo dat ``tijd`` niet bestaat. Want nu de volgende stelling; als snelheid van het licht de gewoonste zaak van het universum zou blijken te zijn, niets bijzonders dus, bestaat er in het universum geen tijd. Alleen wij aard bewoners hebben nog niet de inzicht en mogelijkheden om verder te denken en kijken dan onze dimensie, en verankeren ons zelf aan het begrip ``tijd``.

Gr. Sign

Veranderd door Sign, 24 juli 2007 - 09:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures