Van adaptor naar batterijenvak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Van adaptor naar batterijenvak

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een elektronisch apparaart dat werkt op één AAA-batterij. Nu zou ik dit, omdat ik het apparaat vaak gebruik, direct willen aansluiten op een adaptor, zonder gebruik te maken van een batterij. Hoe moet ik hier aan beginnen? Moet ik een draadje verbinden met de -pool en eentje met de +pool? Het hoeft niet de meest esthetische oplossing te zijn.

Alvast bedankt!

Maes Sebastiaan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Van adaptor naar batterijenvak

Je moet eerst en vooral een adaptor hebben die dezelfde spanning geeft dan je AAA batterij.

Waarschijnlijk gaat dit zijn:

-DC

-1,5 V wanneer je werkt met NiMH kan dit ook wel eens 1,2 V zijn dus daar moet je opletten.

Wanneer je een adaptor gevonden hebt zal het vermogen ervan waarschijnlijk wel groot genoeg zijn om 1 AAA batterij te vervangen. Ik zou gewoon de draad ontmantelen en deze aan de juiste polen ( + aan + en - aan -) solderen.

Ruben

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Van adaptor naar batterijenvak

Bij adapters moet je er op bedacht zijn dat die meestal een tamelijk ruwe spanning leveren. Om er een mooi gladde 1,5V van te maken moet er waarschijnlijk nog wat tussen komen.

Om een goed advies te kunnen geven moet je eerst weten wat voor spanning het apparaat precies verlangt, en hoeveel stroom je nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Van adaptor naar batterijenvak

Bij adapters moet je er op bedacht zijn dat die meestal een tamelijk ruwe spanning leveren. Om er een mooi gladde 1,5V van te maken moet er waarschijnlijk nog wat tussen komen.
Hier heb je gelijk in klazon, wanneer we de spanning en stroom kennnen kun je het probleem met die ruwe spanning oplossen door een gepaste condensator in je schakeling te bouwen die je ruwe spanning afvlakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Van adaptor naar batterijenvak

klazon schreef:Bij adapters moet je er op bedacht zijn dat die meestal een tamelijk ruwe spanning leveren. Om er een mooi gladde 1,5V van te maken moet er waarschijnlijk nog wat tussen komen.

Om een goed advies te kunnen geven moet je eerst weten wat voor spanning het apparaat precies verlangt, en hoeveel stroom je nodig hebt.
LM317.

Hier vind je de datasheet:

http://www.national.com/pf/LM/LM317.html
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Van adaptor naar batterijenvak

@Franske ik denk dat sedock reeds een adaptor beschikbaar heeft, het is dus niet echt nodig om er nog eentje te maken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Van adaptor naar batterijenvak

Ruben, het gaat niet om de adapter, maar om de spanning naar 1,5V terug te brengen.

Volgens mij bestaan er nl. geen adapters die zo'n lage spanning afgeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Van adaptor naar batterijenvak

@Franske ik denk dat sedock reeds een adaptor beschikbaar heeft, het is dus niet echt nodig om er nog eentje te maken.


Precies!

Even de datasheet lezen die ik heb meegegeven. Het gaat om een spanningsstabilisator LM317. Deze is instelbaar!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Van adaptor naar batterijenvak

Franske schreef:Precies!

Even de datasheet lezen die ik heb meegegeven. Het gaat om een spanningsstabilisator LM317. Deze is instelbaar!
Dat weet ik Franske, ik ken de LM317 redelijk goed.

Ik denk dat wanneer je op dit forum vraagt of je de uitgangsspanning van een adapter + aan + en - aan - moet hangen dat het dan best is de persoon te helpen met de adapter die hij reeds heeft (als deze in aanmerking komt tenminste).

Het is niet nodig om sedock in verwarring te brengen met elektronische schakelingen denk ik.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Van adaptor naar batterijenvak

Misschien is het handig als sedock zelf even reageeert om te laten weten of hij nu voldoende geholpen is.

Reageer