Springen naar inhoud

Vergelijkingen van maxwell

• Log in om te kunnen reageren

Neleke

Neleke

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 09:25

Hey ik heb een probleemple met de afleiding van volgende verbanden
dE/dx=-dB/dt en analoog dB/dx=-mu0*e0*dE/dt

voor de eerste werd vertrokken van een voorstelling met een rechthoekig oppervlakje in het xy-vlak van de 3D-ruimte met de aanname dat het elektrisch veld E, zich voortplant in de y richting, het magnetisch veld id z-richting en de golf beweegt zich in de x-richting .
Dan wordt het elektrisch veld op positie (x+dx,t) benaderd met een Taylorreeks nl:
E(x+dx,t) ~= E(x,t) +dE/dx met dx= (E,t)+ (dE/dx)*dx
nu is mijn probleem: rond welk punt neem je de Taylorontwikkeling? En wat is de verklaring voor deze benadering van dx?

En dan ook nog een fundamenteler vraagje hierbij; Er is gegeven dat de golf zich voortplant in de x-richting en het elektrisch veld in de y-richting. is het elektrisch veld op een bepaald tijdstip t en twee plaatsen (x+dx,y,t) en (x,y,t) dan niet gelijk (omwille van dezelfde y-positie?). Maar dan zou dE/dx=0 moeten zijn en dat is niet zo?

Kan iemand mij zeggen waar de fout zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

snowy

snowy

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 12:04

Hey ik heb een probleemple met de afleiding van volgende verbanden
dE/dx=-dB/dt en analoog dB/dx=-mu0*e0*dE/dt

voor de eerste werd vertrokken van een voorstelling met een rechthoekig oppervlakje in het xy-vlak van de 3D-ruimte met de aanname dat het elektrisch veld E, zich voortplant in de y richting, het magnetisch veld id z-richting en de golf beweegt zich in de x-richting .
Dan wordt het elektrisch veld op positie (x+dx,t) benaderd met een Taylorreeks nl:
E(x+dx,t) ~= E(x,t) +dE/dx met dx= (E,t)+ (dE/dx)*dx
nu is mijn probleem: rond welk punt neem je de Taylorontwikkeling? En wat is de verklaring voor deze benadering van dx?

En dan ook nog een fundamenteler vraagje hierbij; Er is gegeven dat de golf zich voortplant in de x-richting en het elektrisch veld in de y-richting. is het elektrisch veld op een bepaald tijdstip t en twee plaatsen (x+dx,y,t) en (x,y,t) dan niet gelijk (omwille van dezelfde y-positie?). Maar dan zou dE/dx=0 moeten zijn en dat is niet zo?

Kan iemand mij zeggen waar de fout zit?

Hallo!
Ik heb dat ook ooit moeten studeren uit de Serway :(, en dat staat daar ff heel onduidelijk. Het is niet
E(x+dx,t) ~= E(x,t) +dE/dx met dx= (E,t)+ (dE/dx)*dx zoals jij zegt, maar wel
E(x+dx,t) ~= E(x,t) +dE/dx * dx= (E,t)+ (dE/dx)*dx. Let op dat die laatste dE/dx nu partiele afgeleiden zijn (men neemt t = cste).

Over je tweede vraag: kijk goed naar active figure 34.3. Dat is een momentopname van een elektromagnetische golf. Je ziet hier duidelijk dat de waarde y voor verschillende x-en verschillend is. Misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt, maar hopelijk helpt dat al een beetje?
Verder vind ik je verwoording ook een beetje vreemd: Het elektrisch veld "plant zich voort" in de y-richting. De elektrische veldvector ligt in de y-richting, maar plant zich hierin niet echt voort, het is geen golf ofzo.. (Analoog voor het magnetisch veld).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures