Harde en zachte materialen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Harde en zachte materialen

Hallo iedereen,

wie kan mij alstublieft eens uitleggen wat het verschil is tussen harde en zachte magnetische materialen. Ik weet wel dat harde materialen een grotere oppervlakte in de hysteresecurve hebben dan zachte materialen, dus een groter remanent magnetisme. Maar ik zou het graag vanop het deeltjes niveau willen weten, hoe komt het nu eigenlijk, zijn er meer elektronen aanwezig ???

Berichten: 17

Re: Harde en zachte materialen

Is het niet zo dat bij magnetisch zachte materialen de "domeinen" minder kracht op elkaar uitoefenen, waardoor ze gevoeliger zijn voor externe velden, en bijgevolg er een minder groot extern veld nodig is om hen te magnetiseren?

Ik vrees dat de preciese uitleg waarom dat zo is veel te maken heeft met kwantummechanica...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Harde en zachte materialen

Bij zachte metalen laten de domeinen zich inderdaad gemakkelijker oriënteren. Dit kan op structureel niveau het gevolg zijn van minder defecten (structuurfouten), weinig deeltjes die niet magnetisch zijn, weinig leemtes enz. Bij harde metalen gaat men soms net met opzet extra obstructies in het metaal introduceren die het heroriënteren van de domeinen bemoeilijkt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer