Springen naar inhoud

Wat als Neeleman zijn ritalinnetjes had genomen?

• Log in om te kunnen reageren

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 16:49

Massaal wordt er tegenwoordig Ritalin voorgeschreven aan kinderen en volwassenen die -al dan niet- middels een diagnose AD(H)D niet goed mee kunnen komen binnen de normatieve kaders van de (Westerse) maatschappij waarin zij leven.
Velen van hen (waaronder ikzelf) zijn erg blij met wat Ritalin voor hun doet omdat zij door deze medicatie minder op hun tenen te hoeven lopen om de maatschappij bij te benen.
Geplaatste afbeelding

Het grappige aan AD(H)D is echter dat AD(H)D als stoornis word bestempeld (om logische redenen) maar tegelijkertijd het gros van de meest succesvolle mensen AD(H)D-karakterastieken vertoond.
AD(H)D is namelijk in de kern een afwijking in de concentratieregulering; ze kunnen zich ofwel moeilijk op iets concentreren; ofwel extreem goed (hyperfocus).
Zo weten we dat Leonardo daVinci gedrag vertoonde dat zich kenmerkt voor AD(H)D; hij maakte bijvoorbeeld -tot zijn eigen ergenis- zelden wat af.
Ook van Einstein wordt gezegd dat hij vermoedelijk AD(H)D had evenals vele andere grootheden vaneen zeer grote diversiteit aan disciplines.
Nu wil ik niet de discussie aan of zij dit daadwerkelijk hadden; wel wil ik dit gebruiken om de grote creativiteit die met AD(H)D gepaard gaat naar voren te halen.
[edit]Iemand die wel aantoonbaar in het bezit is van deze stoornis is de oprichter en voormalig directeur van Jetblue Airlines; David Neeleman, die zegt zijn grote succes te danken heeft aan AD(H)D.[/edit]

Ritalin reguleert de concentratie, wat eveneens betekend dat mensen met AD(H)D minder extreem hyperfocussen.
In veel gevallen zal dit betekenen dat AD(H)D-ers beter kunnen aarden in de maatschappij, maar ook zal dit (vermoedelijk) betekenen dat grote vermogens onderdrukt worden en nooit tot bloei zullen komen.
Geplaatste afbeelding
Ritalin; Noodzaak of makkelijke oplossing?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

KeathFloris

KeathFloris

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 17:02

AD(H)D is namelijk in de kern een afwijking in de concentratieregulering; ze kunnen zich ofwel moeilijk op iets concentreren; ofwel extreem goed (hyperfocus).

Wat houdt deze hyperfocus precies in? Hoe kan het nou zijn dat je je Te goed kan concentreren? Dan is er toch geen sprake van een probleem of wel?
Ik denk dat als het waar is dat Einstein en Da Vinci inderdaad AD(H)D hadden, dan hadden ze waarschijnlijk deze hyperfocus, waardoor ze zich goed op een onderwerp konden concentreren, beter dan andere zelfs, hierdoor konden ze moeilijke vraagstukken oplossen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 14:36

Hyperfocus describes an intense form of mental concentration or visualization that focuses consciousness on a narrow subject, or beyond objective reality and onto subjective mental planes, daydreams, concepts, fiction, the imagination, and other objects of the mind.
http://en.wikipedia....wiki/Hyperfocus

Hoe het kan zijn dat je je te goed kan concentreren?
Je op iets concentreren gaat ten koste van iets waarop je je op dat moment niet concentreerd.
Om een paar tot de voorbeelding sprekende voorbeelden te geven;
Ik heb eens gelezen dat een brandweerman -druk bezig in een gebouw om de vlammen onder controle te houden- in een kantoor tot zijn grote verbazing een mevrouw met AD(H)D tegenkwam die zo geconcentreerd met haar werk bezig was dat zij van alle toestanden om haar heen niks gemerkt had.
Ook over Einstein is bekend dat hij zo in gedachten verzonken kon zijn dat zijn vrouw hem zijn jas aan moest trekken wanneer ze de deur uitgingen.
Maar over het algemeen geldt voor het te goed concentreren bij AD(H)D-ers dat het ten koste gaat van dingen die een hogere prioriteit zouden moeten hebben zoals huishouding, sociale activiteiten, het op tijd komen op afspraken, slaaptekort omdat je niet kan los komen van hetgeen je mee bezig bent, etc.
Het besef van de wereld om je heen (incluis tijdsbesef) is in hyperfocustoestand compleet weg

Veranderd door jdr, 23 mei 2007 - 14:42

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2007 - 08:31

Nogmaals, ik wil hier niet de discussie aan of Einstein daadwerkelijk AD(H)D had en ik kan me idd herinneren uit een discussie van zo'n jaar geleden dat jij denkt dat Einstein een Asperger was.
Wie gelijk heeft laat ik graag in het midden, wel wil ik je laten zien dat het idee dat Einstein AD(H)D had niet zomaar uit de lucht komt vallen: Google naar "Einstein ADHD"
Zoals je ziet zijn er nogal wat sites die dat beweren (maar wat overigens ook voor de claim geldt dat Einstein Asperger had).
Wil daaraan toevoegen dat -hoewel ik mijn argumenten heb om aan te nemen dat Einstein geen Asperger had- ik ook wel weer realistisch genoeg ben om in te zien dat wanneer ik Asperger had ipv ADD ik in alle waarschijnlijkheid hier had beweerd dat Einstein een Asperger was.
Iemand die wel aantoonbaar AD(H)D heeft en grote resultaten heeft geboekt door zijn AD(H)D-eigenschappen uit te buiten (aldus hemzelf) is de -van Nederlandse komaf- oprichter van Jetblue Airlines; David Neeleman.

Algemeen vraagje: wat is jouw stelling? Waarover wil je discussiŽren? Ofdat ADHD-patiŽnten wel of niet een medicijn moeten slikken? Ofdat ADHD als een ziekte of een variant beschouwd moet worden? Wat is precies het discussiepunt?

Mijn (vraag)stelling staat -vrij duidelijk- in het hoofdbericht:
Ritalin; Noodzaak of makkelijke oplossing?
We weten hierin dat AD(H)D tot voor problemen kan zorgen, met name in onze maatschappij waar er nogal wat van je verwacht wordt om bij te kunnen benen; in dat opzicht kan AD(H)D als een 'stoornis' worden beschouwd. (wat een stoornis is is relatief, in relatie tot onze maatschappij denk ik dat je met recht kan spreken van een stoornis)
Om mijn stelling een beetje op gang te helpen;
Wat is de juiste manier om een dergelijke stoornis te reduceren?
Is dat er pilletjes ingooien waardoor de AD(H)D-eigenschappen die leiden tot de stoornis te onderdrukken; dus is het noodzakelijk om een AD(H)D-er af te vlakken tot een 'normaal' mens?
Of is het het waard om eens te kijken of er niet manieren zijn om de unieke eigenschappen die gepaard gaan met AD(H)D tot een vruchtbare bloei te laten komen; waardoor de afwijking uitgebuit wordt ipv afgevlakt.
Ook dat lijkt mij een manier om de stoornis (ten aanzien van de maatschappij) te reduceren, de vraag is echter in hoeverre dat een realistisch en haalbare doelstelling is.

Ik begrijp niet waarom de titel de lading nu niet meer zou dekken.

Omdat Ritalin geen ADHD onderdrukt.
ADHD is slechts een sjabloontje dat gebruikt wordt om een spectrum aan eigenschappen bij een mens in kaart te brengen; een labeltje.
Ritalin onderdrukt de AD(H)D-kenmerken de nauw verweven liggen in een individuele persoonlijkheid; het zijn kenmerken die maken wie en wat je bent.
Door mijn metafoor te gebruiken (het ADHD-gen) hoopte ik deze verweving mee te pakken; nu is de titel gericht op een 'probleem' los van de verwevenheid van het individu.
Dit is het verschil dus:
Ritalin, onderdrukker van AD(H)D (lees: onderdrukker van een maatschappelijk probleem)
Ritalin, onderdrukker van het AD(H)D-gen (lees: onderdrukker van afwijkende persoonlijkheidseigenschappen)

Veranderd door jdr, 25 mei 2007 - 08:40

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2007 - 14:36

Sorry dat ik er tussen kom...
Euh, jdr, zo erg is dat toch niet van die titel? Volgens mij kan er best een goeie discussie ontstaan... Ik was van plan mij er nog in te mengen voor het conflict over de naam van het topic losbrak... albert, kan je die stukken misschien afsplitsen achteraf, zodat we hier verder on-topic kunnen gaan?

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2007 - 14:53

Sorry dat ik er tussen kom...
Ik was van plan mij er nog in te mengen voor het conflict over de naam van het topic losbrak... albert, kan je die stukken misschien afsplitsen achteraf, zodat we hier verder on-topic kunnen gaan?

De discussie kan hier nog steeds gevoerd worden hoor Ypsilon ;-)
Ik ben niet van plan om dit topic te sluiten. Ieder moet maar voor zichzelf uitmaken ofdat hij/zij hier wat over wil zeggen of niet.
Ik ga de off-topic posts afsplitsen naar hier aangezien het er nu toch wel veel worden.
Hier enkel nog ontopic!
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 mei 2007 - 16:44

Goed...

Een van de hypothesen omtrent Ritalin is dat het zou helpen om te inhiberen en stop-paradigma's te controleren... Want Ritalin is in feite een amfetamine. Ik hoor de prof het nog zeggen: "Ik vraag me af wie er het eerst op het idee gekomen is om een hyperactief iemand nog wat pepmiddel te geven." Dat is natuurlijk een boutade, maar het zegt wel iets over de juistheid van jdr's visie: een middel heeft een bepaald effect, en daar zijn we voorlopig tevreden mee, dus laten we dat maar gebruiken (prachtig prentje daarbij trouwens). Dit alles terwijl er nog heel wat werk is aan wat we over ADHD weten.

Daar het nogal moeilijk is om na te gaan of bekende creatieve genieŽn van voor onze tijd al dan niet ADHD hadden, is dit niet de denkpiste die we moeten volgen. Te meer omdat het niet is omdat enkele van deze mensen ADHD hadden, dat alle mensen met ADHD genieŽn zijn, of even goed met hun stoornis om zullen kunnen.

We mogen ook niet uit het oog verliezen dat, hoe hard we ook ons best doen, dit soort dingen tijds- en maatschappijgebonden kan blijken. Een voorbeeld: hysterie (hysterische verlamming, hysterische afasie, e.a. vormen) is erg lang een probleem geweest dat wetenschappers allerhande heeft bezig gehouden. Vandaag de dag komt het in het Westen zo goed als niet meer voor, en ook daarbuiten is het erg zeldzaam. Het is mogelijk dat de diagnose vaak ten onrechte wordt gesteld. Hoewel veel kinderpsychiaters een toename wijten aan mťťr correcte diagnoses, kan het even goed het omgekeerde betekenen natuurlijk.

Maar laten we alle mogelijkheden even open houden. Ik denk niet dat ADHD in zoverre verweven is met de persoonlijkheid dat we niet kunnen proberen de stoornis ten minste ten dele weg te nemen. Maar misschien is Ritalin daar niet de beste manier toe. Als we even uitgaan van de hypothese omtrent de stop-paradigma's, zou het wel kunnen dat ADHD-ers te veel gaan inhiberen, dus is het mogelijk dat zij niet meer zullen ingaan op impulsen van creativiteit die mogelijk tot veel waardevols zou kunnen leiden.

Ik theoretiseer hier een eindje... Als ik dingen zeg die hopeloos fout zijn, verbeter me a.u.b. Mijn visie is ook lichtjes gekleurd, daar ik - net als jdr, naar ik aanneem - tegen het voorschrijven en innemen van onnodig veel pilletjes ben.

Dus in antwoord op de centrale vraag: is Rilatine een noodzaak of een gemakkelijkheidsoplossing? Voorlopig is het misschien het beste dat we hebben. Maar meer onderzoek is zeker nodig.

Op zijn minst moet er ook voor gezorgd worden dat men geÔnformeerd wordt over wat Rilatine nu juist doet (niet alleen de resultaten, maar ook het waarom ervan). Verder denk ik dat men ook moet nagaan welke gevolgen Rilatine heeft op lange termijn en wat het precies doet bij mensen die de stoornis niet hebben (zo dit mogelijk is).

Dit vond ik nog op het net:

Als Belgische volwassenen wereldrecordhouder zijn in het nemen van antidepressiva (onlangs aangetoond), hoe kan dan voorkomen worden dat hun kinderen ook pillen gaan slikken? De farmaceutische industrie verdient hier miljarden aan en heeft dus alle middelen om artsen te motiveren om hun producten voor te schrijven.

Het probleem is dat ritalin een onmiddellijk effect heeft. De kinderen worden rustig, hun gedrag verbetert en ook de schoolresultaten gaan vooruit. Het is dus niet te wijten aan het kind zelf of aan de ouders: het is het medicijn dat dit mirakel verricht. Op die manier ontstaat een mentaliteit waar elk resultaat verwacht wordt van medicijnen of van externe factoren. Dank zij medicijnen creŽren we de perfecte kinderen en hoeven noch de ouders noch de leerkrachten zich op te offeren voor de kinderen die te hoge eisen stellen.

Ritalin werkt niet bij 20 ŗ 30 procent van de kinderen. Mijn hypothese is dat precies deze groep kinderen echt ADHD heeft. Conclusie: ritalin 'werkt' bij kinderen bij wie de diagose niet gesteld kan worden en die zonder dat medicijn en met wat minder stress bij de ouders en leerkrachten vanzelf rustiger zouden worden. Wat een klucht!

In het geciteerde onderzoek worden heel veel variabelen niet gemeten, bijvoorbeeld wat de invloed is van ritalin op de ontwikkeling van de creativiteit van deze kinderen of op hun gevoel van vrijheid en eigenwaarde, en evenmin is bekend wat de gevolgen zijn op de langere termijn van het langdurig gebruik van deze pillen.

(bron)

Hoewel ik niet alles wat hier te vinden is even correct vind, zijn bovenstaande stellingen toch dingen om over na te denken.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2007 - 22:45

@Ypsilon
Ik merk dat ik dit een beetje een lastig onderwerp begin te vinden om uberhaubt wat zinvols over te zeggen.
Heb me afgelopen dagen een beetje verdiept in de wetenschappelijke zijde van AD(H)D en moet zeggen dat er nog al wat heilige huisjes omver werden geblazen.
Wat betreft de 'hyperfocus' kan ik weinig tot geen wetenschappelijke artikelen over vinden; dit verbaast mij omdat op vrijwel de meeste AD(H)D-sites gesproken word over deze hyperfocus-functie (en ik mijzelf er bovendien ook sterk in herken).
Wel is er onderzoek gedaan naar de vermeende verhoogde 'creativiteit' die volgens vele sites met AD(H)D gepaard zou gaan; er wordt geen verhoogde creativiteit gemeten op AD(H)D-ers tegenover de controlegroep.
Later meer...

• Gast

Geplaatst op 15 juli 2007 - 21:37

ik heb zelf ADD, de aandachtstoornis,
de hyperfocus heb ik zelf alleen bij dingen die ik leuk en interessant vind,
dat betekent dat ik er uren mee bezig kan zijn en zo al het andere vergeet.
deze hyperfocus speelt vooral bij mij bij het gitaarspelen, zo kan ik vaak al alleen op gehoor een nummer spelen zonder ooit er een noot van te hebben gelezen. bij andere dingen laat mijn concentratie me echter in de steek.
mvg peter de W.

Herodotus

Herodotus

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2007 - 21:57

Volgens mij is het probleem van hyperactiviteit vooral een sociaal probleem. Hyperactief gedrag heeft in een sociale omgeving natuurlijk nogal wat impact. Het ligt er dus maar net aan wat je met je hyperactiviteit doet.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

• Gast

Geplaatst op 15 juli 2007 - 22:00

Een van de hypothesen omtrent Ritalin is dat het zou helpen om te inhiberen en stop-paradigma's te controleren... Want Ritalin is in feite een amfetamine. Ik hoor de prof het nog zeggen: "Ik vraag me af wie er het eerst op het idee gekomen is om een hyperactief iemand nog wat pepmiddel te geven." Dat is natuurlijk een boutade, maar het zegt wel iets over de juistheid van jdr's visie: een middel heeft een bepaald effect, en daar zijn we voorlopig tevreden mee, dus laten we dat maar gebruiken (prachtig prentje daarbij trouwens). Dit alles terwijl er nog heel wat werk is aan wat we over ADHD weten

ritalin bevat methylfenidaat, dit is een Verbinding met een piperidinekern en valt onder de groep psychostimulantia, amfetamine is een andere tak hiervan.
je moet het zo zien, het voorste en achterste gedeelte werken bij een "normaal" persoon even snel. bij iemand met AD(H)D loopt de snelheid van deze 2 delen niet gelijk, dit heeft als gevolg: bewegings-neigingen, onrust in het hoofd, impusief gedraag(kan ook positief zijn kwa humor en omgang met andere mensen), het gebruik van ritalin zorgt ervoor dat de hersenen weer op gelijke snelheid komen, zo worden de "stoornissen" onderdrukt.

mvg Peter de W.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2007 - 17:54

Welk effect heeft ritalin op mensen die geen ADHD hebben? (Sorry als ik daarmee de discussie verstoor...)
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Isis

Isis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2007 - 02:59

Ik heb zelf AD(H)D en slik ook sinds 2 jaar Ritalin. Ik heb zelf het gevoel dat het brein van een ADHD'er complexer en gevoeliger is dat dat van een 'normaal' persoon. AD(H)D en hoogbegaafdheid liggen vaak dichtbij elkaar.
Volgens mij ontvangt een AD(H)D' er veel meer prikkels dan een ander en is ook nog in staat deze grotere hoeveelheid impulsen te verwerken (hyperfocus). Maar dit proces kost wel ontzettend veel energie en dit is niet constant vol te houden. Bij mij gaat zonder Ritalin mijn brein geregeld in een 'overload' modus wat resulteert in dagdromen, afspraken vergeten enz. Met Ritalin heb ik het gevoel dat ik mijn daadwerkelijke potentieel kan gebruiken omdat ik dan een soort 'spam filter' heb dat prikkels filtert (want ik zie, hoor, en merk werkelijk elk detail op, hoe zinloos het ook is). Hierdoor kan ik me op het daadwerkelijke denkproces concentreren. En volgens mij is dat anders dan bij de gemiddelde persoon. Ik denk visueel ruimtelijk en in woorden tegelijk. Daarnaast ook nog eens heel snel. Maar met een overload aan 'spam' (zonder Ritalin) en bij werk dat mij niet daadwerkelijk interesseert, is dit proces niet vol te houden. En verander ik in een 'dromerige muts'.

Welk effect heeft ritalin op mensen die geen ADHD hebben? (Sorry als ik daarmee de discussie verstoor...)

Die worden er hyper van.

Veranderd door Isis, 14 september 2007 - 02:59

Everything's connected

Isis

Isis

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2007 - 03:33

Ik heb zelf AD(H)D en slik ook sinds 2 jaar Ritalin. Ik heb zelf het gevoel dat het brein van een ADHD'er complexer en gevoeliger is dat dat van een 'normaal' persoon. AD(H)D en hoogbegaafdheid liggen vaak dichtbij elkaar.
Volgens mij ontvangt een AD(H)D' er veel meer prikkels dan een ander en is ook nog in staat deze grotere hoeveelheid impulsen te verwerken (hyperfocus). Maar dit proces kost wel ontzettend veel energie en dit is niet constant vol te houden. Bij mij gaat zonder Ritalin mijn brein geregeld in een 'overload' modus wat resulteert in dagdromen, afspraken vergeten enz. Met Ritalin heb ik het gevoel dat ik mijn daadwerkelijke potentieel kan gebruiken omdat ik dan een soort 'spam filter' heb dat prikkels filtert (want ik zie, hoor, en merk werkelijk elk detail op, hoe zinloos het ook is). Hierdoor kan ik me op het daadwerkelijke denkproces concentreren. En volgens mij is dat anders dan bij de gemiddelde persoon. Ik denk visueel ruimtelijk en in woorden tegelijk. Daarnaast ook nog eens heel snel. Maar met een overload aan 'spam' (zonder Ritalin) en bij werk dat mij niet daadwerkelijk interesseert, is dit proces niet vol te houden. En verander ik in een 'dromerige muts'.

Blijft over de vraag hoe ethisch het is om iemand die AD(H)D heeft, zijn Ritalinnetjes te onthouden. Hoe ethisch is het om iemand de mogelijkheid te onthouden rust te krijgen in zijn hoofd en/of lijf waardoor hij/zij zich normaal kan concentreren.

En of het wel of niet schadelijk op de lange termijn is weet ik ook niet. Maar het is wel een lekker gevoel om eindelijk eens je energie te kunnen steken in het daadwerkelijke denken, i.p.v. het constant bezig zijn met het analyseren van elke onnodige prikkel (druk in je hoofd). Of met fysiek uiten van je onvermogen om je te concentreren.

Overigens denk ik dat het een 'probleem' van deze tijd is. Er worden steeds meer eisen aan je denkvermogen gesteld en er zijn steeds meer prikkels voorhanden. Daarnaast vraag ik me af of het niet een a-synchrone evolutie is van het brein. Waarbij enerzijds de 'wiring' van een brein verder ontwikkeld, maar anderzijds de mogenlijkheid om er gebruik van te maken, achterblijft (tenzij je dit d.m.v. van een amfetamine achtige stof zodanig gaat stimuleren dat ze wel synchroon gaan lopen).

Overigens ben ik op zoek naar artikelen waarin het verband tussen visueel ruimtelijk denken en AD(H)D onderzocht is. Dus mocht iemand hierover iets gevonden hebben, ik hou me aanbevolen.

Veranderd door Isis, 14 september 2007 - 03:35

Everything's connected

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2007 - 11:38

Ik heb zelf het gevoel dat het brein van een ADHD'er complexer en gevoeliger is dat dat van een 'normaal' persoon.

Heb je ook bronnen om dat gevoel te ondersteunen?

Die worden er hyper van.

Bron?

Blijft over de vraag hoe ethisch het is om iemand die AD(H)D heeft, zijn Ritalinnetjes te onthouden. Hoe ethisch is het om iemand de mogelijkheid te onthouden rust te krijgen in zijn hoofd en/of lijf waardoor hij/zij zich normaal kan concentreren.

De vraag is: wŠt pakt ritalin eigenlijk ťcht aan? Wat zijn de gevolgen op lange termijn? Is het ethisch om een geneesmiddel wordt gegeven waar de antwoorden op deze vragen niet bij bekend zijn? Is de overmedicatie van een deel jongeren/kinderen die eigenlijk gewoon "onrustig" zijn en niet noodzakelijk AD(H)D hebben ethisch?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures