Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 388

Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Hoi allemaal :(

Ik ben op zoek naar cijfermateriaal in verband met de energie afkomstig van de zon, rendementen bij het omzetten van deze stralingsenergie naar warmte en de energieconstante van water.

Ik zal de punten hier even nader toelichten:

Zonne energie

De zon straalt energie uit die de aarde bereikt onder de vorm van licht en/of straling. Ik ben nu op zoek naar het vermogen (waarschijnlijk iets van Watt/m²) van dit licht of deze straling. Omdat niet elke energievorm nuttig is zal ik even specifieren wat ik bedoel: Als het licht op een metalen voorwerp valt, gaat dit warmte induceren. Ik ben dus op zoek naar het vermogen dat zorgt voor deze warmte inductie.

Rendement van de omzetting

Zoals ik daarnet zei gaat die straling of dat licht omgezet worden in warmte, natuurlijk zal een deel weerkaatst worden door het materiaal. Mijn vraag is nu, wat is een aannemelijke omzettingsfactor als er gebruikt wordt gemaakt van een mat zwarte stalen plaat?

Als iemand me het vermogen dat geïnduceerd wordt in warmte kan geven is dat natuurlijk beter, dat bespaart mij weer een extra stap werk.

Energieconstante van water

Ik weet niet of dit de juiste naam is, maar wat ik bedoel is het volgende: om één kilogram (of één liter, komt zo nauw niet) water één Kelvin warmer te stoken dan zijn actuele temperatuur heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Mijn vraag is nu hoeveel is deze energie? Dit zou normaal op Google te vinden moeten zijn, maar het is mij een raadsel welke keywords te gebruiken.

Wat informatie verwacht ik nu?

Eigenlijk zo een beetje alles wat bruikbaar is :(

Mag gaan van websites, tot eenvoudige verklaringen of eventueel eindwerken van hogeschoolstudenten ofzo.

Ik hoop dat iemand me kan verder helpen.

Mvg

H-V

Berichten: 64

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

bij de laatste vraag kan ik je een beetje helpen.

1 liter water = 1600 liter stoom.

de hoeveelheid energy die nodig is om het water 1 graad C hoger te maken, is bij elke graad C verschillend.

wat is je begintemperatuur/eindtemperatuur?

wat is je druk?

als ik dat weet, dan kan ik je verder helpen met de hoeveelheid energy die nodig is om je eindtemperatuur te bereiken.

bij de laatste vraag kan ik je een beetje helpen.

1 liter water = 1600 liter stoom.

de hoeveelheid energy die nodig is om het water 1 graad C hoger te maken, is bij elke graad C verschillend.

wat is je begintemperatuur/eindtemperatuur?

wat is je druk?

als ik dat weet, dan kan ik je verder helpen met de hoeveelheid energy die nodig is om je eindtemperatuur te bereiken.

Berichten: 388

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Hmmm... Ik was altijd van mening dat de hoeveelheid energie om een bepaalde stof met een bepaalde temperatuur te doen stijgen constant was, ongeacht de begin temperatuur. Als je natuurlijk even de faseovergangen buiten beschouwing laat.

Ik zocht de berekening in de omgekeerde richting, dus dat je afhankelijk van je energiehoeveelheid de temperatuur verandering kon bepalen, maar bon dat is misschien nog om te keren als je die voorbeeldberekening hebt gedaan. Om even wat mogelijke waardes te geven: Ik wil water van 10° naar bijvoorbeeld 20°C brengen. Kan je de berekening geven mede in functie van de hoeveelheid? Ik neem aan dat dit lineair is, want anders begrijp ik er niets meer van.

We gaan er even van uit dat dit in "geen" tijd gebeurt, dus dat er geen isolatieverliezen zijn of dat er een energieuitwisseling is met de omgeving.

Berichten: 64

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Waarvoor wil je het gebruiken?

om je water van je CV te verwarmen?

ik neem nu aan dat je geen druk opbouwd.

Ikzelf gebruik hiervoor een Stoomtabellenboek, hierin staat bij welke temp/druk de energywaarde, de dampdruk het volume en nog meer.

Bij water is de hoeveelheid energy per graad C +/- 4,19KJ/KG

0C = 0KJ/KG

10C = 41,99KJ/KG

20C = 83,86 KJ/KG

40C = 167,45 KJ/KG

60C = 251,09 KJ/KG

80C = 334,92 KJ/KG

100C = 419,06 KJ/KG

sorry, ik zat verkeerd bij mijn vorige antwoord.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Berichten: 388

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Ok, hier kan ik al wat mee aanvangen denk ik!

Berichten: 64

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

ik heb even informatie over ijzer opgezocht, misschien kun je hier wat mee.

Specifieke warmte (J·kg-1·K-1) 440

Warmtegeleiding (W·m-1·K-1) 80,2

google eens rondt op wikipedia naar ijzer, en je komt een heel eind op weg :( .

Berichten: 388

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Die specifieke warmte en die warmtegeleiding helpen me niet veel verder. Die waardes zijn alleen van belang bij het "opstarten" van het hele zaakje (in hetgeen ik aan het berekenen ben), ik ga er even van uit dat alles al in een vloeiend proces aanwezig is.

Als ik nu eens de exacte naam wist voor het proces waarbij zonnestralen worden omgezet in warmte doordat ze op een voorwerp vallen, dan kon ik Google eens raadplegen. Ik zou eventueel kunnen uitvissen hoeveel licht weerkaatst wordt (relatief weinig omwille van de zwarte kleur), maar dan is de vraag of het licht dat niet weerkaatst wordt ook effectief in warmte wordt omgezet. Is dit zo het geval, dan is mijn tweede vraag ook opgelost en dan rest nog enkel de eerste vraag.

De eerste vraag zal logischerwijs sterk afhangen van het weer!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

Als ik nu eens de exacte naam wist voor het proces waarbij zonnestralen worden omgezet in warmte doordat ze op een voorwerp vallen, dan kon ik Google eens raadplegen.
absorptie is het enige logische woord dat mij te binnen wil schieten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Energieberekeningen (zonne-energie, omzettingsenergie enz...)

1) Aan de rand van de atmosfeer is de zonnestraling 1370 W/m2. Op aarde is dat aanzienlijk lager. Het hangt af van de locatie op aarde (hoe verder van de evenaar hoe lager de zonnestraling) en het moment van de dag. Simpel gezegd: hoe hoger de zon staat hoe hoger de straling op de aarde.

2) Een (zwart) voorwerp absorbeert warmte maar zendt ook warmte uit. Wat men in de praktijk zoekt is een oppervlak dat een hoge "absorptivity" heeft maar een lage "emissivity".

http://www.solarmirror.com/fom/fom-serve/cache/43.html

3) de soortelijke warmte van water is 4,19 kJ/kg.K

Ik krijg uit je vragen de indruk dat je op zoek bent naar wat in het Engels heet: parabolic trough solar power dus Google:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pa...oeken&meta=
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer