Fotosynthese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Fotosynthese

Planten groeien op basis van energie uit zonlicht en elementaire bouwstoffen in het proces van de fotosynthese. Dit noemt men de primaire productie.

12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O

Kan iemand mij zeggen wat deze elementaire bouwstoffen dan juist zijn?

Berichten: 704

Re: Fotosynthese

volgens mij gebruikt de plant het opgebopuwde glucose voor vele verschillende doeleinden (heb me nooit verdiept in plantenkunde overigens), dus volgens mij bedoelen ze gewoon glucose.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Fotosynthese

Nee, glucose is geen elementaire bouwstof en wordt bovendien door de plant zelf geproduceerd. Ze bedoelen waarschijnlijk stikstofverbindingen, fosfaten en mineralen. Eigenlijk alles wat de plant uit de bodem haalt. Water hoort daar misschien zelfs ook wel bij.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fotosynthese

dumery schreef:Planten groeien op basis van energie uit zonlicht en elementaire bouwstoffen in het proces van de fotosynthese. Dit noemt men de primaire productie.

12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O
zou je links en rechts niet 6H2O tegen elkaar wegstrepen?
Nee, glucose is geen elementaire bouwstof en wordt bovendien door de plant zelf geproduceerd. Ze bedoelen waarschijnlijk stikstofverbindingen, fosfaten en mineralen. Eigenlijk alles wat de plant uit de bodem haalt. Water hoort daar misschien zelfs ook wel bij.
En als water daar dan bij hoort, dan volgens mij CO2 ook...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fotosynthese

Ga er van uit dat alle stoffen die nodig zijn bij anabolisme (uitgzonderd de signaal moleculen en dergelijke) als elementaire bouwstof kunnen worden gezien.

Elementaire bouwstof is zowiezo een onduidelijke term aangezien puur scheikundig bekeken een elementaire stof totaal wat anders is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Fotosynthese

Jullie vergeten in deze om te lezen in welke context het staat!

Planten groeien op basis van energie uit zonlicht en elementaire bouwstoffen in het proces van de fotosynthese. Dit noemt men de primaire productie.

Oftewel: groeien op basis van energie uit zonlicht, H20 en Co2. That's it. Meer hoef je er niet van te maken pi.gif

Reageer