Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Nasa kondigde gisteravond aan dat een satelliet begin 2005 de afbrokkeling van een grote ijsschots op Antarctica registreerde. De losgekomen ijsschots had een oppervlakte zo groot als Californië. De afbrokkeling zou het directe resultaat van de opwarming van de aarde zijn, volgens het Amerikaanse ruimtevaartagentschap.


Artikel NASA

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Link werkt niet.

Re: Grote ijsschots antarctica brokkelt af

De 'snelheid' waarmee ze deze 'ontdekking' hebben bekend gemaakt baart mij grote zorgen.

Waarschijnlijk wil men de klimaatproblemen minimaliseren om geen paniek of destabilisatie te veroorzaken.


Uit de lessen natuurkunde heb ik destijds onthouden dat om één kg water 1 °C te verhogen er 4,18 Kjoule nodig is.

Om 1 Kg ijs te laten smelten is maar liefst 334 KJoule nodig!! 80 X meer dus.


Indien Antarctica en andere ijskappen werkelijk afsmelten dan zijn deze bezig met de absorptie van een enorme hoeveelheid energie, waardoor de temperatuur redelijk constant blijft.

Dus iedereen kan zich wel voorstellen wat er gaat gebeuren als al het ijs gesmolten gaat zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Link werkt niet.


Bij mij en onze gast werkt hij precies wel, ik weet dus ook niet wat er fout gaat :(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Gast schreef:Indien Antarctica en andere ijskappen werkelijk afsmelten dan zijn deze bezig met de absorptie van een enorme hoeveelheid energie, waardoor de temperatuur redelijk constant blijft.

Dus iedereen kan zich wel voorstellen wat er gaat gebeuren als al het ijs gesmolten gaat zijn.


Water absorbeert ook enorme hoeveelheden energie, en neemt dat op aan een hogere snelheid dan ijs. Dus in principe zou dat water op een betere manier temperatuurschommelingen kunnen opvangen. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen.

Re: Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Water absorbeert ook enorme hoeveelheden energie, en neemt dat op aan een hogere snelheid dan ijs. Dus in principe zou dat water op een betere manier temperatuurschommelingen kunnen opvangen. Het heeft allemaal zijn voor en nadelen.
Ja gelukkig neemt water ook veel energie op 4,18Kjoule per kg per graad temperatuurstijging.


Maar hier zit nu juist het verschil. Als 1 kg ijs van 0 °C verandert in water van 0°C neemt het 334 Kjoule op. Dus de temperatuur blijft gelijk.

Als je 334 Kjoule aan 1 kg water zou toevoegen dan zou dit theoretisch 334 °C in temperatuur stijgen. Ziet u het verschil?

Re: Grote ijsschots antarctica brokkelt af

Sorry, foutje.


Indien je 334 kjoule aan 1 kg water toevoert dan stijgt de watertemeratuur met 80 °C

Reageer