[mechanica] thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[mechanica] thermodynamica

Ik heb dit semester weer een vak gevonden die me helemaal niet ligt en waar ik weer niet wijs uit geraak.

Het lijken allemaal zo simpele vragen maar ik kom zelden tot een correcte oplossing.

Bv deze:
Stoom van 8MPa en 500°C wordt door een turbine binnengeblazen met een debiet van 3kg/s. Aan de uitgang van de turbine bedraagt de druk nog 20kPa. Als het vermogen van de turbine 2,5MW bedraagt bereken dan de temperatuur van de stoom aan de uitlaat van de turbine. Verwaarloos de verandering van kinetische energie. (Antwoord: 60,1°C)
Ik heb enthalpietabellen voor verzadigt water, samengedrukt water, oververhitte stoom. Maar ik twijfel welke ik moet gebruiken bij het buitengaan. Die van oververhitte stoom, samengedrukt water of van verzadigt water (vermits die druk zo laag is vermoed ik dat er geen sprake meer is van stoom?)?

Voor de rest loop ik eigelijk bijna volledig vast, ik weet gewoon niet goed hoe ik hier aan begin en hoe ik het zou moeten aanpakken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [mechanica] thermodynamica

Het vermogen van de turbine is simpelweg: debiet*(Hin - Huit) = 2500 kJ/s (= 2,5 MW) waarin H de enthalpy in kJ/kg is, en debiet in kg/s.

Bij 500 oC/8MPa is Hin = ........ kJ/kg (zelf aflezen)

Dus dan moet gelden dat Huit = Hin - 2500/3 = ....... kJ/kg bij 20 kPa

Vergelijk deze Huit met de enthalpie van verzadigde stoom bij 20 kPa en verzadigd water bij 20 kPa en je ziet dat die daartussen ligt. De uitlaat van de turbine is dus nat (komt in de praktijk vaak voor), een mengsel van stoom en water, wat bij 20 kPa de verzadigingstemperatuur zal hebben want dat is immers de enige temperatuur waarbij stoom en water tegelijk voor kunnen komen. In een H-S diagram kun je dat meteen af lezen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [mechanica] thermodynamica

Ha ok, eindelijk vat ik hem! Mijn grootste probleem zat dus bij het interpreteren van de tabellen :( Lijkt nu plots allemaal heel logisch :(

Reageer