Densiteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Densiteit

hallo,

ik maak een eindwerk over overgewicht en obesitas.

Een van de manieren om de hoeveelheid vet in een lichaam vast te stellen is de onderwatermeting of densitometrie.

Hierbij wordt het lichaam ondergedompeld in een tank gevuld met water. Door het gewicht te meten op het droge, en dit te delen door het gewicht onder water, bekomt men de densiteit. Aan de hand van deze densiteit, en de formule van Siri, kan men het vetpercentage in het lichaam berekenen.

Mijn vraag is of iemand me de exacte omschrijving van het begrip densiteit kan geven?

alvast bedankt voor de hulp!

Silke

Berichten: 8.614

Re: Densiteit

Ik raad je aan om in het vervolg eerst eens wat te googlen of een woordenboek ter hand te nemen. Densiteit (densus, -a, -um: dicht opeengepakt) is een geleerd woord voor het veel bekendere dichtheid.

Voor het geval je niet weet dichtheid is, Wikipedia heeft er een degelijk artikel aan gewijd. Kort gezegd komt het hier op neer: de dichtheid van een bepaalde grootheid is de verdeling van die grootheid in een ruimtelijke dimensie, in jouw geval volume.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Densiteit

Bedankt voor je antwoord!

Ik had echter al wat opgezocht, en in een artikel op een website van topsport Vlaanderen vond ik echter terug dat densiteit niet hetzelfde is als dichtheid. Vandaar mijn vraag, en mijn twijfel.

toch bedankt,

Silke

Reageer