Transport van fluida

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Transport van fluida

Kan er mij iemand beschrijven hoe een turbocompressor met 3 trappen werkt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Transport van fluida

Wat voor soort turbocompressor bedoel je, waarvoor gebruikt?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Transport van fluida

Een algemene turbocompressor, niet voor speciale toepassingen. Wat ik voornamelijk wil weten in hoe die 3 trappen werken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Transport van fluida

Zoals je wel zult weten is een turbocompressor niks anders dan een turbine die via een as direkt een compressor aandrijft.

In die definitie is een gasturbine ook een turbocompressor met een heleboel axiale turbinetrappen die een heleboel axiale compressortrappen aandrijven (en bovendien nog vermogen over hebben om een generator of zo aan te drijven).

De turbocompressors waar ik in mijn vak mee te maken heb zijn gewoonlijk radiale turbocompressors met één turbinetrap die één compressortrap aandrijft. Voor meerdere trappen worden dan meerdere turbocompressors in serie geplaatst. Dit is een toepassing in fabrieken waar turbocompressors gebruikt worden om koude te genereren om gassen vloeibaar te maken.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 43

Re: Transport van fluida

Misschien even toevoegingetje:

3 traps wil gewoon zeggen dat ze 3 x een turbinerad met schoepen achter elkaar zetten. Dit om verschillende redenen:

1) compacter (zelfde debiet dan 1 groot schoepenrad)

2) voor een goede werking is het aan te raden de druk tussen de in en uitgaande lucht van een schoepenrad niet te hoog te laten worden, door dit in 3 stappen te doen bekomt men betere resultaten

3) tegen cavitatie

Berichten: 84

Re: Transport van fluida

Zoals je wel zult weten is een turbocompressor niks anders dan een turbine die via een as direkt een compressor aandrijft.
Dat vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht. De naam Turbocompressor zoals hij in de industrie wordt gebruikt geldt eigenlijk voor de axiale compressoren als de radiale centrifugaal compressoren. Zuigercompressoren en schroefcompressoren vallen niet onder de turbo's.

De naam Turbo slaat niet op het type aandrijving (turbine dus). Er worden zeker wel turbocompressoren aangedreven door turbines, maar veelal worden ze ook door elektromotoren aangedreven. (bij ons in de fabriek bv. 20 turbocompressoren, verschillend van klein naar groot, allemaal aangedreven door E-motoren)

De radiale centrifugaal compressoren zijn onder te verdelen in de een-assigen en de meer-assigen.

Bij een 1-asser zijn alle compressorwielen achter elkaar geplaatst op 1 as. De volgorde van plaatsing hangt af van de axiale krachten (anders zou de as verschuiven)

Bij een meerasser zijn er een aantal assen rondom een centraal tandwiel (rondsel) geplaatst. Dit tandwiel wordt aangedreven. Via dit centrale tandwiel worden de andere assen aangedreven. Op deze assen zijn de compressor wielen geplaatst.

Als we het nu hebben over centrifugaal compressoren, dan zit er tussen de werking van trap 1 en alle andere trappen geen verschil.

Het gas treed axiaal de waaier binnen (aan de voorkant) in de waaier krijgt het medium een snelheidsverhoging, bij uittrede van het medium (tangentiaal) krijgt het een drukverhoging in de diffusor, dit is het statische deel waar het gas instroomt nadat het de waaier heeft verlaten.

Om een optimale compressie te verkrijgen (men wel zoveel mogelijk isentropische compressie bereiken) wordt het gas na elke trap gekoeld.

Klik ook eens op deze link:

compressoren

Als je vanaf daar verder klikt kom je een aantal duidelijke foto's tegen van diverse compressoren.

Reageer