Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Weer een vraag van een niet op dit niveau geschoold figuur:

Bestaat het menselijk "systeem" in hoofdgroepen uit het volgende:

a.Stuursysteem,gebaseerd op zintuigen.

b.Verbrandingssysteem ,gebaseerd op ingeademde lucht ,afvoer waterdamp,CO2 en overige gassen

c.Spijsverteringssysteem,gebaseerd op toevoer "brandstof" in de vorm van voedsel,water en afvoer van reststoffen

d.Uitvoeringssysteem (motorisch en psychisch)

e.Onderhoudssysteem,vervanging,aanvulling,bestrijding ziektes/aandoeningen.

Voorlopig zie ik er niet meer!

Berichten: 199

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Je vergeet in elk geval het voortplatingssysteem.

En ik vind 'uitvoeringssysteem' wat breed gesteld.

In het boek dat we gebruiken bij mijn studie Medische Basisvakken delen ze het als volgt in:

Circulatiestelsel (bloed + lymfe)

Spijsverteringsstelsel

Urinewegstelsel

Ademhalingsstelsel

Huid

Hormoonstelsel

Zenuwstelsel

Sensorisch systeem

Motorisch systeem

Voortplantinsstelsel

In de praktijk komt daar nog Immunologie bij (Afweersysteem dus), wat eigenlijk bij het onderdeel 'bloed' besproken wordt. Omdat je daar echter ook de huid, lymfe, etc voor gebruikt is het een apart onderwerp.

Wat altijd lastig is bij dit soort indelingen is dat het menselijk lichaam eigenlijk nauwelijks in te delen valt. Er zijn altijd overlappingen. Zo heeft het spijsverteringssysteem bloed nodig om te kunnen functioneren, en ook weer bloed en lymfe om de verteerde stoffen naar de lever te vervoeren vanwaar het weer naar de rest van het lichaam gaat. Een spier hoort bij het motorisch systeem, maar doet bijzonder weinig zonder prikkels vanuit het zenuwstelsel.

Dus het blijft altijd een beetje mank lopen: dit soort indelingen zijn er eigenlijk alleen zodat je niet de weg kwijtraakt in het lichaam...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Eigenlijk vind ik dit meer geneeskunde/anatomie. Bij deze dus daarnaartoe verplaatst.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.502

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Een beetje aanpassing dus bij mijn systeem(mogelijk biol.niet correct!):

A en E.Circulatiestelsel (bloed + lymfe)

C.Spijsverteringsstelsel

C.Urinewegstelsel

B.Ademhalingsstelsel

E en B.Huid

E,B en C.Hormoonstelsel

A.Zenuwstelsel

A.Sensorisch systeem

A en D.Motorisch systeem

A en E.Voortplantingsstelsel

In de praktijk komt daar nog A en E.Immunologie bij (Afweersysteem dus), wat eigenlijk bij het onderdeel 'bloed' besproken wordt. Omdat je daar echter ook de huid, lymfe, etc voor gebruikt is het een apart onderwerp.

Berichten: 199

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Eh... maar wat wil je er eigenlijk precies mee?

Berichten: 3.165

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

oktagon schreef:Een beetje aanpassing dus bij mijn systeem(mogelijk biol.niet correct!):

A en E.Circulatiestelsel (bloed + lymfe)

C.Spijsverteringsstelsel

C.Urinewegstelsel

B.Ademhalingsstelsel

E en B.Huid

E,B en C.Hormoonstelsel

A.Zenuwstelsel

A.Sensorisch systeem

A en D.Motorisch systeem

A en E.Voortplantingsstelsel

In de praktijk komt daar nog A en E.Immunologie bij (Afweersysteem dus), wat eigenlijk bij het onderdeel 'bloed' besproken wordt. Omdat je daar echter ook de huid, lymfe, etc voor gebruikt is het een apart onderwerp.
De huis is een orgaan (het grootste orgaan), geen stelsel.

Het sensorische- en motorische systeem zijn onderdeel van het zenuwstelsel.

Sommige wetenschappers spreken ook nog van het neuroendocriene stelsel omwille van de sterke interactie tussen de hormonen en de zenuwen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 199

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Ik ben het er niet mee eens dat het motorisch systeem onderdeel is van het zenuwstelsel. De aanvoering ervan natuurlijk wel, maar de spieren, pezen en botten toch duidelijk niet...(dat is althans wat wij behandeld hebben onder de titel motorisch systeem, vandaar dat zenuwstelsel en sensorisch systeem nog apart aan de orde komen) maar dat is dus duidelijk ook weer zo'n overlap. Wij mensen met onze hokjesgeest...

Berichten: 4.502

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

Een beetje vertraagd Bella,ik ben een systeemzoeker met brede interesse,vandaar mijn topic!

Berichten: 199

Re: Hoofdgroepen menselijk systeem (anatomie?)

... en heb je je antwoord nu gevonden?

Het is voor systeemzoeker wel enorm interessante koek, dit; zowel bij anatomie/fysiologie als bij pathologie houden mijn oortjes niet op met klapperen over hoe ingenieus het allemaal in elkaar zit! Ik begrijp ergens best waarom sommigen aanhanger zijn van Intelligent Design (maar dat is een andere discussie).

Heerlijk die logica-overdosis: als dit dan gebeurt dat maar ook dat en daardoor dan weer zus, wat zo proces in gang zet... ken je die serie van Der Lauf der Dingen, waarin een balletje een palletje aantikt dat weer zorgt dat een ballonnetje opgeblazen wordt etc... net zoiets!

Reageer