De theorie van lamarck

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

De theorie van lamarck

Ik ben al uren aan het zoeken wie nou de eerste persoon is die de theorie van Lamarck verwerpt. En dan met name het gedeelte van dat tijdens het leven verworven eigenschappen worden doorgegeven aan de nakomelingen.

Ik ben al terecht gekomen bij August Weismann, die heeft met een experiment met ratten wel bewezen dat afgeknipte staarten niet aan de nakomelingen worden doorgegeven. Echter, dit is nog geen bewijs tegen de theorie aangezien Lamarck niet spreekt over verwondingen maar over bewuste verandering van het dier zelf.

Tot nu ben ik toch bij Darwin gekomen, die weliswaar Lamarck altijd heeft gesteund en natuurlijk ook enigszins verder is gegaan waar hij gebleven was, maar het feit van tijdens het leven verworven eigenschappen door worden gegeven aan de nakomelingen lijkt toch niet door Darwins theorie te worden ondersteund.

ik hoop dat er iemand is die mij hier wat verder mee kan helpen.

Met vriendlijke groet,

Thomas Bionda

Berichten: 308

Re: De theorie van lamarck

Misschien kun je eerst eens uitleggen , wat er voor het Lamarckisme spreekt?

Re: De theorie van lamarck

De eerste die iets heeft verteld over evolutie, hoewel hij dat wordt niet gebruikt is Aristoteles. Hij zegt iets over de duidelijke aanpassingen die dieren hebben aan hun omgeving. Maar voor zover ik heb kunnen vinden is Lamarck de eerste die echt iets zegt over dat dieren van elkaar afstammen.

Berichten: 206

Re: De theorie van lamarck

Al op het moment van publicatie werd de evolutietheorie van Lamarck wijd en zijd bekritiseerd, ten dele misschien omdat hij de eerste was die zijn nek uitstak bij de evolutie-kwestie.

Hoewel zijn (onjuiste) evolutietheorie ervan uitging dat eigenschappen, verworven tijdens de levensduur van een organisme, werden doorgegeven, stond hij hierin niet alleen. Darwin, als opmerkelijk voorbeeld, was gedwongen de erfelijkheid van verworven eigenschappen te accepteren om zijn theorie kloppend te krijgen. Hij wist immers niet - en wist dat hij dat niet wist - van het bestaan van genen.

Waarin Lamarck afweek was zijn stellige aanname dat organismen eigenschappen verkregen door ze te wensen. In zijn meest beroemde voorbeeld wilden de giraffen de jonge blaadjes hebben die bovenin de bomen zaten, waardoor hun nakomelingen langere nekken kregen. Maar het is ondenkbaar dat bijvoorbeeld een kameleon bewust zijn kleuren zou proberen te veranderen en een meer efficiënt mechanisme daartoe aan zijn jongen zou overdragen.

Toch zijn Lamarcks vage ideeën door latere commentatoren enigsins verkeerd geïnterpreteerd. Hij bleek te willen zeggen dat hogere organismen als de mens deze bedoelingen wensten, maar dat lagere organismen, zoals de giraffe, door instinct daartoe werden gedreven. Dit is een subtiel punt, maar Lamarck was niet de totale idioot zoals hij soms is afgeschilderd.
Wat niet kan bestaat niet.

Reageer