Genetica: enkele vraagjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Genetica: enkele vraagjes

Ik had enkele vraagjes:

Wat is het verschil tussen een genetische kaart en een fysische kaart?

Wat is een partieel digest? Ik weet wat een digest is, kloneringsfragment samen met restrictie-enzymen, maar waar dat partieel vandaan komt... msh het fragment in overmaat, zodanig dat niet alle restrictieplaatsen op het fragment geknipt zijn of zo?

Wat verstaan we onder een in vitro packaging systeem bij kloneren in fagen? Is dat gwn dat ge uw faagkoppen samen met het DNA da ge wilt ingekapseld zien in een potje gooit?

Wat is een tmRNA? Combinatie van tRNA en mRNA msh?
Everything is chemistry.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Genetica: enkele vraagjes

zwitterion schreef:Ik had enkele vraagjes:

Wat is het verschil tussen een genetische kaart en een fysische kaart?
Als alle ORF's op een chromosoom zijn bepaald, kan daarvan een fysische kaart worden gemaakt. Hierop is de volgorde en de onderlinge afstand van alle ORF's aangegeven, alsmede die van andere structuren op een chromosoom. Een genetische kaart van een chromosoom wordt gemaakt door het berekenen van de plaats van genen door middel van kruisingen. Dit is de klassieke manier. Tussen deze genetische en de fysische kaart blijken verschillen te bestaan, vooral wat betreft de onderlinge afstand tussen de genen.

dat komt van
Wat is een partieel digest? Ik weet wat een digest is, kloneringsfragment samen met restrictie-enzymen, maar waar dat partieel vandaan komt... msh het fragment in overmaat, zodanig dat niet alle restrictieplaatsen op het fragment geknipt zijn of zo?
Een partieel digest betekend dat niet alles geheel geknipt is, bijvoorbeeld je hebt een plasmide die normaal geknipt wordt in banden van 200, 300 en 500 bp. bij een partieel digest is dat niet overal volledig gebeurd en heb je er bijvoorbeeld

ook een band van 700 bp bij, wat dan een stuk is van 200+500 zonder die knip die wel had moeten gebeuren.

of via google:

defenition partial digest: A restriction digest that has not been allowed to go to completion and thus contains pieces of DNA with some restriction endonuclease sites that have not yet been cleaved.
Wat is een tmRNA? Combinatie van tRNA en mRNA msh?
http://nl.wikipedia.org/wiki/TmRNAhttp://www.kennislink.nl/web/show?id=89 ... prev=89059

even googelen helpt! vooral met de engelse termen. Dat legt het toch vaak makkelijker uit dan als ik het zelf ga vertellen vermoed ik
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Genetica: enkele vraagjes

In vitro packaging is inderdaad gewoon het verpakken van faag DNA in een faagpartikel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Genetica: enkele vraagjes

Allemaal heel erg bedankt voor de uitleg!
Everything is chemistry.

Reageer