Inhoud van een omwentelingslichaam

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Inhoud van een omwentelingslichaam

Gegeven is de grafiek die de buitenkant van een koeltoeren beschrijft (welliswaar gekanteld):

y=(20)/(x+2) en [ tex ] x \In [0,8] [ /tex ]

Er wordt de inhoud van de koeltoren gevraagd in liter. Ik wou dit berekenen met behulp van de formule:

[ tex ] V= \Pi \Int f(x)^2 dx [ /tex ]

Maar ik blijf het foute antwoord uitkomen terwijl ik niet weet wat ik fout doe. Misschien kunnen jullie hem oplossen zodat ik kan vergelijken en zien wat ik fout doe.

En ik slaag er blijkbaar ook niet in om die formules juist te laten weergeven. Ik hoop dat de vraag duidelijk is!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Je bent op de goede weg. Waar is je probleem?

PS: Je moet [ tex ] zonder spaties schrijven en de code voor een integraalteken is \int (zonder hoofdletter), klik erop voor de code:
\(\pi \int_0^8 \left( \frac{20}{x+2} \right)^2 dx\)
.

Berichten: 39

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ah oké, bedankt! Zou iemand dan even deze integraal voor mij kunnen oplossen want mijn antwoord komt niet overeen met wat het moet zijn...Of is mijn methode van oplossen niet juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

\(\pi \int_0^8 \left( \frac{20}{x+2} \right)^2 dx = 400 \pi \int_0^8 \frac{1}{\left(x+2 \right)^2}dx = 400 \pi \int_2^{10} u^{-2}du = 400 \pi \left[ - \frac{1}{u} \right]^{10}_2 = - 400 \pi \left( \frac{1}{10} - \frac{1}{2} \right) = 160 \pi\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ah oké, bedankt! Zou iemand dan even deze integraal voor mij kunnen oplossen want mijn antwoord komt niet overeen met wat het moet zijn...Of is mijn methode van oplossen niet juist?
De methode klopt, wat is je antwoord?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 39

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ik heb juist dezelfde berekeningen als jou, maar jij schakelt op een gegeven moment om naar de integraal berekenen in het interval [2,10] ipv [0,8]. Waarom doe je dat want het is juist bij jou? Ik kom een 4 keer te klein antwoord uit bij gebruik van het interval [0,8].

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ik doe de substitutie u = x+2

Dat mag alleen als de grenzen meeveranderen (of als je naderhand terug over gaat naar x)

Vul de grenzen in:

u1 = 0 + 2 = 2

u2 = 8 + 2 = 10

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ik heb juist dezelfde berekeningen als jou, maar jij schakelt op een gegeven moment om naar de integraal berekenen in het interval [2,10] ipv [0,8]. Waarom doe je dat want het is juist bij jou? Ik kom een 4 keer te klein antwoord uit bij gebruik van het interval [0,8].
Heb je het ook met een substitutie gedaan? Dan blijven de grenzen (in het algemeen) niet gelijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 39

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ik zie al wat ik fout heb gedaan :( . Ik ben na substitutie teruggegaan naar x maar heb bij het invullen van mijn waarde enkel 8 ingevuld en bij de 0 stomweg vergeten dat het x+2 was. Dus ik deed -400
\(\pi\)
maal (1/10 - 0)...

In ieder geval bedankt! Topic gesloten en snel vergeten wat mij betreft :(

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Je kan altijd terug gaan (naar x), maar als je de grenzen mee aanpast hoeft dat zelfs niet!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 39

Re: Inhoud van een omwentelingslichaam

Ja idd, is eigenlijk wel sneller als je gewoon de grenzen mee aanpast. Ik zal er zeker rekening mee houden in de volgende oefeningen :(

Reageer