Zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1

Zwaartekracht

hallo ik ben jim wagemans en 8 jaar oud

Mijn vraag is Als ik een bal loodrecht optil van een plek en hem van een meter hoogte loodrecht tov de aarde loslaat komt hij dan op dezelfde plek uit,of op een iets andere plek omdat de aarde draait

groeten jim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwaartekracht

Beste Jim

Hoe kom jij op jouw leeftijd aan zo'n vraag? :grin:

Die bal zal een héééél kleine afstand van waar je hem loslaat vallen. Je zou deze proef al héél nauwkeurig moeten uitvoeren wil je dat kunnen aantonen. Er zullen al een heleboel dingen kunnen gebeuren waardoor je bal een beetje overal terechtkomt: een zuchtje wind, een tikje verkeerd loslaten, en die dingen kunnen veel grotere verschillen geven dan die afwijking door de draaiing van de aarde.

Maar die afwijking is er, daar heb je gelijk in hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Zwaartekracht

De bal zal een beetje oostelijk van het loslaatpunt op de aarde komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht

Niet dat ik het hier erg ingewikkeld wil maken, maar hij valt iets meer westelijk. De reden is, dat als je hoger bent, je sneller moet draaien om de cirkel rond te maken. De bal zal deze snelheid behouden, en zal dus sneller naar het westen bewegen dan het aardoppervlak.

Berichten: 388

Re: Zwaartekracht

Niet dat ik het hier erg ingewikkeld wil maken, maar hij valt iets meer westelijk. De reden is, dat als je hoger bent, je sneller moet draaien om de cirkel rond te maken. De bal zal deze snelheid behouden, en zal dus sneller naar het westen bewegen dan het aardoppervlak.
De zon gaat van Oost naar West, dus de Aarde draait van West naar Oost. De bal zal dus sneller in Oostelijke richting bewegen dan de oppervlakte van de Aarde met als gevolg dat de bal meer in Oostelijke richting terrecht gaat komen.

Of maak ik ergens een foutje bij mijn redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht

:( jullie hebben gelijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwaartekracht

Laat ik het dan wat ingewikkelder maken :( : De bal komt op het noordelijk halfrond ook een tikje zuidelijker neer, in het algemeen dus wat dichter bij de evenaar.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 388

Re: Zwaartekracht

Nu ben ik toch benieuwd naar de uitleg daarvan...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht

dat komt door de centrifugaalkracht.

Je wordt op een cirkel gedraaid, waardoor je in feite, bij loslaten rechtdoor blijft bewegen (weg van de cirkel) Echter, dit rechtdoor is loodrecht op de rotatieas van de aard, niet loodrecht tov het aardoppervlak. Dit zorgt voor een beweging in de richting van de evenaar (eigenlijk zou ik een tekening moeten toevoegen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwaartekracht

(eigenlijk zou ik een tekening moeten toevoegen).
Ik had al eens eventjes zoiets geprobeerd, maar dat kreeg ik niet duidelijk. Enig 3D-effect is daarvoor nodig denk ik en dat kreeg ik zo gauw niet voor mekaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht

tja, zoiets lijkt me voldoende als je een beetje ruimtelijk inzicht hebt.
Bijlagen
naar_zuiden.PNG
naar_zuiden.PNG (3.77 KiB) 693 keer bekeken

Berichten: 388

Re: Zwaartekracht

Als je de aantrekkingsrichting (volgens de straal dus) erbij had getekend zou het nog duidelijker geweest zijn pi.gif

Berichten: 413

Re: Zwaartekracht

Hoe definieer je loodrecht? je definieert dat toch als de richting waarin een bal valt en het is dezelfde stand waarbij je je staand in evenwicht voelt (wijk je ervan af dan val je om) een bal die je dus loodrecht optilt valt ook loodrecht weer naar beneden (bij windstilte). Als de bal niet loodrecht valt dan bevindt je je op een heuvel of glooiing.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht

loodrecht betekent dat het inwendig product tussen een vector langs de rotatieas en de snelheidsvector van de bal gelijk is aan nul. Het niet-loodrecht tov het aardoppervlak is niet te wijten aan heuvels, zoals mijn kunstelige figuur probeert duidelijk te maken.

Re: Zwaartekracht

Ik begrijp niet zo goed waarom hij een beetje uitwijkt. Volgens het traagheidsbeginsel heeft de bal toch exact dezelfde sneldheid van rotatie als de aarde. Waarom zal hij dan ietsje verder belanden ?

Reageer