Springen naar inhoud

Kunnen we ons weerhouden van een verkeerde keuze?

• Log in om te kunnen reageren

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 21:55

Kunnen we ons weerhouden, voor een verkeerde keuze?

'Is het mogelijk dat de mens tegenstrijdige beslissingen neemt?"

Kan een mens uit vrije wil een keuze maken waar deze niet achter staat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 22:05

Kan een mens uit vrije wil een keuze maken waar deze niet achter staat?

Ja: "conditionering", denk maar eens aan (vrijwillige) soldaten die terugkeren en de rest van hun leven, de beleving aan het front als een traumatische ervaring herinneren.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 22:18

Ja: "conditionering", denk maar eens aan (vrijwillige) soldaten die terugkeren en de rest van hun leven, de beleving aan het front als een traumatische ervaring herinneren.

Was dat kortzichtigheid van hen of 'een bewuste keuze' waar zij de gevolgen overzagen, en dus traumatische ervaring voorlief nemen.

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 16:31

Ik denk niet dat het mogelijk is bewust een verkeerde keuze te maken, als je iets doet doe je het omdat je op dat moment denkt dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je later spijt krijgt van je keuze of dat je beseft dat je bepaalde voordelen/nadelen verkeerd hebt ingeschat.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 21:09

Ik denk niet dat het mogelijk is bewust een verkeerde keuze te maken, als je iets doet doe je het omdat je op dat moment denkt dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je later spijt krijgt van je keuze of dat je beseft dat je bepaalde voordelen/nadelen verkeerd hebt ingeschat.

Ik bedoel juist of het mogelijk is dat een mens juist een keuze maakt die op dat moment meer nadelen heeft dan voordelen.

1,2

1,2

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 00:09

Ik bedoel juist of het mogelijk is dat een mens juist een keuze maakt die op dat moment meer nadelen heeft dan voordelen.

Daar geeft hij toch zijn antwoord op.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 22:41

Daar geeft hij toch zijn antwoord op.

U bedoelt onbewust?

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2007 - 13:42

tuurlijk, je kan met minder genoegen nemen.
dat ik mijn tijd verspil op dit forum vol mannetjes met dure praatjes en cirkelredenaties is zoals ik al zei tijdverspilling.
ik kan beter nu naar de fitness gaan, daar bekenden tegenkomen, praatje maken en aan mijn lichaam werken.

ik kies bewust voor het mindere alternatief, waar ik weinig mee opschiet.

~My mind is like an old battleground~
~Devoid of essence, all but remnants of a chaotic past~

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juni 2007 - 14:23

Jazeker kan dat. Mensen kunnen bijvoorbeeld de gevolgen van hun daden niet altijd even goed overzien. Denk aan "decision traps".

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2007 - 22:02

Nee. Dit kan niet. Wanneer wij, mensen, voor een keuze komen te staan gaan wij automatisch alle voor -en nadelen aan elkaar afwegen. Zijn er bij een keuze meer nadelen dan voordelen, dan is er dus geen reden om die keuze te nemen en doe je het dus ook niet. Kijk maar naar de Saw films. Ook al moeten ze un eigen been eraf zagen, de voordelen (het overleven) zijn groter dan de nadelen (leven zonder een been).
Wanneer er meer nadelen zijn dan voordelen in een keuzemogelijkheid kan een mens de beslissingnemen om voor de keuze met meer nadelen te gaan, maar dit doen we simpelweg niet omdat het niet goed uitkomt. Dus, de mogelijkheid ligt er, maar we kiezen altijd voor dat met de meeste voordelen voor ons en/of voor anderen.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 15:27

Nee. Dit kan niet. Wanneer wij, mensen, voor een keuze komen te staan gaan wij automatisch alle voor -en nadelen aan elkaar afwegen. Zijn er bij een keuze meer nadelen dan voordelen, dan is er dus geen reden om die keuze te nemen en doe je het dus ook niet. Kijk maar naar de Saw films. Ook al moeten ze un eigen been eraf zagen, de voordelen (het overleven) zijn groter dan de nadelen (leven zonder een been).
Wanneer er meer nadelen zijn dan voordelen in een keuzemogelijkheid kan een mens de beslissingnemen om voor de keuze met meer nadelen te gaan, maar dit doen we simpelweg niet omdat het niet goed uitkomt. Dus, de mogelijkheid ligt er, maar we kiezen altijd voor dat met de meeste voordelen voor ons en/of voor anderen.

toch zou ik nooit mijn been er af zagen. mja de dood is zo erg niet. een leven met ťťn been is als een martelgang zo erg.

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 16:11

toch zou ik nooit mijn been er af zagen. mja de dood is zo erg niet. een leven met ťťn been is als een martelgang zo erg.

Op het moment zelf denk je wel anders :D een ***leven is altijd nog beter dan geen leven!

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 18:36

Op het moment zelf denk je wel anders :D een ***leven is altijd nog beter dan geen leven!

ik geloof daar niet in, voor mij is dit leven hel en in de dood vind ik de ultieme vrede.
besides.. mijn lichaam is het enige van waarde dat ik heb.. als ik een deel daarvan zou moeten opofferen..
ik sterf liever van de honger, wellicht dat ik gevonden word.

vertel btw eens, heb je ooit een monnik van een boeddhistische of andere kloosterorde gekend?
de geestelijke verlichting, geest boven natuurdrift.
ben je miss bekend bij een voorval destijds waarbij enkele monikken in india zichzelf levend in brand staken in kleermakerszit? dat deden ze omdat ze de dood verkozen boven de hel waarin ze zich bevonden.
er was voor hen geen spijt, ze gingen en daarmee zou alles ophouden, geen zorgen, geen lijden, niets.
een wereld die geen goedheid verdient.

Veranderd door Original, 07 juni 2007 - 18:38

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 18:52

ik geloof daar niet in, voor mij is dit leven hel en in de dood vind ik de ultieme vrede.
besides.. mijn lichaam is het enige van waarde dat ik heb.. als ik een deel daarvan zou moeten opofferen..
ik sterf liever van de honger, wellicht dat ik gevonden word.

vertel btw eens, heb je ooit een monnik van een boeddhistische of andere kloosterorde gekend?
de geestelijke verlichting, geest boven natuurdrift.
ben je miss bekend bij een voorval destijds waarbij enkele monikken in india zichzelf levend in brand staken in kleermakerszit? dat deden ze omdat ze de dood verkozen boven de hel waarin ze zich bevonden.
er was voor hen geen spijt, ze gingen en daarmee zou alles ophouden, geen zorgen, geen lijden, niets.
een wereld die geen goedheid verdient.

Het leven is een hel voor iedereen die het leven als hel ziet. Wat dat betreft heb je gelijk. En dood, ultieme vrede? Nee. Ik denk dat je bij je dood de persoonlijkheid verliest en je lichaam, gedachtes en je familie leven voort als je leven naar de dood, maar je eigen 'ik' is er niet meer.
En nee, ik heb nooit een monnik van boedhistische kant gekend. Ik ben me sinds enkele weken pas aan het verdiepen in Boedisme.

Maar laten we on-topic blijven, en ik raad je aan over dat onderwerp een eigen topic te starten.

Ik blijf erbij dat een mens niet een verkeerde keuze kan maken, als we onder verkeerde keuze de keuze met meer voordelen dan nadelen verstaan. Mensen kunnen wel een keuze maken die voor medemensen nadelig is, en objectief gezien kan die keuze ook een verkeerde zijn, achteraf ook. Maar op het moment zelf maakt een mens, en misschien zelfs dieren ook wel, altijd de keuze waarin de voordelen zwaarder wegen dan nadelen.

Original

Original

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 20:26

Het leven is een hel voor iedereen die het leven als hel ziet. Wat dat betreft heb je gelijk. En dood, ultieme vrede? Nee. Ik denk dat je bij je dood de persoonlijkheid verliest en je lichaam, gedachtes en je familie leven voort als je leven naar de dood, maar je eigen 'ik' is er niet meer.
En nee, ik heb nooit een monnik van boedhistische kant gekend. Ik ben me sinds enkele weken pas aan het verdiepen in Boedisme.

Maar laten we on-topic blijven, en ik raad je aan over dat onderwerp een eigen topic te starten.

Ik blijf erbij dat een mens niet een verkeerde keuze kan maken, als we onder verkeerde keuze de keuze met meer voordelen dan nadelen verstaan. Mensen kunnen wel een keuze maken die voor medemensen nadelig is, en objectief gezien kan die keuze ook een verkeerde zijn, achteraf ook. Maar op het moment zelf maakt een mens, en misschien zelfs dieren ook wel, altijd de keuze waarin de voordelen zwaarder wegen dan nadelen.

hmm ja je hebt gelijk..
hoewel er natuurlijk altijd de mogelijkheid bestaat dat je iets niet doordacht hebt en dat je maar willekeurig iets kiest.
als de uitzondering op de regel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures