Springen naar inhoud

Snelheidsverlies in buis


  • Log in om te kunnen reageren

#1

johanv

    johanv


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 08:30

Er stroomt een luchtstroom door een buis. Het drukverlies in de buis agv de wrijving van de wand bereken je dmv Δp=1/2*ρ*f*L/D * V2. Hierdoor weet je dus wat de druk is na x meter. Maar wat is het gevolg voor de snelheid in de buis? neemt deze af naar mate de druk af neemt? zo ja, hoe bepaal ik wat het snelheidsverschil is?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 mei 2007 - 09:07

Als de druk afneemt neemt de dichtheid ook af en de volumestroom dus toe en daarom neemt de snelheid ook toe.
Of dit effect van belang is bij jouw probleem hangt van de gegevens die je niet vermeldt.
Hydrogen economy is a Hype.

#3


  • Gast

Geplaatst op 22 mei 2007 - 15:34

Het is de bedoeling om een buis te hebben met daarin een bulkmateriaal. Dit materiaal wordt door de buis geblazen door een grote blower met zo'n 20 m/s, na bijvoorbeeld 100m is de luchtdruk gezakt tot 1 bar (atmosferisch) door de wrijving langs de wand e.d. Maar ik kan me niet voorstellen dat er dan nog een snelheid in de buis is als de luchtdruk is gezakt tot 1 bar. Dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om al na 1 meter geen druk meer te hebben, want druk heb ik niet nodig om materiaal te verplaatsen, alleen maar luchtsnelheid.

#4

johanv

    johanv


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 15:35

laatste berichtje was van mij, vergeten in te loggen.

#5

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 mei 2007 - 16:16

Je hebt het nu over pneumatisch transport van vaste stoffen. Daar heb je zeer gespecialiseerde correlaties voor nodig, niet de simpele vergelijking voor alleen gas.

Aangezien ieder transport door iedere leiding een wrijvingsverlies (drukval) oplevert heb je wel degelijk druk nodig om iets te verplaatsen. Bovendien moet soms een hoogteverschil overbrugd worden wat ook drukval veroorzaakt.
Het gewenste debiet in combinatie met de leidingdiameter bepaalt de benodigde snelheid maar die snelheid bepaalt dan het benodigde drukverschil over de leiding, wat door de blower geleverd moet worden.

Je kunt er niet voor "kiezen om al na 1 meter geen druk meer te hebben". Je kunt alleen de uitlaatdruk van de leiding kiezen (en de diameter). Het drukprofiel vůůr de uitlaat en de vereiste persdruk van de blower resulteren uit het debiet. Of als de blower al een gegeven is (bestaat) dan is het debiet resulterend waarbij de 'pompcurve' (Q-H kromme) van de blower ook van belang is.

Veranderd door Fred F., 22 mei 2007 - 16:18

Hydrogen economy is a Hype.

#6

johanv

    johanv


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 20:15

Bedankt voor het antwoord Fred,

Dus als ik het goed begrijp kies ik een snelheid en een lengte, uit de snelheid volgt een debiet en uit de lengte volgt een druk(er vanuit gaande dat de buis horizontaal blijft). En deze snelheid blijft over de hele lengte van de buis hetzelfde ondanks dat de luchtdruk afneemt.

#7

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 mei 2007 - 10:35

Niet echt, nee.
Zoals ik al eerder zei neemt de snelheid toe door de drukval over de leiding. Als de drukval klein is ten opzichte van de absolute druk dan is het effect verwaarloosbaar voor de drukvalberekening maar ik kan niet beoordelen of dat in jouw geval zo is.
En of je de snelheid kiest en het debiet berekent, of omgekeerd, of zelfs zowel snelheid als debiet kiest en de benodigde diameter berekent (nieuw ontwerp) hangt van de situatie af. Het ware beter als je het probleem duidelijker zou definieren want anders blijven we langs elkaar heen praten.
Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures