Acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Acetylsalicylzuur

Acetylsalicylzuur is een ester van 2-hydroxycarbonzuur en azijnzuur. Het heeft dus een zuurgroep aan de benzeenring, COOH, en een estergroep, CH3COO.

Wat gebeurt er als je acetylsalicylzuur oplost in alcohol?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Acetylsalicylzuur

Het lost op.

Uiteraard is er een grens aan de oplosbaarheid van acetylsalicylzuur in alcohol, maar het lost redelijk goed op in ethanol.

Re: Acetylsalicylzuur

vindt er geen reactie plaats?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Acetylsalicylzuur

Er kan een verestering plaatsvinden, maar zonder aanvullende maatregelen zal dat amper gebeuren.

Re: Acetylsalicylzuur

Er gebeurt niets met de estergroep die al aan de benzeenring zit?

Als je nu acetylsalicylzuur in ethanol gaat titreren met natronloog, welke reacties vinden dan plaats?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Acetylsalicylzuur

Als de alcohol water bevat (en als je niet onder stikstof titreert wordt er wel water uit de lucht gehaald doordat ethanol sterk hygroscopisch is) kan er niet ontestert worden. Uiteraard kan dat wel plaatsvinden als je natronloog bijvoegt, dat bestaat grotendeels uit water.

Verder is het gewoon een zuur base reactie waarbij de COOH van het acetylsalicylzuur reageert met de OH van het natronloog.

Re: Acetylsalicylzuur

stel dat ik nu 23 ml OH- nodig had om 500 mg in ethanol opgeloste aspirine te neutraliseren.

Hoe bereken ik dan het gemakkelijkst het gehalte acetylsalicylzuur in asprine (bij deze directe titratie)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Acetylsalicylzuur

23 ml OH<sup>-<sup> bestaat niet, waarschijnlijk bedoel je dat je 23 ml natronloog van een bekende sterkte hebt gebruikt.

Wat je dan moet uitrekenen is hoeveel mol OH<sup>-</sup> die 23 ml bevat. Dat staat gelijk aan het aantal H<sup>+</sup> uit het zuur dat gereageerd heeft. Uiteraard moet je aan de hand van de reactievergelijking controleren voor hoeveel mol acetylsalicylzuur dat staat. Vervolgesn kan je met behulp van de molmassa uitrekenen hoeveel mg dat is.

Re: Acetylsalicylzuur

Stomme fout. Het was inderdaad 23 ml NaOH (0.0995 M).

Hoe is in dit geval de reactievergelijking?

C8H7O3COOH + OH- -> C8H7O3COO- + H2O

De laatste stappen zijn mij niet helemaal duidelijk.

Hoe weet ik hoeveel mol acetylsalicylzuur heeft gereageerd?

Berichten: 284

Re: Acetylsalicylzuur

Uit de reactievergelijking blijkt dat 1 mol OH- reageert met 1 mol zuur.

Bij het equivalentiepunt zat dus evenveel mol zuur in de oplossing als er mol OH- ionen zijn toegevoegd.

Re: Acetylsalicylzuur

ik heb net op school aspirines geprobeert te maken. nu moet ik de aspirines in ethanol oplossen en titreren met NaOH om de zuiverheid te testen. waarom moet ik de aspirine oplossen in ethanol in plaats van in water? graag niet al te ingewikkelde termen gebruiken als je antwoord, ik ben nog maar 17 en heb niet superveel verstand van scheikunde...

Re: Acetylsalicylzuur

gewoon omdat aspirine niet oplost in water

Re: Acetylsalicylzuur

zo simpel :shock: mijn held!

mijn practicum is gered

Berichten: 2

Re: Acetylsalicylzuur

ik heb net op school aspirines geprobeert te maken. nu moet ik de aspirines in ethanol oplossen en titreren met NaOH om de zuiverheid te testen. waarom moet ik de aspirine oplossen in ethanol in plaats van in water? graag niet al te ingewikkelde termen gebruiken als je antwoord, ik ben nog maar 17 en heb niet superveel verstand van scheikunde...


ik heb nog een vraag, waarom mogen we dan verontreinigde ethanol gebruiken?

x

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Acetylsalicylzuur

verontreinigd waarmee?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer