Duikbril op sterkte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Duikbril op sterkte

Hallo,

wij moeten een extra opdracht maken over een duikbril op sterkt. Ze vragen daarbij wat de sterkte van een duikbril wordt van iemand met een sterkte van -4 en voor het aparte stuk om dichtbij te kunnen zijn (stertke: +2).

We weten niet hoe we uit de brekingsindexen de sterkte van het duikbrilglas kunnen berekenen. Zou iemand ons kunnen helpen?

Alvast bedankt

Berend

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Duikbril op sterkte

dit is mogelijk zo simpel als ik denk dat het is, en dus simpeler dan het lijkt, maar even geen tijd om diep na te denken.

Denk eens na over de brekingsindex van water (die meespeelt aan één kant van de duikbril).

Volgens mij zal je duikbril sterker moeten zijn dan een gewone "lucht" bril.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Duikbril op sterkte

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Duikbril op sterkte

Inmiddels dus gelukkig weer teruggeplaatst hier, en hoe meer ik erover nadenk, hoe beter dat is. Want ik zei in mijn eerste reaktie een week geleden dat de bril sterker zou moeten zijn, omdat het brekingsindexverschil tussen water en lucht niet zo groot is. Inmiddels bedenk ik me dat we dat zouden moeten kunnen omzeilen door de lens aan de waterkant gewoon vlak te houden? Met andere woorden, de duikbrillens niet dubbelconvex (+) of dubbelconcaaf (-) maken maar slechts eénzijdig (aan de luchtzijde) convex of concaaf. Kortom, kunnen we hiermee niet gewoon alle kanten op?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Duikbril op sterkte

jan, deze redenering lijkt me verkeerd. Stel dat je gewoon een recht glas neemt, zal er volgens mij nog steeds een lenseffect optreden, omdat het langs de waterkant anders breekt dan langs de luchtkant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Duikbril op sterkte

jan, deze redenering lijkt me verkeerd. Stel dat je gewoon een recht glas neemt, zal er volgens mij nog steeds een lenseffect optreden, omdat het langs de waterkant anders breekt dan langs de luchtkant.
Gnegne.. :D ..

Zullen we eerst eens denken in termen van evenwijdig, haaks op dat platte vlak invallende lichtstralen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Duikbril op sterkte

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Duikbril op sterkte

bij verwaarlozing van de dikte van het glas:

http://www.deepocean.net/deepocean/index.php?science02.php

Afbeelding

Figure 13 the magnification of the image under water is plotted versus the distance of the object to the diving mask. This is done for three distances between face plate and the eye.

Afbeelding

Figure 13: Magnification as function of object distance, for 3 eye-face plate values
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Duikbril op sterkte

OMREKENFACTOREN

Om onder water met een duikmasker net zo te zien als boven water met een bril heeft u duikglazen op sterkte nodig. Maar het simpel maken van correctielenzen met dezelfde sterkte als uw bril is vaak niet voldoende. Onder water gelden namelijk andere parameters. Zo is de brekingsindex van water anders dan van lucht. En de afstand tussen hoornvlies en correctieglas is ook anders. Ook het toepassingsgebied vraagt om een andere benadering: Onder water zijn de kortere afstanden van meer belang b.v. voor het aflezen van instrumenten.

Al deze factoren tezamen kunnen leiden tot een aangepaste correctiesterkte voor uw duikglazen. In onderstaande tabellen kunt u zien wat de invloeden zijn van de genoemde factoren. Let wel, deze gegevens zijn slechts ter informatie. Wij accepteren derhalve geen verantwoordelijkheid voor toepassing hiervan.

Verschil van brekingsindex

Lucht heeft een brekingsindex van 1

Glas heeft een brekingsindex van ca. 1,5

Water heeft een brekingsindex van 1,33

M.a.w. de lichtstralen die gereflecteerd worden door een voorwerp worden in het water minder afgebroken op het brekingsvlak water-duikglas (1,33:1,5) dan die van lucht-brilleglas (1:1,5) . Er is dus een hogere sterkte nodig om hetzelfde brekingseffect van het correctieglas te krijgen dan bij een bril. Vooral bij korte afstanden is dit van belang.

begin

Vergrotende factor

Onder water lijkt alles ca. 25% dichterbij te zijn dan boven water. Dit komt door het verschil in brekingsindex van lucht en water. Zo zal een camera onder water bij een werkelijke afstand van een voorwerp op1m moeten worden scherpgesteld op ca. 75cm. De vergrotende factor (33%) die dit met zich meebrengt lijkt misschien wel handig maar het oog zal desondanks sterker moeten accomoderen (scherpstellen), vooral op korte afstanden. Daarbij komt dat een voorwerp wel groter wordt weergegeven maar niet scherper!

Om dit effect te compenseren zal er dus een aangepaste leessterkte nodig zijn.

Een voorwerp op afstand X wordt door het correctieglas geprojecteerd op afstand Y



Als het voorwerp dichterbij komt zal de projectie-afstand Y, bij gelijkblijvende correctie van het glas, groter worden.



Om de projectie weer op het juiste punt te krijgen zal een sterkere correctie moeten worden toegepast.

begin

Leestoeslag

Een probleem bij het ouder worden is dat het accomoderen niet zo makkelijk meer gaat. Een leesbril brengt dan uitkomst want die helpt daarbij een handje. Onder water moet er, zoals hierboven aangegeven, nog meer worden geaccomodeerd dus is het 'lezen' onder water een nog groter probleem. Het leesdeel zal dus onder water sterker moeten zijn dan uw leesbril. Hoeveel sterker hangt mede af van de leesafstand die u onder water wilt aanhouden. Deze is meestal iets dichterbij dan bij het lezen met een normale leesbril omdat u onder water eerder op uw duikinstrumenten om uw pols zult kijken (ca. 30cm) dan een goed boek (op ca. 45cm) zal gaan lezen.

Omdat dit voor de meeste mensen een wat lastige materie is worden bij aanlevering van een brilrecept door ons de nodige correcties doorgevoerd. Hierdoor kan het zijn dat de door ons gebruikte glazen afwijkende sterktes vertonen t.a.v. van uw brilleglazen.

begin

Compensatie correctieglas-afstand

Een oogmeting heeft als doel het bepalen van de benodigde correctiewaardes waar een brillenglas aan moet voldoen om u weer goed te kunnen laten zien. Hierbij wordt gerekend met een gemiddelde afstand van het hoornvlies tot aan het brillenglas van 17mm.

Zou deze afstand beduidend groter of kleiner zijn dan moet de correctiewaarde aangepast worden. Bij een duikmasker zit het (correctie)glas beduidend verder weg van het hoornvlies. Dus is compensatie nodig, waarbij geldt:

hoe hoger de sterktes, hoe groter de benodigde compensatie.

Hoeveel compensatie nodig is kunt u in de tabel aflezen. De afstand X is de eXtra afstand die het correctieglas heeft ten opzichte van een bril. Deze waarde staat boven in de tabel. De sterktes zijn links, vertikaal weergegeven. Er is een aparte tabel voor plus- en min-sterktes.

De gevonden waarde is de (af te ronden) gecompenseerde sterkte voor de duikglazen. Voor leeslenzen is deze compensatie te verwaarlozen.

TABEL1: minsterktes TABEL2: plussterktes

begin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Duikbril op sterkte

@gast Folkert Helmus.

Goed gevonden. 8-) Maar dit had je duidelijk niet zelf geschreven. Een bronvermelding is dan wél een vereiste :D , niet alleen wettelijk, het is ook wel zo netjes. Ik heb hem alvast voor je opgegoogled:

http://www.proteye.nl/Ned/lo/omrekenen.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Duikbril op sterkte

Beste Jan,

en de schrijvers van Proteye,

excuses voor het zonder naamsvermelding plaatsen van dit berichtje, het was ook in het geheel niet mijn intentie om de schijn op te wekken dat ik dit stukje zelf had geschreven. Ik had er even een begeleidend briefje bij moeten voegen en, inderdaad de bronvermelding.

mijn zoon heeft nu zo'n duikbril op sterkte (hij heeft +7 en +8) en heeft de afgelopen vakantie voor het eerst alles onder water echt goed kunnen zien. Echt super om je kind zo enthousiast te zien wanneer hij er achter komt hoe het er onder water echt uitziet!

Folkert Helmus:oops:

Reageer