Slapen met een druk op de knop

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Slapen met een druk op de knop

Slaap is essentieel voor een goede werking van het brein. Niemand weet echter precies waarom. Slaaponderzoekers aan de University of Wisconsin hebben nu een manier ontdekt om hersenen in een staat van diepe slaap te brengen. De universiteit denkt dat deze ontdekking op termijn kan leiden tot de ontwikkeling van een efficiënte slaapmachine.


Lees het gehele artikel (Sync.nl)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Slapen met een druk op de knop

Ik ben benieuwd... volgens mij is er veel markt voor een dergelijke apparaat. Het zou bijv geniaal zijn als men zoiets kon aanbieden in vliegtuigstoelen en dergelijke - druk op de knop en pas wakker worden tijdens de landing op singapore :(
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Slapen met een druk op de knop

Het probleem is natuurlijk dat je de schade op lange termijn moeilijk of niet kan inschatten. Kan het kwaad dat je te lang in een diepe slaap verkeerd? Heeft het dezelfde effecten als echt slapen? Wat gebeurt er als je geen REM slaap meer hebt gehad na bv enkele weken?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Slapen met een druk op de knop

Het probleem is natuurlijk dat je de schade op lange termijn moeilijk of niet kan inschatten. Kan het kwaad dat je te lang in een diepe slaap verkeerd? Heeft het dezelfde effecten als echt slapen? Wat gebeurt er als je geen REM slaap meer hebt gehad na bv enkele weken?

Voordat zo’n apparaat echter gerealiseerd kan worden, moet eerst een aantal vragen beantwoord worden. Heeft TMS-gestimuleerde slaap hetzelfde effect heeft als diepe slaap? En is alleen diepe slaap voldoende voor een gezond brein? De aanwijzingen uit eerder onderzoek zijn hoopvol, maar er is nog veel werk te doen.
pi.gif
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Slapen met een druk op de knop

Anderzijds zou je het qua (nadelige) effecten eens kunnen vergelijken met de "chemische" knop die maar al te velen van ons al te regelmatig gebruiken.


Hoe dan ook, ik ben nogal een darwinist, en er dus van overtuigd dat na zovele eonen, als er een effectievere slaapwijze dan de natuurlijke zou zijn, die een goede kans gehad zou hebben om zich in ons genoom te nestelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Slapen met een druk op de knop

Ger, ik had het artikel gelezen, daarom vermelde ik dat hier ook nog even voor de mensen die het maar half lezen, of al blijven steken bij het eindpunt van de titel pi.gif

Reageer