Springen naar inhoud

Is er een hel?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

seince

seince

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 16:09

Beste mensen,

Ik zou graag jullie mening willen hebben over of er wel of geen hel bestaat. en dan vanuit de christelijke hoek. Er zijn namelijk mensen die wel chriusten zijn maar niet in de hel geloven. zij hebben daar verschillende argumenten voor genoemd tegenover mij, maar die ben ik helaas vergeten. misschien weet een van jullie nog argumenten?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

KeathFloris

KeathFloris

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2007 - 16:56

Persoonlijk geloof ik in geen van beide.
Ik vraag me eiglijk af hoe je christenen kan zijn, en niet gelooft in de hel. Als je niet in de hel gelooft, geloof je dan wel in de hemel?
En als dat zo is, en je alleen gelooft dat er een hemel is, hoe wordt je dan gestraft na de dood als je iets slechts heb gedaan?

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2007 - 18:49

Ik vraag me eiglijk af hoe je christenen kan zijn, en niet gelooft in de hel.

Makkelijk. Hier bijvoorbeeld.

@TS: Hier vind je nog een topic over de Duivel.

irene

irene

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 17:18

Mij lijkt dat er maar een hel is: de persoonlijke, in het hier en nu. Kijk, iemand die ooit de hel in het hiernamaals heeft ervaren kan daarover om voor de hand liggende reden geen verslag uitbrengen. Die hel, evenals trouwens de hemel, waarvan ook nog nooit iemand verslag heeft uitgebracht, is dus een aanname. We nemen aan dat er een hemel en hel bestaan na onze dood, omdat anderen ons met dat concept hebben opgezadeld: een beter leven of een slechter leven na de dood, als beloning of als straf voor hoe we ons in het hier en nu gedragen.

irene

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 18:43

Beste mensen,

Ik zou graag jullie mening willen hebben over of er wel of geen hel bestaat. en dan vanuit de christelijke hoek.

Naar mijn mening bestaat er hel op aarde, want daar is het meest tastbaar en voelbaar. Er is oorlog, armoede, honger, overbevolking etc.

Vanuit de Christelijke hoek, is het een kwestie van wat je geloven wilt, zonder dat er onzichtbaar bewijs is. De mens is van nature een onzeker wezen dat maar al te graag zekerheid over iets wilt hebben. De mens verzind, sorry creeert dingen die er in feite niet is. In de Middeleeuwen was het voor de kerk het fenomeen ''hel'' een aardig instrument om de bevolking bang te maken en bang te houden. In de strenge christelijke opvatting speelt hel een belangrijke rol om het kwaad te bestrijden, iets wat niet slecht is, het houdt de mens in bedwang.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 19:41

Hierin wordt de hel bij bijna dood ervaringen beschreven:

Is There a Hell?

Of the hell-like cases 1 have found, I have yet to come across an individual who reported a fiery hot or burning sensation during the experience itself, although I have spoken with researchers who have. If a sensation of temperature was felt, the majority in the study I conducted commented on how cold it was, or clammy, or shivery, or "icy hard." Also mentioned was the dullness of the light, even grayness, as if overcast, foggy, or somehow "heavy." Many experienced a bright light beckoning to them initially, but when they entered the light it promptly dimmed or darkened.

Invariably an attack of some kind would take place in hellish scenarios or a shunning, and pain would be felt or surges of anxiety and fear. Any indifference to the individual's presence would be severe, as would the necessity of the experiencer to defend him- or herself and/or fight for the right to continued existence. Themes of good and evil, beings like angels and devils, I found commonplace, as well as hauntings once the individual revived. Examples of this are the numerous reports of a "devil" who physically manifests in broad daylight for the purpose of chasing the experiencer, supposedly to capture his or her soul, or to win "the battle." The manifestation of other threatening beings or creatures has also been claimed, quite similar to what was depicted in the movie Flatliners (Shumacher, 1990). Sometimes fearful scenes and sensations reoccur afterward, as when an experiencer is unexpectedly faced with the onslaught of some perceived cyclone, whirlpool, tidal wave, or perhaps an unchecked fall into a void.

http://www.cinemind....water/hell.html

• Gast

Geplaatst op 28 mei 2007 - 20:09

Mij lijkt dat er maar een hel is: de persoonlijke, in het hier en nu. Kijk, iemand die ooit de hel in het hiernamaals heeft ervaren kan daarover om voor de hand liggende reden geen verslag uitbrengen. Die hel, evenals trouwens de hemel, waarvan ook nog nooit iemand verslag heeft uitgebracht, is dus een aanname. We nemen aan dat er een hemel en hel bestaan na onze dood, omdat anderen ons met dat concept hebben opgezadeld: een beter leven of een slechter leven na de dood, als beloning of als straf voor hoe we ons in het hier en nu gedragen.

irene

het probleem is vaak dat men niet wil geloven in een leven na dit aardse leven ... is dit zo, ... dan bestaat er niets voor dezen na het sterven en dus ook geen hel of hemel. ... Geloof je wel dat het leven niet ophoud bij het sterven maar een andere realiteit zal zijn ... ja dan is het een kwestie wat je zelf wilt geloven ... hel of hemel ... tenzij je mensen spreekt die wel uit een zgn BDE ervaring kunnen vertellen , of zij, die kunnen uittreden en vertellen hoe het een en ander inelkaar steekt in die andere realiteitsomgevingen. Maar ook dat kun je afwijzen of geloven maar het bewijs is er enkel als het je zelf overkomt. Maar ook dan wordt je door mensen als een halve gare of zweverige type aangeduid als je er over spreekt... dus er is geen goed antwoord op te geven dan enkel wat je zelf kunt aannemen ... of voor mogelijk houd.... of hebt ervaren.

groet, jano

Jack Carver

Jack Carver

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2007 - 22:31

Ik vind dat je moet uitgaan van feiten. Er is zoiets nog nooit gesignaleerd op aarde dus ik denk niet dat het er is

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 augustus 2007 - 16:40

Ik vind dat je moet uitgaan van feiten. Er is zoiets nog nooit gesignaleerd op aarde dus ik denk niet dat het er is

"Er is meer tussen hemel en aarde". Misschien ook wel buiten dat interval.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2007 - 16:45

Ja tussen hemel en aarde zit atmosfeer :D Maar goed een dergelijke uitspraak is dermate vaag, dat het daadwerkelijk niets betekent.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

• Gast

Geplaatst op 05 september 2007 - 17:51

Als je nu naar Griekenland gaat kun je de hel met eigen ogen zien.
De aarde geeft en de aarde neemt...arme Grieken...

collegavanerik

collegavanerik

• >250 berichten
  • 675 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2007 - 21:05

Als je nu naar Griekenland gaat kun je de hel met eigen ogen zien.
De aarde geeft en de aarde neemt...arme Grieken...

nee hoor de hel is koud en ligt in noorwegen
Geplaatste afbeelding
http://en.wikipedia....ki/Hell,_Norway

Aimee

Aimee

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2007 - 22:00

Webster’s Dictionary zegt dat het Engelse woord „hell” overeenkomt met het Hebreeuwse woord Sjeool en het Griekse woord Hades.

Hetzelfde geldt voor het Nederlandse woord „hel”.

In Duitse bijbels wordt het woord Hölle gebruikt in plaats van „hel”; in het Portugees is het gebruikte woord inferno, in het Spaans infierno en in het Frans enfer.

De Nederlandse vertalers van de Statenbijbel hebben Sjeool 33 maal met „hel” en 32 maal met „graf” weergegeven.

In andere Nederlandse vertalingen komt men af en toe nog meer woorden voor Sjeool tegen, waaronder „dodenrijk”, „onderwereld”, „afgrond” en „grafkuil”.

In de christelijke Griekse Geschriften (gewoonlijk het „Nieuwe Testament” genoemd) komt het woord Hades tien keer voor en op al die plaatsen wordt dit woord door de Statenvertaling met „hel” weergegeven. — Matthéüs 11:23; 16:18; Lukas 10:15; 16:23; Handelingen 2:27, 31; Openbaring 1:18; 6:8; 20:13, 14.

De vraag is: Wat voor plaats is Sjeool of Hades?

Het feit dat de Statenvertaling het ene Hebreeuwse woord Sjeool op twee verschillende manieren weergeeft, toont aan dat met hel en graf precies hetzelfde wordt bedoeld. En als de hel het gemeenschappelijke graf van de mensheid betekent, kan ze niet tegelijkertijd een plaats van vurige pijniging betekenen.

Dus dat God mensen voor eeuwig pijnigt in de hel,zou wel eens de grootste godslasterlijke theorie kunnen zijn geweest die eeuwen door de kerken zelf is rondgestrooid.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2007 - 00:18

Voor de conceptie van "de hel" vanuit de Joodse traditie verwijs ik naar deze discussie.
Over de Hades in de Griekse mythologie vind je heel wat op het internet, o.a. "hades" op Wikipedia(ne) en "hades" op Wikipedia(en).
Op dit topic komt een slotje wegens een teveel aan niets-zeggende one-liners.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures