Lenzencombinatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Lenzencombinatie

voor school moet ik een po verslag maken van een proef over een lenzencombinatie(2 positieve lenzen)

hierover heb ik een paar vragen:

1.hoe kan ik de brandpuntsafstand bepalen bij een grafiek met op de x-as de afstand van het voorwerp tot het optisch middelpunt tussen de 2 lenzen en op de y-as de sterkte van de lenzencombinatie.

2. waarom is bij objectieven(bijv een fototoestel) gekozen voor een bolle en voor een holle lens als lenzencombinatie.

3. hoe kan ik de sterkte van de 2 lenzen apart van elkaar bereken. ik heb de volgende formules gekregen.

S= S1+S2 - dxS1xS2

en

S=1/f = 1/v+1/b = v+b/v x b

Legenda:

S1= de sterkte van lens-1

S2= de sterkte van lens-2

d = de afstand tot het optisch midden van lens-1 tot die van lens-2

v+b = de afstand van het voorwerp tot aan het scherm

v = voorwerpsafstand

b = beeldafstand

S = Sterkte van de lenzencombinatie

Berichten: 8.614

Re: Lenzencombinatie

1) De sterkte of dioptrie (d) van een lenzencombinatie is het omgekeerde van de brandpuntsafstand of focus (f) in meter. Ik zou op de grafiek dus de sterkte van de lenzencombinatie aflezen en daarvan het omgekeerde nemen.

2) Ik ben geen topfotograaf, maar bij een bolle lens convergeren de lichtstralen en bij een holle lens divergeren ze. De twee lenzen neutraliseren elkaar dus.

3) Ik weet niet welke gegevens je hebt gekregen, maar vul formule 2 in formule 1 in, waardoor je dit krijgt:
\(\frac{v+b}{vb} = S_1 + S_2 - dS_1S_2\)
wordt dan voor S1:
\(\frac{v+b}{vb} - S_2 + dS_1S_2= S_1\)
en voor S2:
\(\frac{v+b}{vb} - S_1 + dS_1S_2= S_2\)
Afhankelijk van de gegevens die je dan hebt kan je S1 en S2 berekenen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer