Koppel berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Koppel berekenen

Hallo,

een motor roteert 40 rpm en die moet vernselt worden naar 50 rpm... is het mogelijk om zo benodigde koppel te berekenen????
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Koppel berekenen

Wat is de belasting, in welke tijd moet dit gebeuren, ...

van 40 rpm naar 50 rpm daar heb je niet echt veel aan !!

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Koppel berekenen

oh ok, nou belasting is 2kg en tijd is 4 sec
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koppel berekenen

Koppel is omgekeerd evenredig met het toerental. Dus toerental vermeningvuldigd met 5/4 = 1,25, dan koppel delen door 1,25.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Koppel berekenen

oh ok, nou belasting is 2kg en tijd is 4 sec


Liefst een beetje duidelijker !!!

Hangt er bijvoorbeeld een vliegwiel aan waarvan je een massatraagheidmoment moet berekenen of dergelijke.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Koppel berekenen

\( \vec \tau = \frac{d \vec L}{dt} = \frac{d}{dt} \left( I \cdot \omega \right) = I \frac{d \omega}{dt} = I \alpha\)


Het koppel is het impulsmoment over de verandering in de tijd. Het impulsmoment is hier Iw.

I is het traagheidsmoment en omega de hoeksnelheid, afleiden naar de tijd geeft de hoekversnelling. De berekening laat ik aan jouw over.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Koppel berekenen

waar ik naar toe wil:

is het mogelijk om te rekenen van koppel naar toerental? dus als je moet 10rpm vernsellen dat je achter kan komen welk toerental daarvoor nodig is? en is dat ook gewicht afhankelijk????
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Koppel berekenen

Er zitten gaten in je vraag.
is het mogelijk om te rekenen van koppel naar toerental?
\( \vec \tau = I \frac{d \omega}{dt} \Rightarrow d \omega = \frac{\vec \tau}{I}dt\)
dus als je moet 10rpm vernsellen dat je achter kan komen welk toerental daarvoor nodig is?
Wat bedoel je hier mee?
en is dat ook gewicht afhankelijk????
Dat gewicht zit verstopt in het traagheidsmoment, het hangt echter van je systeem af wat het traagheidsmoment is van die 2kg.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Koppel berekenen

dus als je moet 10rpm vernsellen dat je achter kan komen welk toerental daarvoor nodig is?
ik bedoel, kun je berekenen hoeveel koppel daarvoor nodig is?

dus het gewicht zit verstopt in
\( I \)
(traagheidsmoment) ? ik moet dus weten wat het traagheids moment is wat er verplaats word.

dus als ik wil uitrekenen hoeveel koppel ik nodig heb zou ik het op de volgende manier moeten doen:

bijv: I = 0,5

snelheid begin: 30

snelheid eind: 50

a = 10m/s/s

tijd is dan 2 sec om van 30 -> 50
\(d\omega = 20 \)
\( \vec \tau = I \frac{d \omega}{dt} = 0,5 \frac{20}{2} = 5 Nm\)
werkt het zo???
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Koppel berekenen

Ja, die berekening klopt, ik weet alleen niet of je nu een antwoord hebt op je vraag.

"Het traagheidsmoment dat verplaatst wordt"? Als je een massa gaat rondslingeren gaat zich dat verzetten tegen die beweging (door de traagheid), de mate waarin dat gebeurt wordt bepaald door het traagheidsmoment van de massa. Over het algemeen kan je zeggen dat het traagheidsmoment gelijk is aan:
\(I = \int_V r^2 dm\)


Hier is r de afstand tot het draaipunt van de massa dm, je integreert over het volume.

Je kan het traagheidsmoment dus niet "verplaatsen" zoals jij zegt.

Berichten: 1.007

Re: Koppel berekenen

Ik moet dus weten wat het traagheids moment is wat er verplaats word.
Ja, daarom zitten we te wachten tot je ons vertelt wat voor soort object er aan je motor hangt (die 2kg toch?). Het traagheidsmoment is namelijk afhankelijk van hoe de massa verdeeld is ten opzichte van het draaipunt. Het is dus van belang wat de afmetingen zijn van het object van 2kg.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Koppel berekenen

ok het gaat om een schroefspil, het gewicht van de drager zelf is 2kg...
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Berichten: 1.007

Re: Koppel berekenen

Okee, dat is dus niet de situatie die het merendeel (ook ik niet) zich ervan voor had gesteld. Leg even uit hoe de situatie in elkaar zit a.u.b.

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Koppel berekenen

daarom wou ik simpel beginnen maar hier komt het geheel:

ik heb een motortje die ik wil gebruiken om schroefspil aan te sturen. omdat stroom - koppel karakteristiek van de motor linieair is en ik heb een constante Nm/A wou ik koppel berekenen om ze de stroom te bepalen die nodig is voor de versnelling.

stel je voor:

ik begin met schroefspil te draaien (versnellen) tot 50rpm , na een tijdje, door de wrijving, zakt de snelheid naar 45 rpm. nu moet ik stroom toevoegen aan de motor om weer tot 50 rpm te komen. Als ik weet hoeveel koppel ik nodig heb om van 45 rpm naar 50 rpm te komen kan ik in de grafiek "kijken" hoeveel stroom daarvoor nodig is.

Dat is het verhaal ongeveer. Ik weet dat mensen niet zo snel groot verhaal lezen daarom had ik hem zo ingekort pi.gif

en is du nu de vraag hoe bereken ik zoiets?
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Berichten: 1.007

Re: Koppel berekenen

Okee, dus je gaat een motor gebruiken om een onbelaste schroefspindel te versnellen? Waar komt die 2 kg dan in terug? Zucht, jammer dat er toch zoveel posts nodig zijn om enige duidelijkheid te krijgen.

Reageer