Neusbloedingen in de winter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 199

Neusbloedingen in de winter

Op school hebben wij geleerd dat neusbloedingen vaker voorkomen in de droge, koude winterlucht. Ik vroeg me af waarom maar daar kwam geen sluitend antwoord op. Bij dat droog kan ik me wel iets voorstellen (droog slijmvlies is kwetsbaarder) maar bij kou denk je toch eerder aan een verminderde doorbloeding...?

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Neusbloedingen in de winter

Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik er vaker in het voorjaar last van heb dan elke andere periode. Eigenlijk een beetje een jaarlijks terugkerende irritatie: spontaan begint de neus te bloeden terwijl je aan het autorijden, computeren, of slapen bent. pi.gif Alleen in de lente een paar keer, de rest van het jaar eigenlijk niet/nauwelijks.

Kortom: mijn ervaring klopt niet met wat ze je geleerd hebben.

Is er in dat kader ook verteld wat de oorzaken kunnen zijn van neusbloedingen? Wat zijn de "zwakke punten" in de neus, gerelateerd aan spontane bloedingen? Welke omstandigheden hebben welk effect?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Neusbloedingen in de winter

Koud en droog gaan hand in hand: koude lucht kan minder water bevatten en is dus vaak droog.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 199

Re: Neusbloedingen in de winter

Nou (even uit mijn hoofd), volgens mij kwam het er op neer dat er in de neus een gebied is waar het slijmvlies dunner is en/of waar ook een grote 'kluwen' zit van allemaal oppervlakkig gelegen kleine bloedvaatjes. Daar zou 'je' (lees: sommige mensen die daar gevoelig voor zijn) dus sneller last kunnen krijgen van neusbloedingen, maw dat gebeid is kwestbaarder.

Maar hoe dat dan zit met die winter... met die lente kan ik me wel iets bij voorstellen: zou het kunnen dat je slijmvlies geprikkeld raakt door de in de lucht hangende pollen, en dat dat zich bij jou uit in een neusbloeding?

Wat betreft
Koud en droog gaan hand in hand: koude lucht kan minder water bevatten en is dus vaak droog.
...

Dat klopt wel, maar je hebt ook warme droge lucht (in landklimaatgebieden) en daar ging het niet zo specifiek over. Dus ik vroeg me af wat er zo bijzonder was aan koude droge lucht dat het schijnbaar eerder neusbloedingen veroorzaakt dan warme droge lucht of koude 'vochtige' lucht (waterkou zeg maar).

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Neusbloedingen in de winter

Daar ga ik weer met mijn niet-medische opleiding:

Als het koud is reageert je lichaam daarop. Je merk het o.a. aan kippelvel, mannen waarbij de penis kleiner wordt (minder doorbloeding), vrouwen waarbij het bloed meer "binnenin" stroomt om de eventuele embryo warm te houden, ledematen die afkoelen om de torso warm te houden, dat soort dingen. Het zou me daarom niets verbazen als er op de één of andere manier ook zoiets in de neus gebeurt: bloedvaten die reageren op de temperatuur. Ik kan me dit vooral voorstellen bij grote overgangen, bijvoorbeeld als je eerst een tijdlang binnen bij het vuur hebt gezeten (en dus door en door warm bent) en dan ineens naar buiten de vrieskou instapt. Als er dan nog veel bloed in de neusaders zit en die vernauwen zich dan, kan er een soort van "overdruk" ontstaan.

Maar let vooral op de disclaimer in de bovenste zin pi.gif
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 18

Re: Neusbloedingen in de winter

Interessante vraag.

Dit is mijn theorie:

Een van de functies van de neus is om de lucht te bevochtigen en te verwarmen. Vandaar dat de neus ook sterk doorbloed is.

De doorbloeding wordt o.a. meer bij vasodilatatie (vaatverwijding), minder bij vasoconstrictie (vaatvernauwing). Een van de oorzaken van vasoconstrictie is adrenaline of cocaine (dit is ook de reden waarom kno-artsen cocaine gebruiken om bloedingen van de neus tegen te gaan tijdens ingrepen).

Even voor de leken onder ons: Adrenaline zorgt natuurlijk WEL voor vasodilatatie bij vaten rondom je hart en spieren! Anders heeft het geen nut.

Nu even naar de winter kijken. Tijdens de winter is de lucht extra koud. Dit betekent dat de bloedvaten extra hard moeten werken om de lucht warm te houden. De warmte moet door de bloedvaten naar de lucht gaan. Dit wordt vergemakkelijkt als de bloedvaten meer oppervlakte hebben, en dit kan weer door vasodilatatie (en uiteraard meer bloedtoevoer (lees flow). Meer vasodilatatie en meer bloedflow geeft een grotere kans op bloedingen.

Dus heeft men meer kans op bloedingen in de winter.

Berichten: 3.165

Re: Neusbloedingen in de winter

Adrenaline zorgt natuurlijk WEL voor vasodilatatie bij vaten rondom je hart en spieren! Anders heeft het geen nut.
Kleine toevoeging.

Adrenaline werkt samen met een aantal andere gelijkende hormonen waaronder noradrenaline (er zijn er dus nog meer).

Deze stoffen migreren via de bloedcirculatie en binden aan een receptor van de doelwitcel. Wat de respons van de doelwitcel is hangt af van de receptor én het 'mechanisme' binnen die cel (oa second messenger).

Cellen met dezelfde receptor verschillen soms/vaak van werking. De verschillende receptoren hebben een verschillende affiniteitsverhouding voor adrenaline, noradrenaline enz.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 18

Re: Neusbloedingen in de winter

albert davinci schreef:Kleine toevoeging.

Adrenaline werkt samen met een aantal andere gelijkende hormonen waaronder noradrenaline (er zijn er dus nog meer).

Deze stoffen migreren via de bloedcirculatie en binden aan een receptor van de doelwitcel. Wat de respons van de doelwitcel is hangt af van de receptor én het 'mechanisme' binnen die cel (oa second messenger).

Cellen met dezelfde receptor verschillen soms/vaak van werking. De verschillende receptoren hebben een verschillende affiniteitsverhouding voor adrenaline, noradrenaline enz.
Helemaal correct. Maar zo precies hoeft het allemaal niet bij dit vraagstuk. Trouwens, ik ben ervan overtuigd dat er meer stoffen zijn die vasodilatatie veroorzaken dan wij nu kennen. De medische wereld is heus niet zo ver net als andere wetenschappen nog erg jong zijn. Zo zijn vreemd genoeg nog steeds niet alle rugspieren geidentificeerd (in mijn tijd tenminste ik spreek dan over 1996, ik weet niet hoe dat nu is). En veel medische kennis wat betreft de hersenen zijn allemaal hypotheses.

Reageer