Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Bestaat er de mogelijkheid (of de wens) om interactieve Java applets in te kunnen voegen in sommige minicursussen? Het lijkt me dat dat in verband met hackbestendigheid niet zomaar toegelaten kan worden, maar om zekerheid daarover te krijgen vraag ik het toch hier maar even.


Dit naar aanleiding van het 'baansimulatie'-topic in het subforum Sterrenkunde, waar een interactieve baansimulatie-applet ter sprake kwam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Nou , voor de keren dat ik een lokaal met beamer ter beschikking heb heb ik een inmiddels aardig complete bibliotheek met appletjes gesorteerd per leerjaar en hoofdstuk. Het leereffect hiervan vind ik enorm. Rond een aantal van de applets die zich hiervoor beter lenen heb ik werkbladen geschreven, zodat (mijn) leerlingen er zelf mee aan de slag kunnen. Werkt ook goed.

In de microcursus krachten samenstellen verwijs ik naar een applet. Maar die mag wat mij betreft nog veel liever ter plekke in de cursus interactief toegankelijk zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Ik spreek even voor mezelf hier (dus niet namens het team), maar ik denk dat het om de reden die Brinx al geeft, niet verstandig is om iedereen maar Java of andere scripts op het forum te laten plaatsen. Iemand die kwaad wil kan zichtzelf dan registreren, een bepaald aantal berichten plaatsen indien nodig en vervolgens allemaal ongein uithalen.

Maar misschien is het wel mogelijk om de minicursusauteurs bijvoorbeeld toegang te geven tot een geheel afgecheiden gedeelte waar dit wel mogelijk is, en hier vervolgens vanuit minicursussen naar te linken. Maar het is even de vraag in hoeverre dat in te richten is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Ik zelf zou graag .swf flash afbeeldingen kunnen plaatsen in het forum. Sinds de laatste microsoft update starten die niet meer automatisch op een website (mits daar mbv java een weg omheen is gevonden, dat terzijde) dus de kans dat er een 'onrollover exit window' code in word gevoerd is veel minder. En natuurlijk is er de keuze om alleen gewaardeerde leden de toestemminge te geven flash bestanden te plaatsen


Het nadeel van flash is natuurlijk dat het niet gratis is, en geen opensource.


Ik heb even gegoogled op een opensource variant voor flash, en het beste dat ik kan vinden is openlaszlo.org.

Maar ik denk niet dat dat snel geaccepteerd zal worden. Kan natuurlijk altijd oog ophouden.


java is natuurlijk het beste flash alternatief, maar ingewikkeld, en niet veilig. Aan de andere kant, html is ook niet veilig, en dat kan soms ook in onderwerpen geplaatst worden. Mischien is een onderzoek van iemand die verstand heeft van zaken nodig om te kijken of java een mogelijkheid is in wsf.nl, zonder de website te laten crashen

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Java-integratie toegestaan maken voor minicursusauteurs alleen zou natuurlijk enorm handig zijn. Geen idee of dat qua forumsoftware makkelijk in te bouwen is, echter...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

het gevaar van een java-applet op een website is (volgens mijn niet al te IT-erig inzicht) dat een foute (of express foute) code een loop kan creeeren waardoor de pc overstuur raakt en kan crashen. Het tweede gevaar is dat je ongewenst naar een andere site word geloost, het derde gevaar is dat er persoonlijke gegevens kunnen worden gejat.


Voor html is het zo ingesteld hier dat bepaalde termen niet gewenst zijn, zoals onload() bv. Dit zou je voor java ook kunnen doen, maar in principe kun je met een for of while loop al een pc laten crashen.


De enigste mogelijkheid die ik zie is om alleen moderators bevoegdheid te geven applet's te plaatsen, waarbij de code inleesbaar moet zijn, en op gelijke manier ophaalbaar is als met Tex. De applet mag in geen geval te veel CPU rekenkracht zuipen, en mag niet automatisch starten.


Maar ook wsf moet met de tijd mee, dus ik ben inderdaad voor. Ik heb voor de specifieke relativiteit eens wat flash films gemaakt, toen vond ik het ook vervelend dat ik het er niet tussen kon zetten.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Een beoordeling van de code door mods met verstand van zaken lijkt me ook een goede oplossing, waarbij je er wel bij moet stilstaan dat al dat gecontroleer een hoop werk kan zijn.


Applets ingebed in een html-pagina starten toch op een aparte 'thread'? Vastlopen van de applet zou dus weinig gevolgen moeten hebben voor de bestuurbaarheid van de rest van het systeem. Ik moet toegeven dat ik niet erg veel weet over ingebedde applets, tot nu toe heb ik alleen maar 'stand-alone' java software geschreven. De applet starten in een apart windowtje is misschien ook een optie?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

De applet starten in een apart windowtje is misschien ook een optie?

Dan kom je weer terug bij het gewoon plaatsen van een link naar een externe website.


Ik zie eigelijk niet direct een probleem met het huidige systeem (linken naar externe websites met de applet). Zo heeft de maker er ook wat aan en hebben wij geen problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

maar sommige gebruikers willen aplets hier plaatsen, terwijl ze niet zelf ergens een site hebben om hem op te plaatsen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Inderdaad, de applets zouden wel op het forum gehost kunnen worden. Mits niet te groot, natuurlijk - maar dat valt doorgaans wel mee. De huidige incarnatie van mijn baansimulatieprogrammaatje is nog geen 20 kb groot. pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

maar sommige gebruikers willen aplets hier plaatsen, terwijl ze niet zelf ergens een site hebben om hem op te plaatsen.
In zo'n geval bied Freewebs uitkomst. Een gratis site waar je zo je applets kan plaatsen pi.gif


Edit: Of een andere willekeurige gratis host. Freewebs is slechts een voorbeeld
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Inderdaad, de applets zouden wel op het forum gehost kunnen worden. Mits niet te groot, natuurlijk - maar dat valt doorgaans wel mee. De huidige incarnatie van mijn baansimulatieprogrammaatje is nog geen 20 kb groot. :D


Natuurlijk zou zoiets kunnen onderhandeld worden met Miels. Vermits ik niet direct 100den mensen zelfgemaakte zie posten hier lijkt het me nog zo makkelijk dat als je echt die applet hier wil krijgen dat je dat met Miels onderhandelt in pm en dat hij dan indien gewenst dit op de server plaatst vermits het hier toch eerder over geïsoleerde gevallen gaat. Maar ik spreek niet uit naam van Miels, dus zijn antwoord zal heilig zijn pi.gif

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Het converteren van een stand-alone Java applicatie naar een applet is gelukkig niet erg moeilijk. Ik heb 'm nu in een HTML-pagina runnen - zodra er een hostingmogelijkheid is kan-ie erop!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Maar dan heb je nog steeds het probleem dat het niet in lijn is met het verhaal of de minicursus die je aan het schrijven bent. Soms is het toch wel vervelend als je naar een andere website gaat om wat bewegende beelden te zien.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Interactieve minicursussen: mogelijkheden?

Natuurlijk zou zoiets kunnen onderhandeld worden met Miels.
Aangezien het inderdaad niet heel vaak voor zal komen lijkt het me geen probleem als applets naar mij worden gestuurd, waarna ik ze weer naar WSF kan uploaden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer