Curve in de ruimte

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Curve in de ruimte

Welke curve stelt
\(\vec{r}(t)=2\cos(t)\mbox{i}+2\sin(t)\mbox{j}+tk\)
voor in de ruimte (uitleg).Haal bijhorende figuur internet en geef ze hier weer.

Bepaal een parametervgl van de raaklijn aan die curve voor t=pi/4
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Curve in de ruimte

volgens mij is dit een spiraal, aangezien i en j componenten een cirkel zijn, maar de k component verhoogt telkens de positie van het middelpunt

EDIT: het klopt

zie bijlage
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Curve in de ruimte

hiervan ben ik echter niet zo zeker
\(\vec{r}(t)=2\cos(t)\mbox{i}+2\sin(t)\mbox{j}+tk\)

\(x = 2 \cos t \Rightarrow \frac{dx}{dt }=-2 \sin t \)
\(y = 2 \sin t \Rightarrow \frac{dy}{dt }=2 \cos t \)
\(z = t \Rightarrow \frac{dz}{dt }=1 \)


en dan is de raaklijn
\( \left [ \begin{array}{ll} x\\y \\z \end{array} \right ] = \left [ \begin{array}{ll} \sqrt{2} \\ \sqrt{2} \\ \frac{\pi}{4}\end{array} \right ] + t \left [ \begin{array}{ll} - \sqrt{2} \\ \sqrt{2} \\ 1 \end{array} \right ]\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Curve in de ruimte

Het plaatje van jhnbk klopt, het is een "helix".

Voor de raaklijn: richtingsvector (afgeleide nemen) in t = pi/2 is \(\left( { - \sqrt 2 ,\sqrt 2 ,1} \right)\).

Dus raaklijn door het punt \(\left( {\sqrt 2 ,\sqrt 2 ,\pi /4} \right)\) is dan:
\(\left( {\sqrt 2 ,\sqrt 2 ,\frac{\pi}{4}} \right) + k\left( { - \sqrt 2 ,\sqrt 2 ,1} \right)\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Curve in de ruimte

@TD ik denk dat het in pi/4 moest zijn
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Curve in de ruimte

@TD ik denk dat het in pi/4 moest zijn
Had het gezien, was het al aan het aanpassen.

Is natuurlijk maar invulwerk, methode is hetzelfde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Curve in de ruimte

idd, als ik nu van zulke kromme een raakvlak wil bepalen, hoe moet dat dan?

(ok, dit is nu wel een lijn, maar stel dat het een parametrisch ruimteoppervlak is, met 1 of 2 parameters)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Curve in de ruimte

Dan heb je twee (lineair onafhankelijke) richtingsvectoren nodig (samen met een punt), die spannen het vlak op.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Curve in de ruimte

ah, ok (dit had ik dus eigenlijk moeten weten) pi.gif
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Curve in de ruimte

In de mechanica kan men bewijzen(ook in de wiskunde) dat de versnelling van een punt, dat een ruimtelijke curve volgt in het vlak ligt bepaalt door de eenheidsvector langs de raaklijn en de hoofdeenheidsnormaalvector. Kan men nu de parametervgl van dit vlak bepalen in het punt t=pi/4 en eventueel de versnelling in dit punt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Curve in de ruimte

dat kan, zoek de hoofdeenheidsnormaalvector, en dan het vlak door 1 punt en 2 richtings vectoren
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer