Springen naar inhoud

Co2 gehalte

• Log in om te kunnen reageren

WoutMartens

WoutMartens

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 13:22

Hallo,

Wij doen een project op school en zijn bezig met het meten van co2 door een apparaat in een afgesloten glas waar een plantje in staat met potgrond erin. We hebben het potgrond afgesloten door middel van folie maar het co2 gehalte blijft constant. Hoe kan dit want door middel van fotosynthese moet dit plantje namelijk co2 uit de lucht halen??
Het staat overigens buiten in de felle zon en de planten hebben water.
Ik hoop op reacties.

Mvg,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WoutMartens

WoutMartens

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 15:08

We zijn al wat verder gekomen. We hebben wat folie over het potgrond gedaan van een ander plantje en nu zien we dat het co2 gehalte daalt, terwijl het eerst constant bleef
Heeft iemand een verklaring voor het feit dat potgrond iets met CO2 te maken heeft?
En weet iemand hoe het dan kan dat er bij het ene potje wel afname was en bij het andere potje het co2-gehalte constant bleef?

Gr.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 17:09

Potgrond is organische stof en die verteert, waarbij CO2 vrijkomt.
Actieve wortels halen energie uit verbranding van de suikers die in de bladeren wordt gemaakt, en de CO2 die daarbij vrijkomt komt dus ook in de bodem terecht.

en tenslotte wat ik denk dat belangrijkste reden is:
ik denk dat je plantje nogal donker staat, en er daarom bijna geen fotosynthese plaatsvindt: door je potgrond af te dekken met alufolie heb je ineens een hoop reflectie van licht, en dat maakt dat je fotosynthese net iets harder loopt en meetbaar wordt.
Kortom, zet het maar eens zonder alufolie onder een stevige lamp: je CO2 gehalte zal zeer rap dalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

WoutMartens

WoutMartens

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 19:25

Zonder aluminium folie en folie waarmee we het gasdicht afgesloten heb steeg het percentage CO2.
Het stond overigens al pal in de zon bij beide proeven, dus ik denk dat een lamp erbij zetten geen nut heeft. De zon geeft namelijk veel meer licht als deze fel schijnt.

Ik begrijp overigens niet hoe CO2 vrijkomt uit de verbranding van de suikers. En ook niet hoe het vervolgens in de bodem terecht kan komen.
Zover ik weet zet een plant dmv. fotosynthese CO2 om in glucose waardoor de plant groeit. En deze stoot O2 af.
Is het dan zo dat dmv. van verbranding van het glucose waardoor de plant groeit weer CO2 ontstaat, wat eigenlijk in theorie niet mogelijk kan zijn omdat hij O2 af zou moeten staan en zonder zuurstof kan er ook geen CO2 zijn.

Door middel van wat zou ik het produceren van CO2 door de plant stop kunnen zetten?

Ik dank u alvast zeer voor u help.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 19:51

Zonder aluminium folie en folie waarmee we het gasdicht afgesloten heb steeg het percentage CO2.
Het stond overigens al pal in de zon bij beide proeven, dus ik denk dat een lamp erbij zetten geen nut heeft. De zon geeft namelijk veel meer licht als deze fel schijnt.

In de volle zon gezet is een gebrek aan licht voor fotosynthese als oorzaak van het proefprobleem inderdaad uitgesloten.

Ik begrijp overigens niet hoe CO2 vrijkomt uit de verbranding van de suikers. En ook niet hoe het vervolgens in de bodem terecht kan komen.
Zover ik weet zet een plant dmv. fotosynthese CO2 om in glucose waardoor de plant groeit. En deze stoot O2 af.
Is het dan zo dat dmv. van verbranding van het glucose waardoor de plant groeit weer CO2 ontstaat,

Dat is inderdaad exact wat er gebeurt. Alle levensprocessen van de plant vragen energie, en die haalt ze uit de door haarzelf geproduceerde suikers.

wat eigenlijk in theorie niet mogelijk kan zijn omdat hij O2 af zou moeten staan en zonder zuurstof kan er ook geen CO2 zijn.

Daar is ook in theorie niks op tegen, de reactie

koolzuur + water + energie ---> suiker + zuurstof (1)

loopt overdag in de chloroplasten van groene cellen
de andersomreaktie

suiker + zuurstof ---> koolzuur + water + energie (2)

loopt de hele dag door in alle plantencellen om de levens- en groeiprocessen van energie te voorzien. Maar zolang reactie 1 maar harder loopt dan reactie 2 produceren planten dus netto zuurstof. Overdag 's zomers is dat overschot best groot. En 's nachts en op de meeste winterdagen loopt alleen reaktie 2. Het CO2gehalte loopt 's nachts dan ook een tikje op, en 's winters is het gehalte duidelijk (tientallen ppm's) hoger dan 's zomers.

Door middel van wat zou ik het produceren van CO2 door de plant stop kunnen zetten?

zoals je kunt concluderen uit bovenstaande kan dat alleen maar door de levensprocessen van de plant stop te zetten. Maar dat is ook niet nodig. Het is niet je plant die het probleem is. Die zou normaal gesproken die stolp op tijd van een paar uur "leeg moeten vreten" tot een niveau van een 100 ppm of zo. Beneden dat niveau valt de fotosynthese van de meeste planten vrijwel stil.

Als volgende mogelijke oorzaak denk ik nog aan:
- het opwarmen van je grond waardoor sterk oplopende wortel- en bacterie-activiteit,
- en mogelijk het stilvallen van de fotosynthese o.i.v. hoge temperaturen (boven de 35įC - en die heb je al snel onder een stop in de zon - wordt fotosynthese ook al afgeremd om ergens bij nog hogere temperaturen zelfs geheel stil te vallen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

WoutMartens

WoutMartens

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 20:40

Ik denk dat u gelijk hebt.
We hebben namelijk ook proeven in de schaduw gedaan en hier liep het CO2 gehalte op. (dit kwam dus door reactie 2 zoals u zei)

Als ik gewoon normale grond gebruik ipv. potgrond, komt het CO2 van reacties in de plant dan ook vrij in de lucht?

Het is me trouwens al heel veel helderder geworden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2007 - 21:42

Als ik gewoon normale grond gebruik ipv. potgrond, komt het CO2 van reacties in de plant dan ook vrij in de lucht?

Ja, dat mag niks uitmaken, d.w.z. bij even hard groeiende planten. Die groei moet dus niet belemmerd worden door die andere grond omdat die niet voldoende voding zou kunenn leveren, of onvoldoende zuurstof aan de wortels (dat is de reden dat planten in te natte grond wegrotten: gebrek aan zuurstof bij de wortels. Ook zo'n reden waarom je bij bomen in stadsbestrating vaak van die plastic ribbelpijpen de grond in ziet gaan, zo komt er makkelijker zuurstof in de grond dan dwars door al die bestrating heen)
Je zou je proefje eens kunnen proberen te doen met een plant in een steenwolkluit of in een pot met puur zand, gevoed met water met een voedingsoplossing (een oplossing van alle mineralen die een plant nodig heeft om te groeien; heel normaal in de glastuinbouw, dus als je glastuinders in de buurt hebt?). Je sluit daarmee vrijwel uit dat bacteriŽn in de (pot)grond meer CO2 produceren dan je plantje netto gebruikt. Dit laatste vind ik nog steeds een relevante kandidaat als veroorzaker van je proefprobleem.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 21:51

Of gebruik een waterplant. Zou alleen misschien problematisch kunnen zijn voor je sensor als die niet tegen hoge luchtvochtigheid kan.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

WoutMartens

WoutMartens

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 14:50

We hebben de CO2-percentage in de stolf gemeten bij een potje met alleen potgrond. Hier kwam uit dat het CO2 gehalte constant bleef. Dus dat potgrond organisch is kan uitgesloten worden van de proef.

Ook hebben we een plantje met gewoon grond en voedingstoffen erin gezet en daarbij ontstond een daling van het co2 gehalte. Terwijl dit bij het plantje met potgrond een stijging was.
Kan ik nu concluderen dat er bij wortelen in aanraking met potgrond meer CO2 vrijkomt dan met gewoon grond?
Er wordt namelijk wel CO2 gemaakt bij de normale grond maar dan denk ik dat het CO2 niet in de lucht komt, klopt dat?

Gr.

(overigens hebben we ook een plantje in het water gezet en het CO2 daalde daarbij ook)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures