Springen naar inhoud

Geneticavragen

• Log in om te kunnen reageren

thewurstcase

thewurstcase

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 13:23

hi!kheb hier 2 vragen over kruisingen.ik heb geen idee hoe ik dat moet oplossen.miss kan me iemand
het principe van zulke vraagstukken uitleggen?

1.Een terugkruising(niet geslachts-gebonden) tussen Aa Bb Cc x aa bb cc geeft bij de nakomelingen(totaal 1000):

Aa Bb Cc 184 Aa Bb cc 61
Aa bb Cc 191 Aa bb cc 64
aa Bb Cc 67 aa Bb cc 193
aa bb Cc 58 aa bb cc 182

hieruit kan besloten worden dat deze 3 genen:
a)de uitsplitsingswet volgen volgens een verhouding 3/1
b)B en C gekoppeld zijn
c)A en C gekoppeld zijn
d)A en B gekoppeld zijn

2.het recombinatiepercentage tussen 4 gekoppelde genen is het volgende:

A en B 40% B en C 20% C en D 10%
A en C 20% B en C 10%

de juiste kansafstand van deze genen is dus:
a) A-------------C--------------B------D
20 20 10
b)A----------------------------B-------------C-----D
40 20 10
c)A-------------C---------D-------B
20 10 10
d)B-------------C--------D-------A
20 10 10

kzou blij zijn als me iemand een uitleg kan geven!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2007 - 14:09

Ik zal eerst je tweede vraag beantwoorden:

Recombinatiefrequentie heeft te maken met crossing-overs, hetgeen ik hier al eens heb uitgelegd. De recombinatiefrequentie wordt uigedrukt in morgan of (meer algemeen) in centimorgan:

De morgan kan opgevat worden als een kans: een recombinatiefrequentie van 0 M duidt dan op een kans van 0 % dat de twee genen met elkaar zullen recombineren; een recombinatiefrequentie van 1 M duidt dan op een kans van 1 = 100 % dat de twee genen met elkaar zullen recombineren.
De morgan kan ook worden opgevat als een afstandsmaat tussen twee genen op ťťn chromosoom: een recombinatiefrequentie van 0 M duidt er dan op dat de afstand tussen twee genen minimaal is, m.a.w. de twee genen zijn het zelfde gen (en de kans dat ze zullen recombineren is dus 0 %); een recombinatiefrequentie van 1 M duidt er dan op dat de twee genen zich op een maximale afstand van elkaar bevinden, m.a.w. ze bevinden zich elk aan de andere kant van het chromosoom (en de kans dat ze zullen recombineren is dus 100 %).

Volgens mij zit er een foutje in je opgave, omdat je twee keer een recombinatiefrequentie geeft voor B en C.
Ik ga er vanuit dat de tweede "B en C" eigenlijk "B en D" moet zijn.

In dat geval is antwoord C juist.
Antwoord A is fout omdat daar de afstand tussen C en D 30 i.p.v. 10 is.
Antwoord B is fout omdat daar de afstand tussen A en C 60 i.p.v. 20 is en de afstand tussen B en D 30 i.p.v. 10 is.
Antwoord D is fout omdat daar de afstand tussen B en D 30 i.p.v. 10 is.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures