Kan je je eigen opa zijn?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1

Kan je je eigen opa zijn?

hoi, dit is mijn eerste post hier

ik zat een paar weken geleden een beetje te discussiëren met mijn buur uit mijn klas over of het al dan niet mogelijk is om je eigen opa te zijn. Ik denk dat het mogelijk is en hij denkt van niet en we zijn allebei overtuigd van ons gelijk. En een groot deel van de klas denkt dat hij gelijk heeft.

maar beeld je eens in:

Je bent ongeveer 20 jaar en je ontwikkelt een teletijdsmachine. Je gaat terug in de tijd. Daar leer je een knap jong ding kennen, ook van rond de 20. Zij blijkt jouw oma te zijn maar dat weet je niet. Je gaat samen iets gaan drinken en van het komt het ander en voila, ze is zwanger. Gefrustreerd door je daden en dat je bang bent dat je de toekomst gewijzigd hebt, keer je terug naar het heden en je hebt nooit vertelt aan die vrouw (van wie jij niet weet dat zij jouw oma is) dat je uit de toekomst kwam. Zij vermoed dat je spoorloos verdwenen bent en voedt het kind alleen op, jouw eigenlijke moeder dus. Zij ontmoet jouw vader, ze trouwen en krijgen een kind, jij! Jou wordt al heel je leven wijsgemaakt dat je opa verdwenen is maar eigenlijk bij jij dan je echte opa!

Mijn vraag is nu: kan dit? puur theoretisch dan

Mijn klasgenoot denkt dat dit niet kan omwille van genetische redenen. Hij gaat ervan uit dat, omdat iedereen zijn eigen unieke genetische code heeft, dat dit niet kan en dat je zal stoppen met bestaan zoals je toen was. Maar hoe zit het met klonen? Hebben die geen identieke genetische code?

Hopelijk kan iemand met meer verstand hiervan een beetje uitleg geven :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Je klasgenoot heeft gelijk, puur theoretisch is het onmogelijk. Laten we het eens overlopen.

Je kind (je vader) bevat voor 50% jouw DNA, en voor 50% dat van je grootmoeder.

Het kind van je vader en je moeder bevat dus: 25% DNA van jou, 25% DNA van je grootmoeder, en 50% DNA van je moeder. Jij kan het dus niet zijn. Het houdt trouwens een tijdsparadox in ook: als je niet terug in de tijd gaat wordt je niet geboren, en als je niet geboren wordt kan je niet terug in de tijd gaan. Dit lijkt me een logische onmogelijkheid.

Verwijs je trouwens naar deze aflevering van futurama? Als dat zo is, ik vind het een behoorlijke grappige cartoon, maar erg realistisch is het allemaal niet pi.gif

Berichten: 84

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Gesteld dat tijdreizen mogelijk is, dan is er nog een probleempje. Je bent nu in het heden en je kent je echte grootvader, dus jij en je grootvader zijn hier nu aanwezig. Als je nu terug keert in de tijd en je verwekt een kind, bij wie je nu als grootmoeder kent, om dan terug naar het heden te reizen, zal in de tijd tussen toen en nu de werkelijkheid totaal anders verlopen. Jouw grootmoeder zal waarschijnlijk nooit je echte grootvader ontmoeten, nooit jouw vader op de wereld gebracht hebben, en dus zal je nu niet bestaan. Hoe ga jij dan nu in een teletijdmachine kunnen stappen, want je bent er helemaal niet?

Je hebt het verleden een andere wending gegeven, zodat het heden er totaal anders zou uitzien, vooral in jouw situatie volgens je voorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Het kan inderdaad niet, om de reden die Ypsilon gaf. Ik ben echter niet akkoord met de reden van KritischPunt:
Je bent nu in het heden en je kent je echte grootvader, dus jij en je grootvader zijn hier nu aanwezig.
Dat hoeft niet:
Jou wordt al heel je leven wijsgemaakt dat je opa verdwenen is maar eigenlijk bij jij dan je echte opa!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kan je je eigen opa zijn?

ypsilon schreef:Je kind (je vader) bevat voor 50% jouw DNA, en voor 50% dat van je grootmoeder.

Het kind van je vader en je moeder bevat dus: 25% DNA van jou, 25% DNA van je grootmoeder, en 50% DNA van je moeder.
Even om verwarring te voorkomen: Jay911 had het erover dat jouw moeder je kind was, jij gaat hier uit van de vader (maakt voor het DNA argument verder niet uit natuurlijk).

Maar laten we jouw DNA even x noemen, het DNA van je grootmoeder (waarmee je in het verleden een kind verwerkt, wat later je vader of moeder wordt) y, en het DNA van je andere oud (die je niet hebt verwerkt) z.

Dan zou moeten gelden x = 0.25x + 0.25y + 0.5z. Dat zou best kunnen.

De vraag is alleen: waar komt x vandaan. Je genen erf je van je ouders, en die erven hun genen weer van hun ouders, enzovoort. Waar komen nu die 25% genen vandaan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 84

Re: Kan je je eigen opa zijn?

De vraag is alleen: waar komt x vandaan. Je genen erf je van je ouders, en die erven hun genen weer van hun ouders, enzovoort. Waar komen nu die 25% genen vandaan?


Die 25%x = 100%x = (25%y+50%z+(100%x/4)) en dit door de tijdloop die in deze gedachte zit. In die 100%x zit altijd 25% van zichzelf.

Dit bewijst niet dat tijdreizen onmogelijk zou zijn, enkel geeft dit een inzicht in de cirkelredenering die er ontstaat: dat je jezelf (of een deel ervan) zou verwekken nog voor je er eigelijk bent.

Berichten: 15

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Als je er van uit gaat dat er één tijdlijn is, dan zal iedere gebeurtenis altijd blijven 'loopen' aangezien je altijd terug kan gaan. De gehele tijdlijn bestaat dan dus al, (zie het maar als een lange videoclip) en de waarnemer bepaalt op welk punt je zit. Als jij iets in het verleden verandert, zal dit dus in diezelfde tijdlijn veranderen, alsof jij alles vanaf 1 punt opnieuw laat gebeuren, een soort kettingreactie. Ik neem aan dat jij daar van uit gaat. Ik vind dit wel een complex probleem, maar logisch nadenken zal je de conclusie opleveren dat dit niet kan. Ik vind het wel een beetje vergelijkbaar met je zelf doodschieten; ook een lastig probleem want als je jezelf doodschiet in het verleden, had je nooit die tijdreis kunnen maken om je zelf dood te schieten. Per definitie is het dus onmogelijk dat er één tijdlijn is, als je iets aanpast in het verleden zouden er dan automatisch twee tijdlijnen zijn. Één waar jij oud bent geworden en terug in de tijd bent gegaan en je jongere versie hebt dood geschoten, waarna je terug bent gegaan, en één waar jij op jonge leeftijd je oudere versie ontmoet die je neer knalt. Zo kun je het ook zien met je oma bevruchten, als jij je oma bevrucht zal er een tweede tijdlijn ontstaan waarin je oma een nieuwe generatie voortbrengt waar jij niet bij zit, gebaseerd op jouw DNA. Ik zelf geloof overigens in een oneindig aantal tijdlijnen waarin andere keuzes worden gemaakt en andere mogelijkheden waarheid worden, bijvoorbeeld één waar hitler de oorlog won et cetera. Maar ik geloof niet dat je terug in de tijd kan of naar een andere tijdlijn.

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Phenomenal: waarom denk je dat er een oneindig aantal tijdslijnen bestaan? En hoe zit dat met materie die nodig is om in al die tijdslijnen iets te laten gebeuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Topic van filosofie naar cafe verplaatst.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 3

Re: Kan je je eigen opa zijn?

En als je terugkeert naar jouw tijd, waar kom je dan terecht als je net iets in het verleden hebt veranderd? Kom je dan terug in de dimensie waar je uit bent gekomen of kom je dan terecht in de dimensie waarvan je net het verleden hebt veranderd? Ik zou denken dat je dan terugkomt in de dimensie waaruit je bent gekomen. Op die manier kan je het verleden wel veranderen, maar dit zal voor jezelf geen gevolgen hebben, alleen voor de mensen die in de andere dimensie op dat moment leven. De mensen die in die dimensie in de toekomst zijn ontstaan zullen die dan weer een andere dimensie vormen? of verandert dan de toekomst en zullen die mensen nooit geboren worden?

Berichten: 388

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Als je er van uit gaat dat er één tijdlijn is, dan zal iedere gebeurtenis altijd blijven 'loopen' aangezien je altijd terug kan gaan. De gehele tijdlijn bestaat dan dus al, (zie het maar als een lange videoclip) en de waarnemer bepaalt op welk punt je zit. Als jij iets in het verleden verandert, zal dit dus in diezelfde tijdlijn veranderen, alsof jij alles vanaf 1 punt opnieuw laat gebeuren, een soort kettingreactie. Ik neem aan dat jij daar van uit gaat. Ik vind dit wel een complex probleem, maar logisch nadenken zal je de conclusie opleveren dat dit niet kan. Ik vind het wel een beetje vergelijkbaar met je zelf doodschieten; ook een lastig probleem want als je jezelf doodschiet in het verleden, had je nooit die tijdreis kunnen maken om je zelf dood te schieten. Per definitie is het dus onmogelijk dat er één tijdlijn is, als je iets aanpast in het verleden zouden er dan automatisch twee tijdlijnen zijn. Één waar jij oud bent geworden en terug in de tijd bent gegaan en je jongere versie hebt dood geschoten, waarna je terug bent gegaan, en één waar jij op jonge leeftijd je oudere versie ontmoet die je neer knalt. Zo kun je het ook zien met je oma bevruchten, als jij je oma bevrucht zal er een tweede tijdlijn ontstaan waarin je oma een nieuwe generatie voortbrengt waar jij niet bij zit, gebaseerd op jouw DNA. Ik zelf geloof overigens in een oneindig aantal tijdlijnen waarin andere keuzes worden gemaakt en andere mogelijkheden waarheid worden, bijvoorbeeld één waar hitler de oorlog won et cetera. Maar ik geloof niet dat je terug in de tijd kan of naar een andere tijdlijn.
Kan ik me wel bij aansluiten... Er is toch een theorie die gebasseerd is op verschillende geschiedenissen van het heelal. En dat een hele hoop geschiedenissen deze van het 3D leven omvatten, maar ook een aantal enkel maar 2D leven enz. Maar dan zit je inderdaad een beetje met het probleem dat de gast aanhaalde, hoe zit het dan met die massa en energieberekeningen. Waarschijnlijk zal je die altijd moeten bekijken binnen één geschiedenis.

Berichten: 7.068

Re: Kan je je eigen opa zijn?

ypsilon schreef:Je kind (je vader) bevat voor 50% jouw DNA, en voor 50% dat van je grootmoeder.

Het kind van je vader en je moeder bevat dus: 25% DNA van jou, 25% DNA van je grootmoeder, en 50% DNA van je moeder. Jij kan het dus niet zijn.
Deze conclusie klopt niet. Stel 'a' is 23 chromosomen en 'A' is de andere 23 chromosomen van de tijdreiziger. Hij 'paart' met zijn oma (die beschreven wordt door bB). Het kind zal 'AB' zijn (of een van de andere drie mogelijkheden, maar dat maakt niet uit). Dit kind 'paart' met de andere ouder (cC) en geeft de 'A' door. De tijdreiziger heeft 'aA' dus je weet dat een van de c's van de andere ouder een 'a' moet zijn (en dat deze doorgegeven wordt). Het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat de 23 'A' chromosomen doorgegeven worden, maar niet onmogelijk. Het DNA argument is dus niet een reden waarom het niet mogelijk is.

Berichten: 34

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Deze conclusie klopt niet. Stel 'a' is 23 chromosomen en 'A' is de andere 23 chromosomen van de tijdreiziger. Hij 'paart' met zijn oma (die beschreven wordt door bB). Het kind zal 'AB' zijn (of een van de andere drie mogelijkheden, maar dat maakt niet uit). Dit kind 'paart' met de andere ouder (cC) en geeft de 'A' door. De tijdreiziger heeft 'aA' dus je weet dat een van de c's van de andere ouder een 'a' moet zijn (en dat deze doorgegeven wordt). Het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat de 23 'A' chromosomen doorgegeven worden, maar niet onmogelijk. Het DNA argument is dus niet een reden waarom het niet mogelijk is.


Maar dan blijft de vraag waar jouw DNA vandaan komt. Je hebt dan dus de a van je moeder geerfd, en de A van je vader, die het weer van zijn vader heeft (jijzelf dus). Hoe kom jij dan aan dit DNA, als je het oorspronkelijk van jezelf gekregen hebt, waar komt het vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Deze conclusie klopt niet. Stel 'a' is 23 chromosomen en 'A' is de andere 23 chromosomen van de tijdreiziger. Hij 'paart' met zijn oma (die beschreven wordt door bB). Het kind zal 'AB' zijn (of een van de andere drie mogelijkheden, maar dat maakt niet uit). Dit kind 'paart' met de andere ouder (cC) en geeft de 'A' door. De tijdreiziger heeft 'aA' dus je weet dat een van de c's van de andere ouder een 'a' moet zijn (en dat deze doorgegeven wordt). Het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat de 23 'A' chromosomen doorgegeven worden, maar niet onmogelijk. Het DNA argument is dus niet een reden waarom het niet mogelijk is.
Het heeft eventjes geduurd maar eindelijk gaat me een licht op. Je geeft niet zomaar je chromosomen door. Technische kant even opgezocht: in het pachyteen van profase I van de eerste meiotische deling vindt crossing-over plaats, waarbij "nieuwe" chromosomen gevormd worden. Mijn DNA-argument klopt dus wel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Kan je je eigen opa zijn?

Tijdreizen is alleen mogelijk indien er andere werelden zijn.

Alle werelden tesamen heet het Ensemble.

Stel even een Ensemble voor met 2 dobbelstenen die van 1 t/m 6 gaan.

Bij dit Ensemble heeft men 36 mogelijke toestanden die men kan bezien als er een ziener is die de twee dobbelstenen kan bezien.

Een ziener die 1 dobbelsteen kan zien kan alleen zeggen dat deze 1 t/m 6 heeft maar dan leeft deze in een ensemble met 1 dobbelsteen en geen twee.

De ziener moet eigenlijk meedoen met de toestanden zodat men eigenlijk 6*6*ziener bekomt.

De ziener is alom vertegenwoordigd bij alle combinaties.

De ziener is nu niet schizofreen waardoor deze niet meerdere toestanden tegelijk kan bezien.

Hierdoor bekomt de ziener een keuze van 1 t/m 36.

Een totale schizofrene ziener ziet echter alle toestanden die er zijn en hij voelt zich als GOD.

Een schizofrene ziener die echter maar 2 toestanden kan zien heeft twee keuzen uit die 1 t/m 36.

Om nu terug te komen op die opa en zoon moeten we de dobbelstenen laten paren en bij elke paring tussen de dobbelstenen een 'nieuwe' ziener openen.

(note: feitelijk is de nieuwe ziener een copy van de ziener waarbij de toestanden tegenover elkaar weggestreept zijn zodat er een nieuw begin is)

Wereld 1: Opa is 3,4 en Oma is 2,6.

Wereld 2: 3,4,2,6 en 2,6,3,4 plus alle andere toestanden want Oma en Opa kan ook met andere gepaard hebben.

Wereld 2B: 3,4,2,6 ontmoet bijvoorbeeld 6,6,3,4 en paren 3,4,2,6,6,6,3,4 c.q. 6,6,3,4,3,4,2,6 en alle andere mogelijkheden

Wereld 3: Jij bent 3,4,2,6,6,6,3,4 en vindt een tijdmachine uit...

(note: een tijdmachine is een apparaat dat de gehele matrix multipliceert zodat alle mogelijkheden in wereld 1 2 en 3 dit apparaat kunnen verwerken)

De dobbelstenen worden nu in feite virtueel en ook de paringen van deze.

Met een vele-werelden camera (onderdeel van de tijdmachine) kun jij inzoomen op wereld 1 en zien dat deze gelijk is aan jouw keuze die jij zou willen.

Je ziet Opa en Oma virtueel bestaan in vele malen. (camera is niet helemaal 100% nauwkeurig)

Je zet de transpose knop op On en gaat met jouw deel van de 3,4,2,6,6,3,4 toestand naar die andere wereld 1.

Wereld 1 wordt vernieuwd en jouw data wordt erin geplaatst en deze data verandert alle toestanden en kansen in deze wereld.

Ook wereld 2 en wereld 3 worden beinvloed om een nog groter web te vormen van toestanden.

Jouw data komt bij de wereld terecht en warempel je ontmoet data 2,6 (een copy van oma)

Hieruit ontstaat 2,6,3,4,2,6,6,3,4 etc.

Deze 2,6,3,4,2,6,6,3,4 ontmoet 2,6,3,4 en men bekomt:

2,6,3,4,2,6,6,3,4,2,6,3,4

Deze ontmoet 6,6,3,4 waardoor de nieuwe 6,6,3,4,2,6,3,4,2,6,6,3,4,2,6,3,4 ontstaat.

Nu gaat de tijdreiziger 3,4,2,6,6,6,3,4 terug met zijn tijdmachine en kijkt eerst met zijn camera naar de toestanden in de bestemming: hierdoor maakt hij een keuze en ziet warempel 6,6,3,4,2,6,3,4,2,6,6,3,4,2,6,3,4 staan.

(hij gaat niet terug naar zijn oude toestand maar naar een nieuwe toestand die veel lijkt op zijn oude maar waar hij iemand ziet die veel op hem lijkt.

Hij ziet 6,6,3,4,2,6,3,4,2,6,6,3,4,2,6,3,4 staan en ziet ook dat

3,4,2,6 en 6,6,3,4 in het verloop van de data zitten.

Hier ga ik naar toe met de machine.

En hij ontmoet een deel van zijn eigen copy.

En aan die copy vertelt hij het geheim van tijdreizen en zijn copy gaat tijdreizen.

Het wordt nu heel complex want de data wordt nog ingewikkelder.

In feite groeit de toestandenmatrix nu met OPA OMA VADER ZOON etc.

Na de tweede tijdreis thuis gekomen valt de zoon van het trapje en komt met zijn kop tegen een pilaar aan.

Zijn hersenen bekomen een fractuur en de doktoren stellen nu vast : schizofreen.

De volgende dag vertelt hij tegen de zusters dat ie OPA is en zijn ZOON.

Hij heeft virtueel gelijk want zijn toestanden matrix die hij ziet is kloppend naar mate zijn verloop.

Hij zal soms in vlagen zaken zien die voor hem abnormaal zijn maar die komen ook voor.

Dus het antwoord op de vraag is:

indien de zoon schizofreen is kan hij zijn eigen opa zijn, anders is er altijd nieuwe data ontstaan zodat er nooit overeenkomst is.

Even ter verduidelijking:

het systeem van het Ensemble biedt niet oneindig aantal mogelijkheden per inhoud, hierdoor worden mogelijkheden matrixen beperkt in het zijn .

Ook ontstaan er kleine foutjes in de matrixen die zich verder paren in de matrixen.

Is nogal rommelig zullen we maar zeggen.

Hieruit volgt dat de tijdreiziger niet alles kan zien en overal naar toe gaan.

Hoe 'langer' hij wegblijft van zijn herkomst hoe minder hij terug kan gaan naar zijn 'herkomst'.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer