Springen naar inhoud

Waterpomp nodig ( goedkoop mogelijk ) blijf nederlander

• Log in om te kunnen reageren

marcelca

marcelca

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 10:02

Hallo

ik ga beginnen met bouwen van zonnecollector voor op het dakje van de schuur, hiermee ga ik een kinderzwembad verwarmen.... ( zie ander topic )

Nu heb ik een waterpomp nodig om het water omhoog te pompen

dit is ongeveer 3 meter hoog

de buis waar het doorheen moet heeft een diameter van 13 mm binnendiameter en op het dakje komt 200 meter lange PE buis ongeveer, als ik uitreken komt dit ongeveer 50 liter inhoud....

heeft iemand een idee wat voor een soort pomp ik het beste hier voor kan nemen, een kennis doet hetzelfde met een pompje uit een kopieermachine maar diie heb ik nou net niet voor handen :-D :-D :-D

in principe zal de pomp onder de waterlijn geplaatst worden van het zwembad en ik gebruik als aavoerleiding de aftap stop van het zwembad ( deze zit natuurlijk onderin )

als ik het dan goed begrijp hoeft ie niet zelfaanzuigend te zijn

wat kan ik hier het beste voor emen, en stel ik heb een pomp met te veel capiciteit ( lees te veel waterdoorvoer ) kan je dit dan afremmen ergens mee, kan dit gewoon met een kraantje in de leiding a de pomp of denk ik nu te simpel

bedankt alvast voor jullie expertise

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 mei 2007 - 17:14

Een simpel fonteinpompje moet voldoende zijn. Je hoeft namelijk geen water omhoog te pompen (behalve de eerste keer als je je systeem vult). Het gaat daarna maar om circuleren, dus is het enige drukverlies dat je hoeft te overwinnen de leidingweerstand. Met een CV-circulatiepompje van 25 W kun je al heel wat doen. Alles wat je meer pakt en je kunt gezien de stroomkosten bijna net zo goed een elektrische dompelaar in je bad hangen. Ik ken iemand die een huis kocht met een leuke vijver met een fonteintje. Schitterend. De energierekening bleek enorm: zoeken en zoeken en zoeken waar dat aan kon liggen, energiebedrijf erbij gehaald, wat bleek? De vorige eigenaar had een goedkope 1 kW dompelpomp gekocht en met een kraantje "afgeregeld".
1 kW x 24h = 24 kWh stroomverbruik per etmaal. Da's ruim 100 euro per maand.........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

marcelca

marcelca

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2007 - 00:14

bedankt alvast voor de reactie

ik kwam na wat zoeken een pompje tegen

http://www.conrad.nl...?product=570265

werkt wel op 12 V, ik heb een 12 volt omvormer liggen, deze kan 8 ampere leveren, dit pompje is maar 1 a 1,5 ampere

..

zou dit een goed alternatief zijn, of zou ik 1 maat sterker moeten hebben ( die heb je namelijk ook )

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2007 - 13:03

http://www.jains.com.....oly pipes.htm
als ik je pompje daar eens naast leg zou dat op 200 m RECHTE PE-leiding van 16 mm zo te zien redelijk kunnen passen, met een debiet dat waarschijnlijk ergens bij de 6 l/min zou liggen. Pas op, met veel scherpe bochten erin hou je misschien maar 1-2 liter per minuut over. Of dat een probleem is? geen idee. Je stroomsnelheid is dan altijd nog in de buurt van de 5-10 m/minuut, dus dat kan best meevallen.

Geen idee wat je verder nog aan energie verliest in je omvormer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 mei 2007 - 15:51

De binnendiameter van de PE slang is 13 mm, geen 16.

Het is mij niet duidelijk wat voor pomp dit is. Is het centrifugaal? Maar het ziet er niet uit als een slakkenhuis.
Een centrifugaalpomp heeft als voordeel dat hij vanzelf dat debiet zoekt wat past bij de leidingweerstand.
Hoe zeker is die gespecificeerde opvoerhoogte van 5,7 m in de praktijk? Fabrikanten kunnen beweren wat ze willen, je gaat er voor dat geld toch niet over bakkeleien.

Hoe ga je die 200 meter slang leggen? Zigzag met een heleboel 180 graden bochten erin? Dat vreet enorme drukval.
…ťn 180 graden bocht van 13 mm ID is ongeveer vergelijkbaar met 1 meter slang.

Het lijkt mij het beste om de slang in drie (of meer) parallele stukken op het dak te plaatsen in drie (of meer) bakken. Dat scheelt enorm in drukval wanneer je de slang dan bovendien in een vlakke spiraal legt.
En iedere bak is dan ook nog draagbaar wanneer je ze voor de winter in de schuur op wilt bergen voor het stormt en vriest. Het beste is namelijk om de bakken schuin te plaatsen, min of meer loodrecht op de zonnestraling, maar ja, dan vangen ze ook de meeste wind.
Hydrogen economy is a Hype.

marcelca

marcelca

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2007 - 10:46

zo even een updateje over de gang van zaken

ik had 200 meter tyleeslang besteld en dat pompje ( 1 maat sterker als de link )
heb het gister allebei binnen gehad...

heb het vandaag met behulp van koppelingen even aangesloten

allebei de rollen tyleen slang boven op het dak gegooit zodat het pompje het ook omhoog moest pompen

( de tyleen slang had ik gewoon op rol laten zitten )

de 2 x 100 meter slang met behulp van een Y-splitsing allbei op het pompje, pompje aan het zwembad en aangezet..

had er even geen vertrouwen in maar na 1,5 minuut ongeveer had ik uit allbei de slangen water, de druk valt me ook niet tegen, met mijn vinger er 1 tegen houden gaat nog best zwaar

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures