Springen naar inhoud

Schatten

• Log in om te kunnen reageren

Nicos

Nicos

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 14:39

Hallo,

Ik snap van mijn huiswerk 3 opgaven niet.

1 Een steekproef levert een percentage van 20% van gebruikers van een bepaald merk tandpasta

a Hoe groot moet de steekproef zijn om bij een betrouwbaarheid van 80% een intervalschatting te geven met een nauwkeurigheid van %?

b Geef bij een steekproefomvang van 200 een 80% betrouwbaarheidsinterval voor de fractie gebruikers van dit merk tandpasta.

2 Een machine produceert microchips. Op een dag worden er 200 gecontroleerd op kwaliteit. Er blijken 10 chips niet aan de kwaliteitseisen te voldoen.

a Geef een schattingsinterval voor het percentage slechte chips in de totale productie. De betrouwbaarheid moet minstens 95,44% zijn.

Ter controle neemt de bedrijfsleiding een steekproef van 400 chips uit de weekproductie. Er blijken 25 chips niet aan de kwaliteitseisen te voldoen.

b Bereken een 95,44% betrouwbaarheidsinterval voor de wekelijkse fractie defecten van de gehele weekproductie.

c Hoe groot moet de steekproef zijn om te zorgen dat een 94% betrouwbaarheidsinterval een breedte heeft van hooguit 2%?

3 Een fabrikant van (dure) lampen beweert dat zijn lampen minder energie verbruiken en gemiddeld tenminste 2000 uur branden. De brandduur van de lampen is normaal verdeeld. De consumentenbond bekeek de brandduur van 10 lampen van deze fabrikanten vond de volgende waarden:

1940 1920 2010 2000 1890
1850 2030 1970 1930 1960

Geef op grond van deze steekproef een 95% betrouwbaarheidsinterval voor het gemiddeld aantal branduren van de lampen van deze fabrikant.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures