Transformatorstaal/weekijzer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Transformatorstaal/weekijzer

Heren&dames,

ik ben op zoek naar een (groot)handel die weekijzer verkoopt.

heb al het (hele) internet afgespeurd maar niks kunnen vernemen.

Ik heb wel al gelezen dat ze bij de bouwmarkt enige producten hebben die gemaakt zijn van weekijzer, maar ik zou graag een stuk vierkante of ronde staaf willen hebben.

als iemand een adres heeft of tips, graag een reactie !

gr. Jochem

Berichten: 6

Re: Transformatorstaal/weekijzer

Beste Jochem,
 
ik ben momenteel hetzelfde aan het doen dan wat jij 9 jaar geleden deed, nl: het internet afschuimen op zoek naar "transformatorstaal" of weekijzer op rol om een ringkerntrafo te bouwen.
Ik merk wel dat je op je vraag spijtig genoeg geen reactie kreeg en weet ook niet of je nog actief bent op dit forum maar als dat zo is zou ik je volgende vraag willen stellen: heb je gevonden wat je zocht? en zo waar dan wel?
 
vg, Peter

Berichten: 703

Re: Transformatorstaal/weekijzer

Misschien is dit wat je zoekt: http://nl.farnell.com/transformer-cores?

Berichten: 6

Re: Transformatorstaal/weekijzer

bedankt voor de snelle reactie Emveedee maar ik denk dat de core's in jouw link eerder voor hoogfrequent techniek bedoeld zijn (ze zijn ook kleiner).
Ik zou zelf een inverter (12v --> 230v) met een power trafo van 1200VA willen bouwen met een kerndoorsnede van ongeveer 35 cm². ik dacht hiervoor weekijzer op rol te gebruiken met bvb volgende afmetingen: 7cm breed en 1mm dik. hiervan zou ik ongeveer 20 lopende meter nodig hebben om mijn grote donut te construeren. de eindafmetingen zouden dan zijn: binnendiameter 8 cm, buitendiameter 18 cm, hoogte 7cm, cross-section 35 cm², gewicht +/- 5.6kg.
greetz, Peter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformatorstaal/weekijzer

Je wil dus gewoon een ringkerntrafo maken. Is het dan niet handiger om er een te kopen?
Je kan ook een fabrikant van ringkerntrafo's benaderen om te vragen of ze ook onbewikkelde kernen leveren.
 
Of probeer eens bij Euro-Mit staal. Die snijden transformatorstaal op maat. Ik weet alleen niet of ze ook aan kleinverbruikers leveren. Maar misschien kunnen ze je op weg helpen naar een leverancier.

Berichten: 6

Re: Transformatorstaal/weekijzer

Ik heb zonet gereageerd op jouw bericht klazon maar ben alles kwijt want de app wou niet "plaatsen" mogelijk door gebruik van smiley's (?)
 
kortom, 2nd try:
 
Ik heb intussen een aanvraag gedaan bij "Euro- Mit staal", ik hoop dat zij het de moeite vinden om mij te antwoorden (smiley)²
Ik zou eerder kiezen voor een kern in "permalloy" maar heb geen idee wat dat zou kosten.
het is idd mogelijk dat het al bij al duurder zal uitvallen om het zelf te bouwen maar dan heb ik toch weer een ervaring en voldoening meer he!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformatorstaal/weekijzer

Ik ken dat gevoel. In het verleden heb ik ook wel zelf trafo's gewikkeld, waaronder een bakbeest van 500VA. 220V in, 24V, 20A uit.
Tegenwoordig doe ik dat niet meer, te veel moeite voor een resultaat wat een echte fabrikant beter kan.

Berichten: 6

Re: Transformatorstaal/weekijzer

wat heb je toen dan als kernmateriaal gebruikt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformatorstaal/weekijzer

Ik heb toen een kern gebruikt die ik had gekregen. Was oorspronkelijk een trafo om 380V te transformeren naar 220V. Die was uitgefikt, maar de kern was nog bruikbaar. Het was een z.g. M-kern als ik me niet vergis. Die trafo heb ik overigens nog steeds. Gebruik hem incidenteel nog wel voor experimenten.

Berichten: 6

Re: Transformatorstaal/weekijzer

ha... experimenten ... moeilijk af te leren he :-)

Berichten: 1

Re: Transformatorstaal/weekijzer

@Pete4u
 
Ik ben momenteel op zoek naar rond staf materiaal voor een electromagneet te maken/wikkelen. Was benieuwd of je me kan helpen met de volgende vragen n.a.v. je eigen zoektocht:
-heb je een leverancier kunnen vinden van permalloy (zijnde niet een chinese)
-is er nog iets bruikbaar uit je contact met "Euro- Mit staal" gekomen? Begrijp ik van hun website correct dat ze ook spoelen klant specifiek leveren?
 
alvast bedankt

Berichten: 6

Re: Transformatorstaal/weekijzer

heb toen geen antwoord gekregen van deze leveranciers pearldragon.
 
mijn project zit intussen in de frigo te wachten tot ik meer info/tijd heb ;-)

Reageer