Reed-contact

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Reed-contact

In het examen natuurkunde VMBO-kader stond een vraag over het gebruik van een reed-contact. Mijn vraag: is een reed-contact per definitie een maak-contact, of bestaan deze dingen ook als breek-contact?

Volgens wikipedia kan het zowel maak- breek als wissel zijn.......

De examenmakers gaan van maak uit.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Reed-contact

Ikzelf heb enkel nog maar over reed-contacten als maak-contacten gehoord. Maar zoals je zegt verklaart Wikipedia dat het alledrie kan zijn. Het is niet zo omdat ik nog niet van breek- en wissel-reed-contacten heb gehoord dat ze niet bestaan. Anderzijds zouden de examenmakers toch op de hoogte moeten zijn van zo'n dingen. Ik zit ook met een groot vraagteken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Reed-contact

"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reed-contact

Afbeelding

ook als ik wat doorgoogle vind ik toch zou gauw niet meer dan bovenstaande twee typen.

Die types A/B/C/D/E kan ik op die eerste site nergens vinden. (excuus: snotverkouden en doodmoe)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Reed-contact

Over die types A/B/C/D/E staat er een beknopte definitie op de eerste link, ik heb ze even gekopieerd voor jou:
Form A

A normally open type of reed contact.

Form B

A normally closed type of reed contact.

Form C

A change-over type of reed contact where break happens before make.

Form D

A change-over type of reed contact where make happens before break.

Form E

A latching, or bi-stable type of contact, which stays in the last energized state, without the need for maintaining the field.
Veel beterschap met je verkoudheid !

Ruben01

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reed-contact

Dank Ruben01. Straal overheen gekeken. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Reed-contact

Type A (maakcontact) is de meest voorkomende

Type C (wissel, breek voor maak) komt ook wel voor.

De andere typen zullen ongetwijfeld bestaan, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen. Die hebben ook maar een zeer beperkt toepassingsgebied.

Type B (breekcontact) lijkt me een beetje gezocht als reedcontact. Vanwege het werkingsprincipe heb je aan de maakzijde toch altijd een magnetische tong nodig, dus ligt het voor de hand om daar dan ook maar een volwaardig contact van te maken. En dan krijg je vanzelf een type C.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reed-contact

Type B (breekcontact) lijkt me een beetje gezocht als reedcontact. Vanwege het werkingsprincipe heb je aan de maakzijde toch altijd een magnetische tong nodig, dus ligt het voor de hand om daar dan ook maar een volwaardig contact van te maken. En dan krijg je vanzelf een type C.
Dan snap ik het principe kennelijk niet. Ik kan me zo'n ding toch in principe voorstellen als een verend blad dat ik mbv een magneet de ene of de andere kant op kan trekken? Ofwel, als ik bij een maakcontact de magneet verkeerd opstel t.o.v. het reed-contact, dan trek ik hem toch alleen maar verder open? Gebeurt er toch ook niks?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Reed-contact

Jan,

Bij een reedcontact zijn beide bladen van magnetisch materiaal gemaakt. Als je er een magneet bij houdt worden beide bladen gemagnetiseerd en trekken elkaar aan. Bij een wisselcontact is uiteraard het blad van de verbreekzijde van niet-magnetisch materiaal.

De magnetisering verloopt bij voorkeur in de lengterichting van het buisje. Als je het contact wilt activeren met een permanente magneet dan moet die bij voorkeur met zijn magnetische as evenwijdig aan het buisje liggen. Er bestaan reedrelais waarbij 1 of meer reedbuisjes simpelweg in een spoel zijn gemonteerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Reed-contact

Aha......

Nooit te oud om wat te leren. :grin:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer