Statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Statistiek

Ik heb moeite om deze op te lossen:

In een telefooncentrale is het tijdsverloop tussen het ontvangen van een oproep en het tot stand brengen van een verbinding gelijk aan x seconden. In sommige omstandigheden kunnen we dit getal x beschouwen als de getalwaarde van een exponentieel verdeelde toevalsveranderlijke X waarvoor geldt:
\( f(x)=3/2e^{-3/2x} \)
Nu wordt er gevraagd
\( \mu \)
(het gemiddelde) te berekenen.

Hiervoor dacht ik de formule te gebruiken:
\( \mu=\int xf(x)dx \)
in het interval [0,+oneindig] maar ik weet niet goed hoe ik de integraal dan kan oplossen...

Zijn mijn grenzen juist, en zo ja, hoe los ik dit interval op?

Berichten: 39

Re: Statistiek

Maar ik bedenk net dat een integraal berekenen van 0 tot + oneindig, ook +oneindig als antwoord heeft...

Dus weet iemand welke grenzen ik moet nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Statistiek

\(\frac 32 \int x e^{-\frac 32x}dx = - \int x d \left( e^{-\frac 32x} \right) = - \left( xe^{-\frac 32x}- \int e^{-\frac 32x}dx \right) = - \left( xe^{-\frac 32x}+ \frac 23 e^{-\frac 32x} \right)\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Statistiek

Joran schreef:Maar ik bedenk net dat een integraal berekenen van 0 tot + oneindig, ook +oneindig als antwoord heeft...

Dus weet iemand welke grenzen ik moet nemen?


Ik denk dat je zal moeten kijken tussen 0 en de maximaal toegelaten x-waarde die je wil opnemen in je experiment, plus oneindig kan niet want dan zou je oneindig lang moeten wachten vooraleer men je gaat doorschakelen.

Heb je soms nog gegevens ?

Berichten: 39

Re: Statistiek

Nee, er zijn geen verdere gegevens... Blijkbaar moet er toch gewerkt worden tussen 0 en + oneindig... pi.gif Ik dacht misschien aan de regel van l'hopital (of hoe het ook noemt)??

laat maar, ik zie het al aan jou oplossing van de integraal... Als ik daar de waarden van mijn grenzen invul kom ik 2/3 uit, wat mijn benodigd antwoord is!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Statistiek

Nee, er zijn geen verdere gegevens... Blijkbaar moet er toch gewerkt worden tussen 0 en + oneindig... :D Ik dacht misschien aan de regel van l'hopital (of hoe het ook noemt)??
Die is voor het oplossen van limieten.
laat maar, ik zie het al aan jou oplossing van de integraal... Als ik daar de waarden van mijn grenzen invul kom ik 2/3 uit, wat mijn benodigd antwoord is!
Zie je dat integreren van + :D tot 0 niet als uitkomst + pi.gif geeft :D .

Berichten: 39

Re: Statistiek

Ja, kwas idd beetje verkeerd aan het denken :-)

Reageer