Afstand tussen vector en ruimte

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 89

Afstand tussen vector en ruimte

Hoe bereken ik de afstand tussen een ruimte en een vector?

Vb: vector X= (1,1,1) en een ruimte met basis={(1,2,1),(2,1,2),(3,2,1)}

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Ik begrijp de vraag niet: De afstand tussen een ruimte en een vector nooit van gehoord.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Als die basisvectoren lineair onafhankelijk zijn, span je daarmee heel R³ op dus vector X ligt er gewoon in.

Bedoel je misschien de afstand van een punt tot een vlak? Dan moet je een vlak geven, niet zo'n ruimte.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Afstand tussen vector en ruimte

vermoedelijk is er verwarring ontstaan rond het begrip (vector)ruimte. Een vlak is namelijk ook een (vector)ruimte.

Berichten: 89

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Hoe bereken ik de afstand tussen een basis en een vector?

Vb: vector X= (1,1,1) en B={(1,2,1),(2,1,2),(3,2,1)}

Mijn excuses voor het misverstand

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Een basis spant een ruimte op. De opgespannen ruimte omvat je vector X...

Ben je zeker dat je niet de afstand tot het het vlak door die drie punten bedoelt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 89

Re: Afstand tussen vector en ruimte

In mijn bundel staan zo 2 oefeningen ...

Berichten: 89

Re: Afstand tussen vector en ruimte

En als de vector nu niet in de basis zou liggen, zou dan de afstand bepaald kunnen worden???

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand tussen vector en ruimte

De vector ligt niet in de basis (de basis bestaat uit die drie basisvectoren), maar in de ruimte opgespannen door die basis.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 89

Re: Afstand tussen vector en ruimte

En zou het mogelijk zijn bvb de intuitive afstand tussen het uiteinde van mijn vector en de basis te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Je moet nu toch eens de opgave duidelijk doorgeven.

Een "intuïtieve afstand" tussen het "uiteinde van een vector" en een basis?!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 373

Re: Afstand tussen vector en ruimte

De vraag lijkt mij te betekenen:

Bepaal de afstand tussen de vector X= (1,1,1) en het vlak i nde ruimte waar de drie punten (1,2,1), (2,1,2), (3,2,1) in liggen. In driedimensionale ruimte is er maar een zo'n vlak aangezien de drie punten niet op een lijn liggen.

Dat leek mij wel voor de hand liggend, dat is de enige interpretatie die er een interessante vraag van maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Dan zou de vraag inderdaad zinvol zijn, maar is dat ook de vraag? Niet duidelijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Afstand tussen vector en ruimte

Er zijn twee mogelijkheden:

- de vector snijdt het vlak in een punt, dan is de afstand 0

- de vector loopt parallel aan het vlak, dan is de afstand te bepalen door een willekeurig punt op die lijn te nemen en de afstand van dat punt tot het vlak te bepalen.

Overigens, als ik me niet vergis (zonder exact uit te rekenen) snijdt de lijn met parametervergelijking l(x,y,z)=t*(1,1,1) het vlak door de punten (1,2,1),(2,1,2),(3,2,1) dus dan is de afstand 0

In de andere gevallen is de afstand van een punt P tot een vlak V als volgt te bepalen:

- stel een vlakvergelijking van vlak V op (ax+by+cz=d)

- stel een normaalvector van V op (n=t*(a,b,c)+(p1,p2,p3), waarbij p1,p2,p3 de x,y,z coördinaten van het punt P zijn

- bereken het snijpunt van de normaalvector n en het vlak V; noem dit snijpunt (bijvoorbeeld) Q (x,y,z = q1,q2,q3)

- de afstand van het vlak V tot het punt P is de afstand PQ. de afstand is als volgt te vinden: lengte PQ = wortel(x^2,y^2,z^2) = wortel((p1-q1)^2+(p2-q2)^2+(p3-q3)^2)

Reageer