Springen naar inhoud

Berekenen buigspanning


  • Log in om te kunnen reageren

#1

boekisj

    boekisj


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 17:27

Halo iedereen ,

Ik ben Maarten en laatste jaar student in middelbaar onderwijs electro-mechanica .
Voor mijn eindwerk heb ik iets te berekenen waarmee ik hoop dat julie kunne helpen .
Het zit zo ik heb een as van diameter 30 mm en 730 mm lang , daarin is een gleuf ingefreest van 12 mm breed en en 9 mm diep over de gehele lengte .
Op de as komt een belasting van 25 kg , nu is mijn vraag :
-wat is de werkelijke toelaatbare spanning van de as? zelf weet ik niet hoe de berekingen te maken.
-wat is het buigend moment van de as ?
-En is de belasting van 25kg niet te zwaar?

Ik hoop dat julie mij kunnen helpen

As is uit aluminium vervaardigt.

Mvg Maarten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2007 - 17:48

dubbel topic

http://www.wetenscha...showtopic=63837

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 mei 2007 - 22:15

UIt mijn blote hoofd kan ik al zeggen dat er wel minstens 200 kg op die staaf gezet kan worden.Je moet wel aangeven waar de sleuf zit!
De toelaatbare spanning moet voorgeschreven zijn;
je kunt wel een optredende spanning berekenen en die moet beneden de toelaatbare spanning liggen anders moet de staaf zwaarder worden of belasting minder.Maar dat zal hier niet het geval zijn!

Veranderd door oktagon, 24 mei 2007 - 22:19


#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 mei 2007 - 12:11

Nog iets over een as:

Die worden gemaakt van hoogwaardig staal met vloeigrenzen varierent van ca.700 - 1250 N/mm2,terwijl gewoon plaatstaal een vloeigrens heeft van 235 N/mm2 voor St.37.2 bij een trekvastheid-afh.plaatdikte van 340-510 N/mm2.Die vloeigrens is dus maatgevend in berekeningen en daar wordt in de practijk weer een veiligheidsfactor op losgelaten,afh.gebruik.
De trekvastheid is een waar bij trekproeven waarbij de maximale trekkracht wordt gedeeld door de oorspr.doorsnede en dat laatste was vroeger bij mij altijd een discussiepunt met mijn docenten.Ik beweerde dat die max.spanning hoger lag omdat de diameter vlak voor de breuk hoger lag en wel eens de elast.modulus kon benaderen,maar dat is weer een ander verhaal.

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 mei 2007 - 21:59

In de laatste regel bedoelde ik dat de diameter voor de breuk lager lag dan de oorspr.diam en dus de spanning veel hoger!
En die hoge spanning veroorzaakt dan ook een behoorlijke dreun bij een trekproef!

Veranderd door oktagon, 25 mei 2007 - 22:00






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures