Berekenen buigspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Berekenen buigspanning

Halo iedereen ,

Ik ben Maarten en laatste jaar student in middelbaar onderwijs electro-mechanica .

Voor mijn eindwerk heb ik iets te berekenen waarmee ik hoop dat julie kunne helpen .

Het zit zo ik heb een as van diameter 30 mm en 730 mm lang , daarin is een gleuf ingefreest van 12 mm breed en en 9 mm diep over de gehele lengte .

Op de as komt een belasting van 25 kg , nu is mijn vraag :

-wat is de werkelijke toelaatbare spanning van de as? zelf weet ik niet hoe de berekingen te maken.

-wat is het buigend moment van de as ?

-En is de belasting van 25kg niet te zwaar?

Ik hoop dat julie mij kunnen helpen

As is uit aluminium vervaardigt.

Mvg Maarten


Berichten: 4.502

Re: Berekenen buigspanning

UIt mijn blote hoofd kan ik al zeggen dat er wel minstens 200 kg op die staaf gezet kan worden.Je moet wel aangeven waar de sleuf zit!

De toelaatbare spanning moet voorgeschreven zijn;

je kunt wel een optredende spanning berekenen en die moet beneden de toelaatbare spanning liggen anders moet de staaf zwaarder worden of belasting minder.Maar dat zal hier niet het geval zijn!

Berichten: 4.502

Re: Berekenen buigspanning

Nog iets over een as:

Die worden gemaakt van hoogwaardig staal met vloeigrenzen varierent van ca.700 - 1250 N/mm2,terwijl gewoon plaatstaal een vloeigrens heeft van 235 N/mm2 voor St.37.2 bij een trekvastheid-afh.plaatdikte van 340-510 N/mm2.Die vloeigrens is dus maatgevend in berekeningen en daar wordt in de practijk weer een veiligheidsfactor op losgelaten,afh.gebruik.

De trekvastheid is een waar bij trekproeven waarbij de maximale trekkracht wordt gedeeld door de oorspr.doorsnede en dat laatste was vroeger bij mij altijd een discussiepunt met mijn docenten.Ik beweerde dat die max.spanning hoger lag omdat de diameter vlak voor de breuk hoger lag en wel eens de elast.modulus kon benaderen,maar dat is weer een ander verhaal.

Berichten: 4.502

Re: Berekenen buigspanning

In de laatste regel bedoelde ik dat de diameter voor de breuk lager lag dan de oorspr.diam en dus de spanning veel hoger!

En die hoge spanning veroorzaakt dan ook een behoorlijke dreun bij een trekproef!

Reageer